Læreren som didaktisk udvikler
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Anke Piekut | ankep@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber |
Lars Frode Frederiksen | frode@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
André Dekker | ad@odensekatedralskole.dk | Institut for Kulturvidenskaber, Uddannelsesvidenskab | Odense |
Anne Bang-Larsen | anneb@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | Odense |
Ellen Krogh | ellen.krogh@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | Odense |
Liloe12 forward | lf@roedkilde-gym.dk | Institut for Kulturvidenskaber, Uddannelsesvidenskab | Odense |
Peter Henrik Raae | phr@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | Odense |
Anbefalede forudsætninger
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning
- kunne demonstrere viden om fagdidaktik og almendidaktik i relation til de gymnasiale uddannelser
Målbeskrivelse - færdigheder
- kunne demonstrere viden om dannelse, kompetence og læring som målkategorier for undervisning og didaktiske udviklingsprojekter
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning
- på baggrund af denne viden kunne arbejde med og reflektere over planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning, der er en del af et didaktisk udviklingsprojekt.
Indhold
Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i teoretiske tilgange til fagdidaktik og almendidaktik med en særlig vægt på centrale, relevante områder inden for den gymnasiale kontekst. Endvidere arbejdes der med teorier om dannelse, kompetence og læring, der er relevante for og kan kvalificere didaktiske udviklingsprojekter.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen er forskningsbaseret. Undervisningen foregår på den ene side som oplæg, tekstanalyser og diskussioner og på den anden side med udgangspunkt i et stadigt arbejde med de studerendes didaktiske udviklingsprojekter. Gennem vejledning og indbyrdes respons mellem de studerende kvalificeres disse teoretisk og praktisk.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen en synopsis med mundtligt forsvar.