Afgangsprojekt (HDSCM)
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Ole Stegmann Mikkelsen | osm@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt. Desuden skal den studerende have bestået alle moduler på 1. + 2. semester og være tilmeldt eksamen i de moduler, der indgår på 3. semester, for at tilmelde sig Afgangsprojektet.
Formål og sigte
Afgangsprojektet afslutter uddannelsen. Det teoretiske, metodiske og anvendelsesorienterede grundlag for afhandlingen er alle uddannelsens øvrige moduler. Afgangsprojektet skal behandle en problemstilling inden for et eller flere af de fagområder der indgår i udbud af HD 2. del. Målsætningen for afgangsprojektet er, at den studerende skal demonstrere evne til fordybelse i videns-feltet indenfor det valgte fagområde.
Den studerende skal kunne formulere, afgrænse og motivere en problemstilling, indsamle og søge relevante data og litteratur herom, analysere problemstillingen og data med de fra undervisningen kendte teorier og metoder, samt præsentere sit arbejde i form af en rapport. Problemstilling og valg af litteratur, teorier og metode skal afspejle den specialeretning eller de moduler den studerende har gennemført.
Indhold
Afgangsprojektet kan udarbejdes af en gruppe på maksimalt to studerende. Afgangsprojektets centrale problemstillinger er: udvælgelse og på en etisk forsvarlig måde bearbejdning af en problemstilling samt opstilling af en problemformulering; udvikling af et undersøgelsesdesign på baggrund af de antagelser undersøgelsen bygger på, en operationalisering af problemformuleringen og begrundede valg af undersøgelsesmetoder; opstilling af teoretisk analyseramme, således at afgangsprojektet indeholder både en bearbejdning af empirisk og teoretisk materiale, at centrale iagttagelser og sammenhænge beskrives, at konkrete forudsætninger og særlige forhold vedrørende konklusionens gyldighed udtrykkeligt diskuteres. Videre forventes den studerende at kunne formidle projektets resultater i skriftlig form, der læservenligt tilbyder overblik, sammenhæng og empirisk og teoretisk underbygget argumentation.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal demonstrere viden om teorier, begreber, modeller, regler og metoder således, at disse kan redegøres og diskuteres.
Den studerende skal kunne anvende teorier, begreber, modeller, regler og metoder på relevante problemstillinger og opgaver således, at evnen til at analysere, udlede, afveje og bedømme handlingsalternativer fremgår.
Den studerende skal demonstrere viden på et sådant niveau, at den studerende kan forstå og reflektere over teorier, metoder og praksis i forbindelse med styring af forskellige virksomhedstypers økonomiske og/eller adfærdsfaglige problemstillinger.
Videre skal den studerende demonstrere, færdighed i etisk og ansvarlig adfærd i forbindelse med projektarbejdet.
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal kunne vurdere og formulere samspil mellem problem, teori, metode, empiri, analyse og problemløsning (handlingsforslag).
Den studerende skal kunne begrunde sine valg af problem, metode og teori.
Den studerende skal demonstrere en analytisk og faglig indsigt i relevante teorier, regler, begreber og sammenhænge som sætter vedkommende i stand til at løse komplekse erhvervsøkonomiske problemstillinger.
Den studerende skal demonstrere evne til kritisk at analysere og reflektere over projektarbejdet og fremkomme med overvejelser om mulige forbedringer samt alternativ metode- og teorianvendelse.
Den studerende skal demonstrere evne til at lede en meningsdannende dialog.
Den studerende skal demonstrere at reglers, begrebers, modellers og metoders indhold, mening, forudsætning og tilblivelsesproces er forstået. Herunder skal den studerende kunne forholde sig kritisk til teorier, redskaber og metoders relevans og udsagns kraft.
Ved forsvar skal den eller de studerende kunne argumentere for anvendte metoder, empiri og teorier.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal demonstrere evner til problemidentifikation, analyse og problemløsning gennem anvendelse af relevante metoder, regler og teorier ved eksemplifikationer, fortolkninger og konstruktion af forretningsmæssige løsningsforslag.
I specialeafhandlingen skal den studerende vise evne til selvstændigt at beskrive, analysere og bearbejde en kompleks erhvervsøkonomisk problemstilling i virksomheder eller andre erhvervsdrivende organisationer og som ansat eller konsulent kunne drage selvstændige konklusioner på baggrund heraf.
Ved den mundtlige eksamination skal den studerende demonstrere, at han/hun selvstændigt kan kombinere uddannelsens teoretiske, praktiske og udviklingsorienterede elementer og formidle sammenhænge på et sikkert metodisk grundlag.
Litteratur
Afhænger af emnevalg. Det forventes at den studerende inddrager national og international litteratur der rækker ud over det obligatoriske pensum på specialet.
Undervisningsform
Selvstændigt arbejde med afgangsprojektet under vejledning af en underviser. Det påhviler den studerende at tage initiativet til vejledningen.
Arbejdsbelastning
Fagets undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Aktivitet Timer
Vejledning 10
Udarbejdelse af afgangsprojekt 385
Forberedelse af mundtlig eksamen 9
Eksamen 1
Total 405
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
For afgangsprojekter med vejledning i forårssemesteret afholdes den ordinære eksamen i maj/juni måned på baggrund af et rettidigt indleveret afgangsprojekt. Afleveringsfristen offentliggøres på studiets hjemmeside.
Re-eksamen i august.
For afgangsprojekter med vejledning i efterårssemesteret afholdes på tilsvarende vilkår ordinær eksamen i januar/februar måned med re-eksamen i marts/april.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Det mundtlige forsvar (inklusive votering og begrundet karaktergivning) har et omfang af maksimalt 1 time. Forsvaret tager udgangspunkt i rapporten og indledes med en kort præsentation af rapporten og dens centrale problemstillinger (af maksimalt 15 minutters varighed). Det forventes at den mundtlige fremlæggelse har et indhold der rækker ud over rapporten.
Omfang
For individuelle afgangsprojekter må den indleverede opgave have et omfang på maksimalt 50 normalsider eksklusive indholdsfortegnelse, bilag og sammendrag. Skrives afgangsprojektet i en gruppe af to studerende øges det maksimale sidetal med 15 sider. (en normalside regnes som 2400 anslag inklusive mellemrum).
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Afgangsprojektet bedømmes individuelt ved et mundtligt forsvar af den indleverede rapport. Dette gælder også i det omfang det er en gruppeeksamen. Karakteren gives på basis af den enkelte studerendes opfyldelse af fagets mål som beskrevet under "Målbeskrivelse". Karakteren gives ud fra en samlet vurdering af den skriftlige rapport og det mundtlige forsvar.
Eksaminationen omfatter videre supplerende spørgsmål fra eksaminator og censor inden for teoretiske og eventuelt praktiske emner med tilknytning til den indleverede rapport.
Deltagelse i re-eksamen forudsætter deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin.
Reeksamen
Prøveform
Identifikation
Varighed
Det mundtlige forsvar (inklusiv votering og begrundet karaktergivning) har et omfang af maksimalt 1 time.
Indlevering af besvarelse
Uddybende information
Re-eksamen afholdes på baggrund af en revideret opgavebesvarelse. Der gives i den forbindelse 6 uger til revision af afgangsprojektet, regnet fra datoen for den mundtlige del af den ordinære eksamen.
Der ydes som udgangspunkt ingen vejledning i forbindelse med revideringen af afgangsprojektet. Vejledning kan dog tilkøbes, jf. "Prisliste", som kan findes på studiets hjemmeside.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Afgangsprojekt (SCM), 8851901.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.