Kommunikations- og videnskabsteori
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jonas Agerbæk | joag@sdu.dk | Institut for Sprog og Kommunikation | Slagelse |
Salam Jayyousi | sajay@sdu.dk | Institut for Sprog og Kommunikation | |
Sune Vork Steffensen | s.v.steffensen@sdu.dk | Institut for Sprog og Kommunikation | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Nedenstående mål opnås gennem en undervisning, der veksler mellem forelæsninger, diskussion, studenteroplæg og casearbejde kombineret med studiegruppearbejde og selvstudium.
Målbeskrivelse - viden
- centrale videnskabsteoretiske positioner og argumenter
- centrale humanvidenskabelige retninger i det 20. og 21. århundrede
- centrale sprog- og kommunikationsteoretiske positioner og argumenter, med særlig vægt på det 20. og 21. århundrede
Målbeskrivelse - færdigheder
- kunne identificere og vurdere videnskabsteoretiske antagelser og argumenter i gængse sprog- og kommunikationsteorier
- kunne arbejde ud fra en basal forståelse for forskellige sprog- og kommunikationsteoriers analytiske muligheder og begrænsninger
- kunne anvende en basal forståelse for forskningsprocessen i sprog- og kommunikationsvidenskaberne
Målbeskrivelse - kompetencer
- kunne præsentere og diskutere kommunikations- og videnskabsteoretiske problemstillinger i skrift og tale, samt indgå i en dialog herom
- kunne reflektere kritisk på et videnskabsteoretisk niveau i operationelle kommunikationsmæssige og kulturelle sammenhænge
Indhold
Kurset omfatter en række temaer, der dækker de væsentligste humanvidenskabelige retninger, fx retorik, positivisme, hermeneutik, fænomenologi, strukturalisme, socialkonstruktivisme og kognitivisme. Kursets temaer omfatter desuden centrale videnskabsteoretiske positioner, argumenter og problemstillinger med relevans for en nutidig videnskabelig praksis, herunder videnskabshistoriske og -sociologiske betragtninger. Kurset omfatter sluttelig en indføring i det 20. og 21. århundredes mest centrale sprog- og kommunikationsteorier.
Undervisnings- og arbejdsformer
Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: Undervisningen er organiseret i temaer, der kombinerer forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, øvelser og studenteroplæg. Dertil kommer en række mindre skriftlige porteføljeopgaver.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen mundtlig prøve.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelse
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Omfang
Udlevering af opgave
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1, 9, 11 og 12, som faget i særlig grad understøtter.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve, og de vilkår som var gældende for den enkelte studerende ved den ordinære prøve.
Skema for faget
Yderligere information
Hold 1: Torsdag 8-10
Hold 2: Torsdag 10-12
Undervisningen i faget vil blive afholdt med fuld fysisk tilstedeværelse på campus. Du skal holde dig orienteret i My Timetable/Calendar.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2021 | Valgfag | TOMPLADS Virksomhedskommunikation, organisation og turisme | Samdrift (BA) | Odense | |
Forår 2021 | Obligatorisk | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2020 | BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense | 2 |
Forår 2021 | Obligatorisk | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2020 | BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense | 2 |
Forår 2021 | Obligatorisk | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2020 | BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk, Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og spansk, Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk og spansk | Odense | 2 |
Forår 2021 | Obligatorisk | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/medier, Optag 2020 | BA IVK Engelsk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk | Odense | 2 |