BB854: Artsbevarelse - et nøgleelement i at nå FN's verdensmål for bæredygtig udvikling
Kommentar
Felttur
Bemærk: Kurset inkluderer ekskursion med overnatninger på Danhostel Givskud Zoo. Man opkræves et mindre beløb som dækker forplejningen under ekskursionen.
Deltagerbegrænsning
Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:
- Studerende, der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen har første prioritet
- Studerende, der er optaget betinget på kandidatuddannelsen har hernæst prioritet
- Studerende, der følger kandidatkurser samtidig med deres bacheloruddannelse (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser) har herefter prioritet
- Bachelorstuderende
Hvis der er pointmæssigt ligestillede blandt studerende i gruppe 1 til 4, trækkes der lod.
Fagmiljøerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra fakultetet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.
Det er væsentligt at møde op til første kursusdag eller underrette underviseren, da der er venteliste på kurset.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
- Have kendskab til basal biologi
- Kunne anvende Excel, PowerPoint og være åben for læring gennem kursets nye softwareværktøjer.
Derudover anbefales det, at den studerende har basal viden indenfor populationsbiologi og evolution.
Deltagerbegrænsning
Formål
- Håndtere arbejds- og udviklingssituationer, kunne indgå i samt gennemføre et fagligt samarbejde og dermed tage ansvar for og strukturere egen læring.
- Forstå koncepter for art og biodiversitet
- Introduktion til verdensmålene (SDGs) som fokuserer på mål 14, 15 & 17
- Introduktion til arters forvaltningsplaner som følger the One Plan Approach (integration af værktøjer til brug i in-situ og ex-situ bevarelse)
- Generere en Population levedygtighedsanalyse ved at benytte softwaren R
- Udvikling af interessent analyser
- Introduktion til CITES-konventionen (Convention on the International Trade of Endangered Species)
- Organisering, behandling samt visualisering af data i R
- Evnen til at kommunikere komplekse problemstillinger
- De 6 principper for beslutningskvalitet for bevarelse af arterne.
- En basis evaluering af anvendelse af beslutningsanalyseværktøjer for artsbevarelse
- Forstå koncepter for art og biodiversitet
- Forskellen mellem nuværende biodiversitetsudryddelsesrate og den dokumenterede 5. masseudryddelse på jorden og baggrundsrater.
- Kompetence til at styre komplekse arbejdssituationer, der kræver nye løsninger i grænsefladen mellem biologi og politik, og til at igangsætte og gennemføre professionelle samarbejder inden for biologi og på tværs af andre discipliner.
- Færdigheder i at mestre teorier, metoder og tekniske udtryk inden for artsbevaringsbiologi giver studerende mulighed for at planlægge videnskabelige studier ved at skabe nye biologiske forskningsresultater.
- Viden om- og forståelse af den seneste bevaringsbiologiske forskning, der giver de studerende mulighed for at reflektere over begreber og metoder inden for området på videnskabeligt grundlag.
Målbeskrivelse
- Kende til og kunne forklare vigtigheden af koncepterne relateret til artsbevarelse set i lyset af FNs verdensmål 14, 15 og 17
- Forklare forskellen mellem masse- og baggrunds-udryddelse og være i stand til at sammenligne eksisterende udryddelsesrater med dem fra efter den industrielle revolution.
- Være i stand til at integrere genetisk og demografisk information i en simpel Population Levedygtighedsanalyse for en specifik art, samt at forstå vigtigheden i variation imellem taxonomiske grupper i artsforvaltning
- Udvikle en basisanalyse af nøgle-interessenterne omkring de problemer, som påvirker arternes levedygtighed positivt eller negativt.
- Formulere en basal forvaltningsplan for en art ved at inddrage ovenstående emner
- Få kendskab til organisationer og internationale konventioner som er hovedaktører indenfor bevarelse, med fokus på CITES
- Forklare hvorfor bevarelse af en specifik art er vigtig for den generelle biodiversitet bevarelse (eg. økosystemets services) samt bæredygtig økonomi
Indhold
- Udryddelse
- Biodiversitets- og artskoncepter
- Masse- og baggrundsudryddelse
- Interessent analyse
- Arts forvaltningsplaner (muligheder og begrænsninger)
- Organisationer og konventioner som er hovedaktører indenfor bevarelse (IUCN, CITES ets.)
- Handel med vilde dyr
- One Plan Approach for bevarelsesarbejde (interaktion af in-situ og ex-situ bevarelsesarbejde)
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Endelig mundtlig eksamen i generelle koncepter (individuel) og endelig præsentation af temaprojekt.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 2
- Træningsfase: 48 timer, heraf: eksaminatorie: 18 timer og Andet: 30 field work timer
Undervisningen kombinerer traditionelle forelæsninger med den Sokratiske metode for at fremme og stimulere de studerendes kritiske tænkning. Kurset er designet til at have den studerendes lærings tilgang i fokus.
- Læsning af hovedlitteraturen for kursets emner (udleveres af forlæser)
- Se introduktionsvideoer forud for undervisningen til nogle af emnerne (udleveres af forelæser)
- Øvelser i PVA’s (udleveres af forlæser og undervisningsassistent)
- Diskussioner eller Skype med centrale beslutningstagere, zoo-ledere og forskere, der arbejder med programmer indenfor bevarelse af arter (arrangeres af forelæser og undervisningsassistent).
- Undersøgelse af den valgte art ud fra relevante emner for at udvikle en forvaltningsplan for arten. F.eks. nuværende og fremtidige trusler, geografisk fordeling, IUCN-status og mulige roller i økosystemet (Materialet vil de studerende få igennem deres teams).
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Dalia Amor Conde | dalia@biology.sdu.dk | Interdisciplinary Centre on Population Dynamics CPop |
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Ana Rita da Silva | silva@biology.sdu.dk | Interdisciplinary Centre on Population Dynamics | |
Johanna Stärk | johannas@biology.sdu.dk | Interdisciplinary Centre on Population Dynamics CPop |