Ledelse i forhold til beslutningstagere
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jan Stentoft | stentoft@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og sigte
Faget er en del af fagpakken i It-projektledelse under linjen Organisation. Dette er 1. fag i fagpakken.
Fagpakken It-projektledelse er henvendt til projektledere med erfaring i projektledelse og med viden om grundlæggende projektstyringsteknikker. Det er målet med fagpakken, at de studerende opnår større evne til at gennemskue, hvad der foregår i og omkring et projekt og lærer at håndtere både tekniske og organisatoriske udfordringer.
Formålet med faget er, at den studerende kan analysere et projekts betingelser, vælge en hensigtsmæssig strategi, model og organisering samt bidrage til forbedring af organisationens måde at håndtere projekter på.
Indhold
Faget sætter fokus på ledelse af analyse, design og udvikling i forbindelse med it-projekter og retter særlig opmærksomhed mod valg af egnet projektmodel og på ledelse i forhold til beslutningstagere.
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Gennem faget skal den studerende opnå viden indenfor følgende fagelementer:
- Projektstrategier.
- Projektmodeller og forskellige projektperspektiver.
- Ledelse, samarbejde og koordinering.
- Interessenter og interessentanalyse.
- Benefit management og vurdering af succes.
For flere af disse fagelementer gælder, at viden baserer sig på den højeste internationale forskning.
Den studerende kan opfylde målene for vidensniveauet ved at:
- Kunne identificere og sammenfatte centrale elementer i fagpakkens teorier (V1).
- Kunne anvende dele af fagets teorier til analyser af praksissituationer (V2).
- Kunne reflektere over praksis-situationer og/eller andre dele ad fagpakkens teorier med baggrund fagets teorier (V3).
(V1), (V2) og (V3) henviser til dele af målbeskrivelsen - viden for den samlede fagpakke It-projektledelse
.Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal kunne:
- Beskrive, sammenfatte og perspektivere fagområdets teorier (F1).
- Relatere de beskrevne teorier (F1) til konkrete praksissituationer (F2).
- Kunne reflektere over de beskrevne teorier – både set i sammenhæng med praksis-situationer og fagområdets teorier (F3).
(F1), (F2) og (F3) henviser til dele af målbeskrivelsen - færdigheder for den samlede fagpakke It-projektledelse. Der er i alt 12 færdighedsmål på hele fagpakken.
Målbeskrivelse - kompetencer
Dette er en kompetencebeskrivelse for den samlede fagpakke it-projektledelse. De fremhævede afsnit hidrører denne fagpakke specifikt.
Den studerende skal kunne identificere, analysere og udarbejde løsningsforslag til komplekse organisatoriske- og it-mæssige problemstillinger ved hjælp af fagområdets teorier, metoder og teknikker. Helt konkret forventes det, at den studerende efter gennemførelse af fagpakken er i stand til:
- At organisere et projekt og vælge projektstrategi, projektmodel og fremgangsmåde med udgangspunkt i en analyse af projektets betingelser og opgavens natur. Analyse af projektets betingelser omfatter benefit, udviklingsorganisation, brugerorganisation, samarbejdsrelationer, teknologi, risici og usikkerheder.
- At lede implementering af it og af de forandringer, der er forbundet med implementeringen, med henblik på realiseringen af benefits.
- At håndtere ledelsesrollen i relation til beslutningstagere, projektdeltagere og samarbejdspartnere.
Litteratur
Undervisningsform
I fagets emner inddrages relevante teorier om organisation, ledelse, strategi, brugeradfærd, læring mv., for at de studerende kan opnå en større forståelse for, hvilke faktorer der kan få indflydelse på et projekts succes, og hvilke handlingsmuligheder man har som projektleder. Teorierne vil blive sat i relation til de studerendes erfaringer, og der vil løbende blive arbejdet med cases.
Arbejdsbelastning
Skemalagt undervisning:
Faget har 2 dages seminarer fra fredag morgen til lørdag middag. Disse afholdes på nedenstående dage:
5/2 – 09.00 – 16-30
6/2 – 08.30 – 12.00
26/2 – 09.00 – 16-30
27/2 – 08.30 – 12.00
Arbejdsbelastning:
Undervisning: 30
Forberedelse: 50
Eksamensforberedelse: 40
Eksamen: 15
Total: 135 timer
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Prøve
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
ECTS-point
Uddybende information
Betaling for fagpakken eller enkeltfagene i fagpakken dækker undervisning og tre eksamensforsøg. Se studiets hjemmeside for yderligere indformation om til og framelding til eksamen. Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin, dvs. udeblevet fra ordinær eksamen giver ikke adgang til omprøve.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er nyt på SDU, og der har ikke tidligere været oprettet fag med andet fagnummer.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Faget har tidligere været udbudt på Aarhus Universitet.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.