
Prototyper og animationer til computerspil
Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet
Undervisningssprog: Dansk
EKA: T560022102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor
Fagnummer: T560022101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 15-04-2020
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Fagnummer
Fagtitel
ECTS-point
5
Intern kursuskode
Ansvarligt studienævn
Administrationsenhed
Godkendelsesdato
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jacob Nielsen | jani@mmmi.sdu.dk | SDU Game Development and Learning Technology, Mærsk Mc-Kinney Mø |
Kamilla Juel Sørensen | kjs@tek.sdu.dk | TEK Uddannelse, Det Tekniske Fakultet |
Undervisere
Undervisningssekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anna Schollain | avs@tek.sdu.dk | TEK Studieadministration, Det Tekniske Fakultet |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Den studerende får indføring i teori, udviklings- og designprocesser med henblik på at arbejde med prototyper og animationer til computerspil. Den studerende får kendskab til relevante teknikker og værktøjer, som er relevante i forbindelse med prototype og animationsdesign og udvikling. Der vil være en indføring grundprincipper for skabelse af prototyper og animationer til computerspil.
Undervisningen fører frem mod eksamen i teori, anvendelse, proces og udvikling af protoyper og animationer til computerspil. Relevante teorier, teknikker og metoder vil blive rammesat i samarbejde mellem underviser og studerende.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning
•Have viden om formers betydning for skabelse af scener og karakterer i computerspil.
•Have viden om farvers betydning for skabelse af level-design og karakterer i computerspil.
•Have viden om teori om karakterer og identifikation.
•Have viden om teorier om karakteranimationer og design til computerspil.
•Have viden om skitse-teorier.
•Have viden om teorier om papir-prototyper (herunder fail-fast og rapid-prototyping).
•Have viden som spil/bruger-test af papir-prototyper.
•Have viden om brugerinddragelse i forbindelse med udvikling af skitser, papir- såvel som digitale prototyper og animationer til computerspil, herunder særligt spiltest og spillertests betydning for udviklingsprocessen af computerspil.
•Have viden om deltagerfunktioner i forbindelse med gruppe- og udviklingsarbejde.
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal efter endt undervisning
•Kunne arbejde struktureret med skitser til idegenerering.
•Kunne arbejde struktureret og iterativt med forløbsmodeller for computerspil og animationer.
•Kunne udarbejde og brugerteste papir-prototyper og forstå deres betydning for udviklingsprocessen af teknologi generelt.
•Kunne arbejde med teorier om identifikation i forhold til karakterudvikling.
•Kunne arbejde med former og farver med henblik på designe karakterer i computerspil.
•Kunne arbejde iterativt med skitser og papirprototyper i designprocessen.
•Kunne arbejde iterativt med karakterdesign i computerspil.
•Kunne arbejde alene og i samarbejde i forhold til at målsætte, planlægge, segmentere og strukturere arbejdsopgaver, sådan at gruppearbejdet understøtter metoder for udviklingsarbejde.
•Anvende tillærte fagligheder i en projektrelateret kontekst.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning
•Kunne planlægge og implementere anvendelsen af skitser i idegenereringsprocessen.
•Kunne planlægge, skabe og anvende prototyper i udviklingsprocessen af computerspil.
•Kunne anvende receptionsteori i forbindelse med skabelse af karakterer.
•Kunne skabe og designe karakteranimationer ud fra form- og farvelære.
•Kunne foretage mundligt fremlæggelse af skitser, papir-prototyper og karakteranimationer.
•Kunne udarbejde en skriftlig rapport, som redegør for anvendelsen af skitser, papirprototyper i udviklingsprocessen af computerspil.
•Kunne udarbejde animationer af karakterer til computerspil.
•Kunne forholde sig refleksivt til egen læring og udviklingsforløb.
•Kunne forholde sig refleksivt til udarbejdelse og anvendelse af skitser og prototyper og deres betydning for og i udviklingsforløbet af computerspil.
•Kunne udforme og foretage bruger/spiltest af skitser og papirprototyper, samt animationer til computerspil.
Indhold
Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i udviklingen af computerspil med en særlig vægt på centrale områder inden for skitse- og prototype-teori, samt form- og farvelære i forhold til design af karakterer, herunder forståelse for og inddragelse af receptionsteoretiske positioner i forhold til udvikling af karakterer til computerspil.
URL til Skemaplan
Antal undervisningstimer
Undervisningsform
Klasseundervisning, diskussioner samt udarbejdelse af produkter og projektrapport. Akademisk studieforberedelse indgår i undervisningen.
Undervisningssprog
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Eksamensbestemmelser
Tidsmæssig placering
I slutningen af semesteret
Udprøvninger
Eksamen
EKA
T560022102
Navn
Eksamen
Beskrivelse
Bedømmelsen sker på baggrund af en helhedsvurdering af:
- Produkt (skitser, papir-prototyper og karakteranimationer)
- Rapport
- Mundtlig eksamination i teori
- Mundtligt forsvar af projektrapporten
På baggrund af en helhedsvurdering af den studerendes evne til at opfylde modulets læringsmål gives én samlet bedømmelse.
Prøveform
Mundtlig prøve
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Fødselsdato
Sprog
Dansk
ECTS-point
5
Yderligere information
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2020 | Obligatorisk | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi 2020 | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense | 1 |