Interaktionsdesign i fysiske produkter
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jacob Buur | buur@sdu.dk | Institut for Design og Kommunikation | Kolding |
Jussi Mikkonen | jumi@sdu.dk | Institut for Design og Kommunikation | Kolding |
Overordnet målbeskrivelse
I mange virksomheder er det en udfordring at skabe sammenhæng mellem brugeroplevelsen af dens fysiske og digitale produkter.
Denne fagpakke beskæftiger sig med teorier og metoder for fysisk interaktion, ’embodied interaction’, hvor brugeroplevelsen er i centrum. Den ruster deltagerne til at takle de hastigt ændrede vilkår for interaktionsdesign i industrien, og til at designe brugergrænseflader, der honorerer de stigende krav til brugeroplevelse, digitalisering og nye former for interaktion.
Den studerendes præstation bedømmes på baggrund af evnen til arbejde professionelt med interaktionsdesign af fysiske produkter med vægt på brugeroplevelsen, herunder:
Målbeskrivelse - viden
Den studerende kan
- Forstå grundlæggende begreber og teorier inden for interaktionsdesign og User Experience
- Demonstrere viden om samspillet mellem interaktions-design og organisatoriske vilkår
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan
- Bygge fysiske, fungerende prototyper, der formidler interaktionsoplevelse
- Studere og evaluere brugeroplevelse af produktinteraktion
Målbeskrivelse - kompetencer
- Selvstændigt planlægge og udføre et interaktionsdesign-projekt
- Anvende og dokumentere eksperimentel design-forskningsmetode til at skabe ny viden om interaktionsoplevelse
Indhold
Fagpakken 'Interaktionsdesign i fysiske produkter' tager afsæt i forskningsbaseret viden. Den studerende introduceres til teorier og metoder, der understøtter evnen til at gennemføre interaktionsdesign med fokus på brugeroplevelsen.
Fagpakken omfatter tre hovedområder, som hænger tæt sammen i forløbet:
- Interaktion mellem mennesker og teknologi: Modeller af interaktion, embodied cognition, interaktionsæstetik, ubiquitous computing, computational things, wearables, tangible interaction og interaktion med Internet of Things.
- Konstruere interaktive løsninger: Skill-based interaktion, designprincipper for fysisk og digital interaktion, interaktive prototyper, sensorer og aktuatorer, data physicalization og brugerinvolvering.
- Forskning gennem designeksperimenter: Research-through-design, brugereksperimenter, (video)dokumentation af brugeroplevelse, videnskabelig argumentation og akademisk skriftlighed.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, diskussioner og praktiske øvelser. Den tilrettelægges som studio-baseret læring i flerdages seminarer, der aktiverer den studerende og giver mulighed for sparring og feedback fra både undervisere og medstuderende. Fagpakken omfatter et antal hjemmeopgaver og afsluttes med et interaktionsdesign-projekt i egen organisation. Den studerende blive udfordret på at koble teori til egne praktiske erfaringer
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Den mundtlige prøve gennemføres i seminarform på dansk eller engelsk.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Aflevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres i SDU´s digitale platform.