Supply Chain Costing
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jens Smed Rasmussen | jsr@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Anbefalede forudsætninger
Adgangskrav til HD, 2. del.
Studerende, der følger faget, forventes at kendskab til basale supply chain begreber og supply chain relaterede problemstillinger.
Formål og sigte
Faget har til formål at sætte den studerende i stand til at forstå problemstillinger og løsninger i forhold til at kunne lede og håndtere supply chains ud fra en økonomisk betragtning, hvilket er vigtigt i forhold til at agere i virksomheder med forsyningskædeproblemstillinger. Faget hænger tæt sammen med andre supply chain relaterede fag, såsom f.eks. ”Supply Chain Design” og ”Supply Chain Analytics”.
Indhold
I faget ”supply chain costing” er de centrale områder bl.a.:
1. Costing teknikker i et leverandørperspektiv (f.eks. Total Cost of Ownership)
2. Costing teknikker i et kundeperspektiv (f.eks. Cost-to-Serve og kundeprofitabilitetsanalyser)
3. Anvendelse af økonomikalkuler til beslutninger om rentabilitet, priser, produkt-mix, processer og aktiviteter i et supply chain perspektiv
4. Økonomistyring og økonomistyringsteknikker i et rent supply chain perspektiv, herunder spørgsmål omkring likviditetsstyring (i forbindelse med f.eks. Cash-to-Cash konceptet)
5. Præstationsmåling af omkostningsstyringen såsom f.eks. Balanced Scorecard eller andre lignende præstationsmålingsmodeller
6. Lean og Lean accounting
Målbeskrivelse
I forhold til studiets kompetenceprofil og livslang læring har faget eksplicit fokus på følgende læringsmål, hvor den studerende skal kunne udvise:
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal kunne demonstrere følgende:
• at kunne sammenfatte og beskrive anvendte og principielle, teoretiske begreber og
Kunne redegøre for relationelt økonomiske ledelsesmæssige problemstillinger i styringen og ledelsen af supply chain relaterede forhold således at teori og begreber fra supply chain costing faget, f.eks. value chain analysis, cost accounting eller total cost of ownership kan bruges til at forklare sammenhænge mellem teori og modeller og en problemstilling indenfor forsyningskæder definitioner i omkostningsteorien i forbindelse med styringen af supply chains
• at kunne forklare og relatere de tillærte begreber og definitioner i forhold til kortsigtede økonomiske beslutningsproblemstillinger, herunder sammenligne og bedømme elementære økonomiske beslutningsalternativer indenfor supply chain litteraturen
• at kunne beskrive, sammenfatte, analysere og forklare almindeligt anvendte interne regnskabsteorier
• at kunne analysere, anvende og benytte relaterede omkostningsdata på udleverede cases i undervisningen relaterede til styringen af supply chains
• at kunne vurdere relevansen og brugbarheden af forskellige omkostningsberegninger og omkostningsmetoder til brug for handlingsbeslutninger i forbindelse med omkostningsrelaterede problemstillinger i supply chains og ligeledes stille sig kritisk overfor disse
Målbeskrivelse - færdigheder
Evne til at reflektere over praktiske og teoretiske udfordringer i forbindelse med ledelsen af supply chains ud fra et omkostnings- og værdiperspektiv, f. eks. ved at kunne pege på praktiske forhold i forbindelse med forsyningskæder og komme med forslag til hvordan nogle teorier og modeller i faget kunne give anledning til styrings- og ledelsesmæssige tiltag med en eventuelt anderledes og mere ønskelig økonomisk konsekvens i de pågældende praktiske forhold
Målbeskrivelse - kompetencer
Evne til at håndtere flersidede og mangfoldige udfordringer indenfor det at lede supply chains f. eks. ved at kunne pege begrundet på, hvordan brugen af teoretiske begrebsrammer såsom Balanced Scorecard, Total Cost of Ownership etc., kan kræve særlige former for læring eller andre konkrete handlingstiltag hos den studerende selv og andre parter i konkrete situationer
Litteratur
Kompendium.
Foreslået lærebog: Atkinson, A. A., Kaplan, R. S., Matsumura, E. M., & Young, S. M. (2012). Management Accounting - Information for decion making and strategy execution (Sixth ed.): Pearson.
Undervisningsform
4 dages undervisning (4 dage á 7 timer), i alt 28 konfrontationstimer.
Faget undervises på dansk, men gæsteforelæsning på engelsk kan forekomme.
Arbejdsbelastning
For at sætte de studerende i stand til at opfylde læringsmålene for faget tilrettelægges undervisningen således:
Aktivitet Timer
Konfrontationstimer 28
Forberedelse til undervisning og øvelser 100
Eksamen 7
Total 135
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
ECTS-point
Uddybende information
Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Supply Chain Costing, 8851501.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2020 | Obligatorisk | HD 2. del Supply Chain Management | HD 2. del Supply Chain Management | HD Supply Chain Management | Slagelse, Kolding |