Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.Ingen.
Formål og sigte
Indenfor erhvervsøkonomien har fagfeltet organisation fokus på hvordan aktiviteter koordineres og kontrolleres indenfor virksomheder og mellem virksomheder og deres interessenter og øvrige omverden. Formålet med dette modul er at give den studerende en grundlæggende teoretisk viden omkring de principper virksomheder organiserer efter og de faktorer der påvirker virksomheders organisatoriske valg. Modulet har til formål at sætte den studerende i stand til at identificere, beskrive og analysere praksisnære organisatoriske problemstillinger med udgangspunkt i forskellige teoretiske perspektiver. Som forlængelse heraf er det formålet at udvikle den studerendes kompetencer til ved brug af fagets teorier og metoder at udvikle, diskutere og sammenholde forskellige forslag til løsning af organisatoriske problemstillinger.
Indhold
Modulet introducerer en række organisations- og ledelsesteoretiske perspektiver. Med afsæt i en introduktion til de teoretiske kontraster og ligheder i disse teorier giver modulet en indføring i hvorledes forskellige praktiske organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger kan anskues fra forskellige vinkler med konsekvens heraf for de ledelsesmæssige beslutninger.
Herunder fokuser modulet på følgende centrale områder:
1. Virksomheden som mekanisk eller naturligt system
2. Organisatoriske strukturer
3. Ledelse og styringstænkning
4. Beslutningsmodeller
5. Organisationens kultur og værdier
6. Planlagte og emergerende udviklingsprocesser
Målbeskrivelse
Studerende skal ved fagets afslutning kunne:
Målbeskrivelse - viden
Udvise generel viden om centrale teoretiske organisatoriske perspektiver (med fokus på organisationsstruktur, kultur, beslutninger, strategi, udviklingsprocesser, ledelse etc).
Målbeskrivelse - færdigheder
Demonstrere evne til at beskrive og skelne mellem forskellige system-teoretiske tilgange til organisation. Særlig fokus på mekaniske (rationelle) og naturlige systemopfattelser.
Identificere og analysere relevante virksomheds-problemstillinger under anvendelse af både systemforståelse og udvalgte organisatoriske perspektiver
Målbeskrivelse - kompetencer
Med udgangspunkt i gennemgåede organisationsteoretiske teorier, modeller og begreber kunne opstille begrundede ræsonnementer for valg af problemløsningsmuligheder og hertil knyttede handlingsanvisninger.
Præsentere og formidle problemstillinger, analyser og løsningsforslag på en måde, der understøtter en potentiel implementering.
Litteratur
Jacobsen, D. I. og Thorsvik, J. (seneste udgave). Hvordan organisationer fungerer. Hans Reitzels Forlag.
Høpner, J., Sørensen, H. B., Jørgensen, T. B., Andersen, T., & Senderovitz, M. (seneste udgave). Modstillinger i organisations-og ledelsesteori. Hans Reitzels Forlag.
Undervisningsform
Undervisningen foregår efter konceptet Blended Learning, som bl.a. omfatter oversigtsforelæsninger tilgængelige som videofiler, klassebaseret undervisning samt evt. Adobe Connect on-line konferencer eller andre former for on-line læring, hvor fagets indhold perspektiveres gennem cases, de studerendes præsentationer af egne erfaringer mv. De studerende gives bl.a. mulighed for udarbejdelse og præsentation af praksisnotat, hvor et centralt emne inden for fagets område analyseres i relation til konkrete, praksisnære problemstillinger. Disse danner grundlag for efterfølgende diskussioner på det enkelte hold, og kan senere uddybes til synopsis til brug for eksamen.
Arbejdsbelastning
Den studerende forventes at anvende ca. 135 timer på faget, fordelt således:
Aktivitet Timer
Deltagelse i undervisningen 28
Forberedelse til undervisningen 84
Forberedelse og deltagelse i eksamen 23
Total arbejdsbelastning 135
På fjernhold er det et særlig tilrettelagt forløb.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Der udbydes eksamen med ordinær eksamen i december/januar
Omprøve i februar/marts
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Eksamen
Prøveform
Synopsis med mundtlig prøve
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk
Varighed
Mundtlig: 30 minutter inklusive votering og karaktergivning.
Omfang
Modulet afsluttes med en individuel synopsis på maksimum 5 sider (eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturfortegnelse og bilag (2.400 anslag = 1 side). I synopsis behandles der inden for fagets genstandsfelt en identificeret problemstilling ved brug af teori fra fagets pensum. Synopsis kan basere sig på den studerendes egenhændigt indsamlede data (i form af observation, interviews, dokumenter m.v.) og/eller offentlige tilgængelige materialer.
Den studerende forbereder yderligere en præsentation af synopsis til præsentation ved den mundtlige eksamination (maksimalt 4 sider powerpoint eller lignende).
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Indlevering af besvarelse
Synopsen afleveres elektronisk via Digital eksamen.
ECTS-point
5
Uddybende information
Emnet for synopsen skal godkendes af underviseren og kan ikke skrives af studerende i fællesskab. Der ydes ikke vejledning til udarbejdelse af synopsen
Synopsen danner efterfølgende udgangspunkt for den mundtlige eksamination uden forberedelse.
Den mundtlige eksamination tager udgangspunkt i den studerendes præsentation af den afleverede synopsis men vil også omfatte fagets øvrige teori og har til formål at teste opfyldelsen af fagets målbeskrivelse.
Den studerende bedømmes ud fra en helhedsvurdering af såvel præsentation af synopsis som præstationen ved den øvrige mundtlige udprøvning. Der foretages således ingen bedømmelse af den skriftlige fremstilling af synopsis.
Syge-/reeksamen kræver godkendelse fra underviser af nyt emne for synopsen og gennemføres som den ordinære eksamen.
Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.