BB526: Elementær økotoksikologi
Kommentar
04016001 (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Kurset indgår som obligatorisk i følgende studieordninger (anfør optagelsesår og studieretning) : Biologi
Kurset er valgfrit for følgende studieordninger: KEMI
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til grundlæggende kemi og biologi på et niveau, der opnås i førsteårskurserne.
- Kunne anvende regneark til databehandling og datapræsentation (figurer, tabeller, osv.) af forsøgsresultater.
Deltagerbegrænsning
Formål
- Give fagspecifikke kompetencer i at forstå og bruge toksikologiske og økotoksikologiske data på kemikalier.
- Give viden om specifikke stoffers og stofgruppers skadevirkninger hos mennesker og hos flora/fauna både i laboratorieforsøg og miljøet. Herunder effekter på enklete organer og hele organsostemer bl.a. nervesystemet og det endokrine system.
- Give færdigheder i praktisk laboratoriearbejde – herunder anvendelse af basalt laboratorieudstyr og gennemførelse af koncentrations- og fortyndingsberegninger.
- Give færdigheder i at bearbejde og præsentere (skriftligt og grafisk) både egne forsøgsresultater og større datasæt samt sammenholde disse med teori og litteratur.
- Give træning i at sammenholde viden fra humane studier og kontrollerede dyreforsøg med henblik på at se sammenhænge og genere ny viden.
- Give træning i at tænke og forholde sig kritisk til egne resultater og litteraturen.
- Give træning i at samarbejde, anvende tværfaglig viden og arbejde med feedback-baseret læring.
- Give kendskab til tværfagligt arbejde med FNs verdensmål
Målbeskrivelse
- Gøre rede for udledning, transport og nedbrydning af kemikalier til eller i naturen
- Forklare mekanismerne bag kemikaliers optagelse, omsætning, udskillelse og effekter i mennesker og dyr
- Beskrive miljøgiftes spredning og effekter i naturen og hos mennesker
- Forklare de overordnede principper for miljømæssig risikovurdering af kemikalier
- Gøre rede for anvendelsen og effekterne af pesticider
- Planlægge og gennemføre et økotoksikologisk forsøg i teori og praksis i mindre grupper
- Håndtere og analysere økotoksikologiske data, præsentere og fortolke data både skriftligt og grafisk (figurer/grafer) og sammenholde egne resultater med den eksisterende viden og teori.
- Opnå træning i analytisk og kritisk tilgang til håndtering og fortolkning af økotoksikologiske data, figurer og litteratur.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Toksikologiske og økotoksikologiske begreber og arbejdsmetoder i dag og historisk set.
- LC50-bestemmelse.
- Omsætning af organismefremmede stoffer hos mennesker og dyr
- Optagelses- og elimineringskinetik.
- Toksikologien og økotoksikologien for hormonforstyrrende stoffer, metaller, ’nyere kemikalier’, chlorerede kulbrinter (DDT, PCB, dioxiner), kulbrinter, sur nedbør, radioaktive elementer, lægemidler og pesticider.
- Overordnede principper for risikovurdering af kemikalier.
- Eksperimentelle delprojekter med et fælles overordnet tema.
- Basale statistiske analyser.
- Håndtering af primær videnskabelig litteratur.
Litteratur
Bogen ‘Økotoksikologi' af Poul Bjerregaard
Enkelte forskningsartikler (udleveres)
Videoer og online aktiviteter
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N100009101, BB526: Elementær økotoksikologi |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Ordinær eksamen består af MCQ test.
Reeeksamen består af essayopgaver.
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Rapport over laboratorieprojekt
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a).
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase 30 timer
- Træningsfase 20 timer - heraf eksaminatorier 15 timer og laboratorieprojekt 5 timer
Undervisningen vil bestå af introduktionsforelæsninger til emnerne, hvorefter stoffet i eksaminatorietimerne vil blive gennemarbejdet i detaljer i dialogform gennem spørgsmål eller gruppearbejde. Laboratoriearbejdet knytter sig tæt til teorien fra kurset omkring bestemmelse af toksicitet og optagelseskinetik. Laboratoriedelen indledes med eksaminatorietimer, hvor de studerende selv gennemfører deres egne beregninger af eksponeringskoncentrationer og fortyndinger. Feedback-baseret undervisning (studerende-studerende og underviser-studerende) vil indgå i behandling og præsentation af data.