BB549: Bæredygtig fremtid
Indgangskrav
Kurset kan ikke følges hvis:
- BB536 eller NAT511 tidligere er bestået.
- BB536 eller NAT511 indgår som konstituerende kurser i det anbefalede studieforløb..
Faglige forudsætninger
- Have kendskab til stoffet fra første år på biologistudiet
Formål
- Give kompetence til en faglig forståelse for sammenhængen imellem innovation og miljø/biologi, evnen til at se og afdække muligheder for nye løsninger, ideer og metoder samt indgå i innovative arbejdssituationer.
- Give færdigheder i innovativ og anvendelsesorienteret brug af studiets faglighed, samarbejde og netværk med offentlige og private partnere samt erfaringer med et konkret innovationsprojekt
- Give viden om miljømæssige udfordringer, muligheder for anvendelsesorienteret brug af teoretisk viden, samarbejde med erhvervslivet omkring aktuelle udfordringer, metoder til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi, faglige udfordringer og formidling
Målbeskrivelse
- Demonstrere evnen til at ideudvikle
- Afdække om en ide er mulig rent fagligt samt beskrive fordele, ulemper, udviklingsbehov mv. i en faglig kontekst
- Vise evnen til at søge viden om en konkret problemstilling
- Tilegne sig viden via tekst, oplæg, ekskursioner og på eget initiativ
- Strukturere
en skriftlig besvarelse inden for en konkret problemstilling så den
lever op til et akademisk niveau både fagligt og sprogligt.
Indhold
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Aktiv deltagelse
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Det er en forudsætning for at kunne gå til eksamen, at man har deltaget 60% i de de skemalagte timer eller alternativt gennemført tilsvarende aktiviteter, som aftales med ansvarlig underviser.
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N100057101, BB549: Bæredygtig fremtid |
Udprøvninger
Refleksionsrapport og pitch
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Studerende pitcher deres idéer for hinanden samt undervisere/virksomheder. Derudover afleverer grupper en refleksionsrapport af deres projekt.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsform
1. Få introducerende lektioner omkring kurset, karriere og innovation
2. 2 dages camp med faglige oplæg blandet med sessioner hvor virksomheder/institutioner præsenterer udfordringer/knowledge gaps fra deres hverdag hvor der er behov for løsninger. Afsluttende med brainstorm-proces/idegenering/gruppedannelse og indledende projektarbejde. Bidrag fra SDU og virksomheder/institutioner.
3. 3 dages camp hvis muligt afholdt 100 % eksternt. Intensivt arbejde med projektide blandet med faglige oplæg omkring generering af ny viden, ideer, spinoff, entreprenørskab, oplæg fra tidligere studerende fra BI SDU som kan bidrage med vinkel omkring innovation. Input omkring muligheder for samarbejde under studie.
4. Sidste halvdel af ovenstående camp afsluttes festligt med pitch og invitation af interesserede personer fra involverede virksomheder.