Masterclasses

Studienævn for Cand.public

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B370003112, B370003122, B370003102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B370003101
ECTS-point: 30

Godkendelsesdato: 29-09-2020


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B370003101

Fagtitel

Masterclasses

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

30

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Cand.public

Godkendelsesdato

29-09-2020

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Katrine Birkedal Frich kbf@journalism.sdu.dk Center for Journalistik

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Formål og sigte

Faget har til formål at skabe stærkere journalister eksempelvis inden for nedenstående felter:   
· Genrer: fortællende journalistik, undersøgende journalistik, opinionsjournalistik mv.  
· Medietyper: podcasts, videoproduktion, magasin-journalistik mv.   
· Stofområder: politik, økonomi, sport, kultur, klima mv.  
· Særlige funktioner: medieledelse, korrespondent, kommentator, innovation, programmering mv.  
· Dækningsområder: lokalt, regionalt, nationalt, internationalt mv.  
· Mens målet er at skabe stærkere journalister, er midlerne til at skabe disse journalister overordnet set at udvikle de studerendes journalistiske og akademiske færdigheder gennem undervisning, vejledning, øvelser mv.  

Indhold

Uddannelsen har tre faglige spor, som løber parallelt, men som sammenflettes gennem hele faget.   
  
I I det akademiske spor bliver de studerende introduceret for de væsentligste teorier, metoder mv. inden for journalistikforskningen samt opgaveskrivning og litteratursøgning.   
  
I det journalistiske spor bliver de studerende introduceret for de vigtigste journalistiske værktøjer, virkemidler og metoder. Som afslutning af de to spor bygges der bro mellem det akademiske og journalistiske på de obligatoriske seminarer, der også fungerer som eksamination af delopgave 1 og delopgave 2 – mens delopgave 3 afleveres skriftligt til bedømmelse ved ekstern censur.   
   
I den første fase, fokusfasen, som svarer til en arbejdsbelastning på 10 ECTS, skal de studerende udvikle en eller flere ideer/problemstillinger, der med fordel kan forfølges hen over det samlede fagforløb. Det er her, at man skal fokusere, og inspirationen kommer dels fra det akademiske spor, dels fra det journalistiske spor.   
   
Fase 1 afsluttes dels med en skriftlig digital test i det journalistiske spor, dels med en skriftlig opgave i et akademiske spor samt et efterfølgende seminar, hvor de studerende i grupper bestående af 10-15 personer bliver samlet for at knytte det akademiske og det journalistiske spor sammen.    
   
I den anden fase, design- og metodefasen, som også svarer til en arbejdsbelastning på 10 ECTS, skal de studerende lære, hvordan de foretager en akademisk analyse, og hvordan de forbereder de journalistiske produkter, som skal indgå i det afsluttende projekt på fagets tredje og sidste del. Til det formål modtager de studerende undervisning i analysedesign, hvor de blandt andet lærer om validitet og reabilitet.   
Desuden får den studerende tilknyttet en journalistisk mentor, som skal styrke deres journalistiske-praktiske udvikling.   
  
Fase 2 afsluttes med en skriftlig opgave samt et efterfølgende seminar, hvor de studerende i grupper bestående af 10–15 personer bliver samlet for at knytte det akademiske og det journalistiske spor sammen.  
   
I den tredje og sidste fase, projektfasen (10 ECTS) skal de studerende udarbejde en opgave, der består af en akademisk analyse af en (af den studerende) valgt problemstilling, samt en række journalistiske produkter. Hver især udgør analyse- og produktdelen omkring halvdelen af de i alt 10 ECTS.  
   
I forbindelse med hvert af de tre 10 ECTS-forløb er det muligt både at arbejde individuelt eller i grupper op til fire personer.  

Målbeskrivelse - viden

De studerende opnår viden, således at de er i stand til:   
  • at give et overblik over nyere positioner og diskussioner om journalistik set fra et forskningsmæssigt såvel som et praktisk perspektiv
  • at redegøre for, sammenholde og kritisk reflektere over udvalgte teorier, metoder og sagsforhold inden for journalistik set fra såvel et forskningsmæssigt som et praktisk perspektiv  

Målbeskrivelse - færdigheder

De studerende opnår færdigheder, således at de på højt niveau er i stand til at anvende videnskabelige teorier og metoder i journalistisk research og formidling. De kan under anvendelse af fagets akademiske såvel som journalistiske teorier og metoder formulere en selvstændig, relevant og afgrænset problemstilling, som danner grundlag en skriftlig undersøgelse, som formidles på højt journalistisk niveau.  

Målbeskrivelse - kompetencer

De studerende opnår kompetencer, således at de er i stand til: 

  • reflekteret at forholde sig aktivt kritisk til egen og andres journalistiske praksis
  • at tage ansvar for egen faglig udvikling.

Litteratur

Litteraturen til undervisningen består af en række obligatoriske bøger, tidsskriftsartikler, journalistiske produktioner mv.

En grundbog for den akademiske del af undervisningen er: Forskningsmetoder i journalistik og politisk kommunikation (red. David Nicolas Hopmann og Morten Skovsgaard).

Meget af litteraturen indgår i digitaliseret form, som de studerende har direkte adgang til.

Undervisningsform

Undervisning, vejledning og eksamener er stort set tilgængelige når-som-helst og hvor-som-helst, fordi faget giver studerende mulighed for at tage mange digitale læringsmoduler (i videoformat, podcast-format, animerede grafiker, tekst mv.).  

Undervisning i form af digitale læringsmoduler er tilængelig over både forårs- og efterårrsemestrene.

Vejledningen, seminarerne og eksamenerne er ligeledes fordelt hen over både forårs- og efterårssemestrene. Undtaget herfra er juli, august, januar og februar, hvor det ikke er muligt at modtage vejledning, gå til seminarer eller eksamen (medmindre andet aftales specifikt med de pågældende vejledere).

OBS: Såfremt en studerende ikke afslutter faget efter 2. semester, dvs. efterårssemestret, anbefales en fornyet undervisningstilmelding til næstfølgende forårssemester.  

Arbejdsbelastning

Undervisning (inkl. nano'er og vejledning: 100 timer
Pensumlæsning: 360 timer 
Eksamen: 350 timer 
I alt: 810 timer

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Opgavebesvarelserne kan indleveres løbende - i praksis hver måned - når man ser bort fra januar, februar, juli og august.

Udprøvninger

Delprøve 1

Navn

Delprøve 1

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

I løbet af semestret.

Omfang

Opgaven kan indleveres individuelt eller i grupper på op til fire personer.

Er man én studerende kan man i hvert tilfælde indlevere max. 15 sider, er man to studerende kan man indlevere max. 20 sider, er man tre kan man max. indlevere 25 sider, og er man fire kan man max. indlevere 30 sider.

Det skal fremgå tydeligt af opgaven, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af gruppeopgaven, så der kan gives individuelle karaktere.

1 side svarer til 2.400 anslag (inklusiv mellemrum og noter, men eksklusiv bilag, indholdsfortegnelse og litteraturliste).

Enhver overskridelse af omfangskravene fører til afvisning af opgaven og resulterer dermed i et brugt eksamensforsøg.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt. 

Udlevering af opgave

Digitalt. 

Indlevering af besvarelse

Digitalt.

Opgave-besvarelserne til fagets to første 10 ECTS-forløb kan løbende indleveres i den forstand, at der bliver afholdt seminarer – med indlagte bedømmelser - mindst en gang om måneden. Eneste undtagelser herfra er juli, august, januar og februar.

Datoerne for indlevering bliver meldt ud ved starten af hvert semester. Datoerne for seminarerne bliver også meldt ud ved starten af hvert semester.

ECTS-point

10

Uddybende information

Faget rummer tre opgaver, som afslutter hver af de tre 10 ECTS-forløb.

Opgaverne til hvert af de tre 10 ECTS-forløb bliver udleveret ved fagets start, og i princippet kan arbejdet med hver af opgaverne bliver igangsat med det samme. Men det tilrådes, at man tager hvert af forløbene i den rækkefølge, som de oprindelig er planlagt. Det sikrer en naturlig faglig progression, og hvert af forløbene bygger videre på de foregående

De to første opgaver (Delprøve 1 og 2) bliver bedømt internt på baggrund af en skriftlig opgave og deltagelse i et seminar, hvor der også er andre studerende tilstede.

De pågældende seminarer bliver udbudt mindst en gang om måneden (bortset fra juli, august, januar og februar), så studerende har mulighed for at deltage i den opgaveaflevering og det tilhørende seminar, der passer bedst.

På samme vis bliver den afsluttende eksamen (Delprøve 3) udbudt mindst en gang om måneden (bortset fra juli, august, januar og februar). Den afsluttende eksamen er ikke knyttet til et seminar. 

At færdiggøre fagets første del er ikke en forudsætning for at starte på fagets anden eller tredje del, ligesom det ikke er en forudsætning for at starte på fagets tredje del, at man har bestået hverken første eller anden del. Men progressionsmæssigt er forløbet planlagt således, at første del forventes påbegyndt og også gerne overstået, før man går videre til anden del. Ligesom anden del ruster den studerende til at klare tredje del. Undervisningsmaterialet, opgavebeskrivelser mv. til fagets tre forskellige dele er dog i alle tilfælde tilgængeligt fra semesterets start.


Når den studerende har tilmeldt sig undervisningen, er denne automatisk tilmeldt 1. eksamensforsøg i alle tre af fagets dele. 

Eksamenstilmeldingen er gældende hele semesteret igennem, men aktiveres reelt først i det øjeblik, at den studerende/gruppen indleverer en skriftlig opgave til en konkret del af faget. Ved indlevering af den skriftlige opgave, forpligter den studerende/gruppen sig samtidig på at deltage i det førstkommende seminar.

Hvis man ikke består en indleveret opgave, så har man atter mulighed for at gå op igen den efterfølgende måned under anvendelse af 2. eller 3. eksamensforsøg. Ved anden eksamensforsøg får den/de studerende mulighed for at omarbejde opgaven fra første eksamensforsøg. 

Hvis en studerende/gruppe indleverer en skriftlig opgave, men ikke deltager i tilhørende seminar, bruges et prøveforsøg.

Ønsker en studerende/gruppe at udskyde den pågældende opgave og seminardeltagelse til et senere semester er dette også muligt. Hvis beslutningen herom ikke træffes for hele gruppen, forpligter sig den/de enkelte studerende, der har et ønske om udskydelse til et senere semester, til fremover at skrive alene eller arbejde alene videre på det igangsatte projekt. 

Indleverer den studerende/gruppen på intet tidspunkt i semesteret en skriftlig opgave i løbet af semesteret, påhviler det den studerende/gruppen selv aktivt at framelde sig eksamen senest tre uger før den sidste afleveringsmulighed i hver af fagets tre dele. Framelding skal ske via henvendelse til Uddannelsesjura & Registratur via SPOC. Såfremt man ikke framelder sig, er der anvendt et eksamensforsøg på den pågældende opgave ved semesterets udgang.    

EKA

B370003112

Delprøve 2

Navn

Delprøve 2

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

I løbet af semestret. 

Omfang

Opgaven kan indleveres individuelt eller i grupper på op til fire personer.

Er man én studerende kan man i hvert tilfælde indlevere max. 15 sider, er man to studerende kan man indlevere max. 20 sider, er man tre kan man max. indlevere 25 sider, og er man fire kan man max. indlevere 30 sider.

Det skal fremgå tydeligt af opgaven, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af gruppeopgaven, så der kan gives individuelle karaktere.

1 side svarer til 2.400 anslag (inklusiv mellemrum og noter, men eksklusiv bilag, indholdsfortegnelse og litteraturliste).

Enhver overskridelse af omfangskravene fører til afvisning af opgaven og resulterer dermed i et brugt eksamensforsøg.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt. 

Udlevering af opgave

Digitalt. 

Indlevering af besvarelse

Digitalt.

Opgave-besvarelserne til fagets to første 10 ECTS-forløb kan løbende indleveres i den forstand, at der bliver afholdt seminarer – med indlagte bedømmelser - mindst en gang om måneden. Eneste undtagelser herfra er juli, august, januar og februar.

Datoerne for indlevering bliver meldt ud ved starten af hvert semester. Datoerne for seminarerne bliver også meldt ud ved starten af hvert semester.

ECTS-point

10

Uddybende information

Faget rummer tre opgaver, som afslutter hver af de tre 10 ECTS-forløb.

Opgaverne til hvert af de tre 10 ECTS-forløb bliver udleveret ved fagets start, og i princippet kan arbejdet med hver af opgaverne bliver igangsat med det samme. Men det tilrådes, at man tager hvert af forløbene i den rækkefølge, som de oprindelig er planlagt. Det sikrer en naturlig faglig progression, og hvert af forløbene bygger videre på de foregående

De to første opgaver (Delprøve 1 og 2) bliver bedømt internt på baggrund af en skriftlig opgave og deltagelse i et seminar, hvor der også er andre studerende tilstede.

De pågældende seminarer bliver udbudt mindst en gang om måneden (bortset fra juli, august, januar og februar), så studerende har mulighed for at deltage i den opgaveaflevering og det tilhørende seminar, der passer bedst.

På samme vis bliver den afsluttende eksamen (Delprøve 3) udbudt mindst en gang om måneden (bortset fra juli, august, januar og februar). Den afsluttende eksamen er ikke knyttet til et seminar. 

At færdiggøre fagets første del er ikke en forudsætning for at starte på fagets anden eller tredje del, ligesom det ikke er en forudsætning for at starte på fagets tredje del, at man har bestået hverken første eller anden del. Men progressionsmæssigt er forløbet planlagt således, at første del forventes påbegyndt og også gerne overstået, før man går videre til anden del. Ligesom anden del ruster den studerende til at klare tredje del. Undervisningsmaterialet, opgavebeskrivelser mv. til fagets tre forskellige dele er dog i alle tilfælde tilgængeligt fra semesterets start.


Når den studerende har tilmeldt sig undervisningen, er denne automatisk tilmeldt 1. eksamensforsøg i alle tre af fagets dele. 

Eksamenstilmeldingen er gældende hele semesteret igennem, men aktiveres reelt først i det øjeblik, at den studerende/gruppen indleverer en skriftlig opgave til en konkret del af faget. Ved indlevering af den skriftlige opgave, forpligter den studerende/gruppen sig samtidig på at deltage i det førstkommende seminar.

Hvis man ikke består en indleveret opgave, så har man atter mulighed for at gå op igen den efterfølgende måned under anvendelse af 2. eller 3. eksamensforsøg. Ved anden eksamensforsøg får den/de studerende mulighed for at omarbejde opgaven fra første eksamensforsøg. 

Hvis en studerende/gruppe indleverer en skriftlig opgave, men ikke deltager i tilhørende seminar, bruges et prøveforsøg.

Ønsker en studerende/gruppe at udskyde den pågældende opgave og seminardeltagelse til et senere semester er dette også muligt. Hvis beslutningen herom ikke træffes for hele gruppen, forpligter sig den/de enkelte studerende, der har et ønske om udskydelse til et senere semester, til fremover at skrive alene eller arbejde alene videre på det igangsatte projekt. 

Indleverer den studerende/gruppen på intet tidspunkt i semesteret en skriftlig opgave i løbet af semesteret, påhviler det den studerende/gruppen selv aktivt at framelde sig eksamen senest tre uger før den sidste afleveringsmulighed i hver af fagets tre dele. Framelding skal ske via henvendelse til Uddannelsesjura & Registratur via SPOC. Såfremt man ikke framelder sig, er der anvendt et eksamensforsøg på den pågældende opgave ved semesterets udgang.   

EKA

B370003122

Delprøve 3

Navn

Delprøve 3

Prøveform

Projektrapport

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

I løbet af semestret. 

Omfang

1. Den akademiske rapport kan indleveres individuelt eller i grupper på op til fire personer.

Er man én studerende kan man indlevere max. 20 sider, er man to studerende kan man indlevere max. 30 sider, er man tre kan man max. indlevere 40 sider, og er man fire kan man max. indlevere 50 sider.

Det skal fremgå tydeligt af opgaven, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af gruppeopgaven, så der kan gives individuelle karaktere.

1 side svarer til 2.400 anslag (inklusiv mellemrum og noter, men eksklusiv bilag, indholdsfortegnelse og litteraturliste).

Enhver overskridelse af omfangskravene fører til afvisning af opgaven og resulterer dermed i et brugt eksamensforsøg.


2. Det praktiske produkt må maksimalt have følgende omfang:

Èn studerende: 
•Skrevne medier: maks 10 normalsider fordelt ud over én eller flere artikler.
•Radio: maks 15 minutter fordelt ud over et eller flere indslag/programmer.
•Levende billeder: maks 10 minutter fordelt ud over et eller flere indslag/programmer.
•Websites, dummies, mock-ups, kommunikationsstrategier: defineres i samarbejde med en vejleder baseret på ovenstående krav til diverse platforme. 
For hver ekstra person lægges 5 normalsider oveni, dvs. to studerende skriver maks. 15 normalsider, tre studerende skriver maks. 20 normalsider og fire studerende skriver maks. 25 normalsider.

Ved lydproduktionert lægges der 5 minutter oveni. Det vil sige maks 20 minutter ved to studerende, 25 min. ved tre studerende, 30 minutter ved fire studerende. 

Levende billeder lægges der 3 minutter oveni. Det vil sige maks 13 minutter ved to studerende, 16 min. ved tre studerende, 19 minutter ved fire studerende. 

Web osv: defineres i samarbejde med en vejleder baseret på ovenstående krav til diverse platforme. 

1 side svarer til 2.400 anslag (inklusiv mellemrum og noter, men eksklusiv bilag, indholdsfortegnelse og litteraturliste).

Enhver overskridelse af omfangskravene fører til afvisning af opgaven og resulterer dermed i et brugt eksamensforsøg.

OBS: Hvis opgaven indeholder journalistisk produktion, skal den kunne publiceres uden ændringer. Altså må man ikke inkludere kilder, som medvirker under forudsætning af, at opgaven ikke offentliggøres. 

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt. 

Udlevering af opgave

Digitalt. 

Indlevering af besvarelse

Digitalt.

ECTS-point

10

Uddybende information

Faget rummer tre opgaver, som afslutter hver af de tre 10 ECTS-forløb.

Opgaverne til hvert af de tre 10 ECTS-forløb bliver udleveret ved fagets start, og i princippet kan arbejdet med hver af opgaverne bliver igangsat med det samme. Men det tilrådes, at man tager hvert af forløbene i den rækkefølge, som de oprindelig er planlagt. Det sikrer en naturlig faglig progression, og hvert af forløbene bygger videre på de foregående

De to første opgaver (Delprøve 1 og 2) bliver bedømt internt på baggrund af en skriftlig opgave og deltagelse i et seminar, hvor der også er andre studerende tilstede.

De pågældende seminarer bliver udbudt mindst en gang om måneden (bortset fra juli, august, januar og februar), så studerende har mulighed for at deltage i den opgaveaflevering og det tilhørende seminar, der passer bedst.

På samme vis bliver den afsluttende eksamen (Delprøve 3) udbudt mindst en gang om måneden (bortset fra juli, august, januar og februar). Den afsluttende eksamen er ikke knyttet til et seminar, men består af to dele: en akademisk rapport, samt et praktisk produkt. 

At færdiggøre fagets første del er ikke en forudsætning for at starte på fagets anden eller tredje del, ligesom det ikke er en forudsætning for at starte på fagets tredje del, at man har bestået hverken første eller anden del. Men progressionsmæssigt er forløbet planlagt således, at første del forventes påbegyndt og også gerne overstået, før man går videre til anden del. Ligesom anden del ruster den studerende til at klare tredje del. Undervisningsmaterialet, opgavebeskrivelser mv. til fagets tre forskellige dele er dog i alle tilfælde tilgængeligt fra semesterets start.


Når den studerende har tilmeldt sig undervisningen, er denne automatisk tilmeldt 1. eksamensforsøg i alle tre af fagets dele. 

Eksamenstilmeldingen er gældende hele semesteret igennem, men aktiveres reelt først i det øjeblik, at den studerende/gruppen indleverer en skriftlig opgave til en konkret del af faget. Ved indlevering af den skriftlige opgave, forpligter den studerende/gruppen sig samtidig på at deltage i det førstkommende seminar.

Hvis man ikke består en indleveret opgave, så har man atter mulighed for at gå op igen den efterfølgende måned under anvendelse af 2. eller 3. eksamensforsøg. Ved anden eksamensforsøg får den/de studerende mulighed for at omarbejde opgaven fra første eksamensforsøg. 

Hvis en studerende/gruppe indleverer en skriftlig opgave, men ikke deltager i tilhørende seminar, bruges et prøveforsøg.

Ønsker en studerende/gruppe at udskyde den pågældende opgave og seminardeltagelse til et senere semester er dette også muligt. Hvis beslutningen herom ikke træffes for hele gruppen, forpligter sig den/de enkelte studerende, der har et ønske om udskydelse til et senere semester, til fremover at skrive alene eller arbejde alene videre på det igangsatte projekt. 

Indleverer den studerende/gruppen på intet tidspunkt i semesteret en skriftlig opgave i løbet af semesteret, påhviler det den studerende/gruppen selv aktivt at framelde sig eksamen senest tre uger før den sidste afleveringsmulighed i hver af fagets tre dele. Framelding skal ske via henvendelse til Uddannelsesjura & Registratur  via SPOC. Såfremt man ikke framelder sig, er der anvendt et eksamensforsøg på den pågældende opgave ved semesterets udgang.   

EKA

B370003102

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2021 Obligatorisk Kandidatuddannelsen i Journalistik (cand.public.), gældende fra og med 1. februar 2021 Cand.public i Journalistik | cand.public | Odense
Forår 2021 Obligatorisk Kandidatuddannelsen i Journalistik (cand.public.), gældende fra og med 1. februar 2020 Cand.public i Journalistik | cand.public | Odense 1

Undervisere

Navn E-mail Institut By
David Nicolas Hopmann dnh@sam.sdu.dk Center for Journalistik Odense
David Nicolas Hopmann dnh@sam.sdu.dk Center for Journalistik Odense
Erik Albæk eri@sam.sdu.dk Center for Journalistik Odense
Jonas Nygaard Blom blom@journalism.sdu.dk Center for Journalistik Odense
Karsten Prinds kpr@journalism.sdu.dk Center for Journalistik Odense
Katrine Birkedal Frich kbf@journalism.sdu.dk Center for Journalistik Odense
Kim Andersen kand@journalism.sdu.dk Center for Journalistik Odense
Lars Damgaard Nielsen ldn@journalism.sdu.dk Center for Journalistik Odense
Lene Heiselberg lhei@journalism.sdu.dk Center for Journalistik Odense
Lotte Thing Rasmussen ltr@bib.sdu.dk Syddansk Universitetsbibliotek - Team for kommunikation Odense
Susanna Sommer suso@journalism.sdu.dk Institut for Statskundskab Odense

URL til Skemaplan