Ledelse af didaktisk udvikling
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Anke Piekut | ankep@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber |
Lars Frode Frederiksen | frode@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
André Dekker | od@odensekatedralskole.dk | Institut for Kulturvidenskaber, Uddannelsesvidenskab | Odense |
Anne Bang-Larsen | anneb@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | Odense |
Ellen Krogh | ellen.krogh@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | Odense |
Liloe12 forward | lf@roedkilde-gym.dk | Institut for Kulturvidenskaber, Uddannelsesvidenskab | Odense |
Peter Henrik Raae | phr@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning
- kunne demonstrere viden om og indsigt i ledelse af didaktisk udvikling på organisatorisk niveau under indtryk af aktuelle uddannelsespolitiske krav, herunder krav, som disse rammevilkår måtte stille til ledelse af de ansattes læring
Målbeskrivelse - færdigheder
- kunne formulere og vurdere problemstillinger og dilemmaer forbundet med honorering af sådanne udviklingskrav til uddannelsesinstitutioner
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning
- kunne strukturere tiltag med henblik på konkrete problemers løsning samt ledelses fagligt kunne begrunde de valg, der er foretaget
Indhold
Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i teori om organisationsudvikling og lærerens kompetenceudvikling under aktuelle politiske vilkår, og der arbejdes teoretisk og praktisk med udvikling af organisationens opgaveløsning vedrørende elevers læring. Specielt lægges der vægt på strukturering og ledelse af didaktiske udviklingsprojekter, betragtet som eksemplarisk punkt for organisatorisk læring.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen er forskningsbaseret. Undervisningen foregår på den ene side som oplæg, tekstanalyser og diskussioner og på den anden side med udgangspunkt i et stadigt arbejde med de studerendes didaktiske udviklingsprojekter, betragtet som eksemplarisk punkt for organisatorisk ledelse.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen synopsis med mundtlig prøve.