Organisation

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B850018X02, B850018302, B850018402, B850018502, B850018802, B850018902, B850018102, B850018202, B850018602
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Roskilde, Næstved, Odense, Kolding, Vejle
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: HD

Fagnummer: B850018X01, B850018301, B850018401, B850018501, B850018801, B850018901, B850018101, B850018201, B850018601
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 06-04-2020


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B850018X01
B850018301
B850018401
B850018501
B850018801
B850018901
B850018101
B850018201
B850018601

Fagtitel

Organisation

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

06-04-2020

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Kent Adsbøll Wickstrøm kwj@sam.sdu.dk Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse

Udbudssteder

Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Roskilde, Næstved, Odense, Kolding, Vejle

Niveau

HD

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Anbefalede forudsætninger

Opfyldelse af adgangskravene til HD 1. del.
Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.Ingen.

Formål og sigte

Indenfor erhvervsøkonomien har fagfeltet organisation fokus på hvordan aktiviteter koordineres og kontrolleres indenfor virksomheder og mellem virksomheder og deres interessenter og øvrige omverden. Formålet med dette modul er at give den studerende en grundlæggende teoretisk viden omkring de principper virksomheder organiserer efter og de faktorer der påvirker virksomheders organisatoriske valg. Modulet har til formål at sætte den studerende i stand til at identificere, beskrive og analysere praksisnære organisatoriske problemstillinger med udgangspunkt i forskellige teoretiske perspektiver. Som forlængelse heraf er det formålet at udvikle den studerendes kompetencer til ved brug af fagets teorier og metoder at udvikle, diskutere og sammenholde forskellige forslag til løsning af organisatoriske problemstillinger.

Indhold

Modulet introducerer en række organisations- og ledelsesteoretiske perspektiver. Med afsæt i en introduktion til de teoretiske kontraster og ligheder i disse teorier giver modulet en indføring i hvorledes forskellige praktiske organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger kan anskues fra forskellige vinkler med konsekvens heraf for de ledelsesmæssige beslutninger.    
Herunder fokuser modulet på følgende centrale områder: 
1. Virksomheden som mekanisk eller naturligt system     
2. Organisatoriske strukturer      
3. Ledelse og styringstænkning      
4. Beslutningsmodeller       
5. Organisationens kultur og værdier      
6. Planlagte og emergerende udviklingsprocesser

Målbeskrivelse

Studerende skal ved fagets afslutning kunne:

Målbeskrivelse - viden

  • Udvise generel viden om centrale teoretiske organisatoriske perspektiver (med fokus på organisationsstruktur, kultur, beslutninger, strategi, udviklingsprocesser, ledelse etc). 

Målbeskrivelse - færdigheder

  • Demonstrere evne til at beskrive og skelne mellem forskellige system-teoretiske tilgange til organisation. Særlig fokus på mekaniske (rationelle) og naturlige systemopfattelser. 
  • Identificere og analysere relevante virksomheds-problemstillinger under anvendelse af både systemforståelse og udvalgte organisatoriske perspektiver

Målbeskrivelse - kompetencer

  • Med udgangspunkt i gennemgåede organisationsteoretiske teorier, modeller og begreber kunne opstille begrundede ræsonnementer for valg af problemløsningsmuligheder og hertil knyttede handlingsanvisninger.
  • Præsentere og formidle problemstillinger, analyser og løsningsforslag på en måde, der understøtter en potentiel implementering.

Litteratur

Jacobsen, D. I. og Thorsvik, J. (seneste udgave). Hvordan organisationer fungerer. Hans Reitzels Forlag. 
Høpner, J., Sørensen, H. B., Jørgensen, T. B., Andersen, T., & Senderovitz, M. (seneste udgave). Modstillinger i organisations-og ledelsesteori. Hans Reitzels Forlag.

Undervisningsform

Undervisningen foregår efter konceptet Blended Learning, som bl.a. omfatter oversigtsforelæsninger tilgængelige som videofiler, klassebaseret undervisning samt evt. Adobe Connect on-line konferencer eller andre former for on-line læring, hvor fagets indhold perspektiveres gennem cases, de studerendes præsentationer af egne erfaringer mv. De studerende gives bl.a. mulighed for udarbejdelse og præsentation af praksisnotat, hvor et centralt emne inden for fagets område analyseres i relation til konkrete, praksisnære problemstillinger. Disse danner grundlag for efterfølgende diskussioner på det enkelte hold, og kan senere uddybes til synopsis til brug for eksamen.

Arbejdsbelastning

Den studerende forventes at anvende ca. 135 timer på faget, fordelt således:

Aktivitet Timer
Deltagelse i undervisningen 28
Forberedelse til undervisningen 84
Forberedelse og deltagelse i eksamen 23
Total arbejdsbelastning 135

På fjernhold er det et særlig tilrettelagt forløb.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Der udbydes eksamen med ordinær eksamen i december/januar
Omprøve i februar/marts 

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

Mundtlig: 30 minutter inklusive votering og karaktergivning.

Omfang

Modulet afsluttes med en individuel synopsis på maksimum 5 sider (eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturfortegnelse og bilag (2.400 anslag = 1 side). I synopsis behandles der inden for fagets genstandsfelt en identificeret problemstilling ved brug af teori fra fagets pensum. Synopsis kan basere sig på den studerendes egenhændigt indsamlede data (i form af observation, interviews, dokumenter m.v.) og/eller offentlige tilgængelige materialer.
Den studerende forbereder yderligere en præsentation af synopsis til præsentation ved den mundtlige eksamination (maksimalt 4 sider powerpoint eller lignende).

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt

Indlevering af besvarelse

Synopsen afleveres elektronisk via Digital eksamen.

ECTS-point

5

Uddybende information

Emnet for synopsen skal godkendes af underviseren og kan ikke skrives af studerende i fællesskab. Der ydes ikke vejledning til udarbejdelse af synopsen
Synopsen danner efterfølgende udgangspunkt for den mundtlige eksamination uden forberedelse.
Den mundtlige eksamination tager udgangspunkt i den studerendes præsentation af den afleverede synopsis men vil også omfatte fagets øvrige teori og har til formål at teste opfyldelsen af fagets målbeskrivelse.
Den studerende bedømmes ud fra en helhedsvurdering af såvel præsentation af synopsis som præstationen ved den øvrige mundtlige udprøvning. Der foretages således ingen bedømmelse af den skriftlige fremstilling af synopsis.
Syge-/reeksamen kræver godkendelse fra underviser af nyt emne for synopsen og gennemføres som den ordinære eksamen.

Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.

EKA

B850018X02
B850018302
B850018402
B850018502
B850018802
B850018902
B850018102
B850018202
B850018602

Ekstern kommentar

Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Opdateret 16.10.2020 - Aflevering via BB ændret til DE

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2020 Obligatorisk HD 1. del - gældende for studerende optaget pr. 1. september 2020 HD 1. del | HD 1.del | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Roskilde, Næstved, Odense, Kolding, Vejle