Prototyper og animationer til computerspil

Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet

Undervisningssprog: Dansk
EKA: T560022102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: T560022101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 15-04-2020


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

T560022101

Fagtitel

Prototyper og animationer til computerspil

ECTS-point

5

Intern kursuskode

OB-PAC

Ansvarligt studienævn

Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet

Administrationsenhed

Mærsk McKinney Møller Instituttet

Godkendelsesdato

15-04-2020

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Jacob Nielsen jani@mmmi.sdu.dk SDU Game Development and Learning Technology, Mærsk Mc-Kinney Mø
Kamilla Juel Sørensen kjs@tek.sdu.dk TEK Uddannelse, Det Tekniske Fakultet

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Emanuela Marchetti emanuela@sdu.dk Institut for Kulturvidenskaber

Undervisningssekretær

Navn E-mail Institut By
Anna Schollain avs@tek.sdu.dk TEK Studieadministration, Det Tekniske Fakultet

Udbudssteder

Odense

Niveau

Bachelor

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Overordnet målbeskrivelse

De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Den studerende får indføring i teori, udviklings- og designprocesser med henblik på at arbejde med prototyper og animationer til computerspil. Den studerende får kendskab til relevante teknikker og værktøjer, som er relevante i forbindelse med prototype og animationsdesign og udvikling. Der vil være en indføring grundprincipper for skabelse af prototyper og animationer til computerspil. 
Undervisningen fører frem mod eksamen i teori, anvendelse, proces og udvikling af protoyper og animationer til computerspil. Relevante teorier, teknikker og metoder vil blive rammesat i samarbejde mellem underviser og studerende.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal efter endt undervisning
•Have viden om formers betydning for skabelse af scener og karakterer i computerspil.
•Have viden om farvers betydning for skabelse af level-design og karakterer i computerspil.
•Have viden om teori om karakterer og identifikation.
•Have viden om teorier om karakteranimationer og design til computerspil. 
•Have viden om skitse-teorier.
•Have viden om teorier om papir-prototyper (herunder fail-fast og rapid-prototyping). 
•Have viden som spil/bruger-test af papir-prototyper. 
•Have viden om brugerinddragelse i forbindelse med udvikling af skitser, papir- såvel som digitale prototyper og animationer til computerspil, herunder særligt spiltest og spillertests betydning for udviklingsprocessen af computerspil.
•Have viden om deltagerfunktioner i forbindelse med gruppe- og udviklingsarbejde. 

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning
•Kunne arbejde struktureret med skitser til idegenerering.
•Kunne arbejde struktureret og iterativt med forløbsmodeller for computerspil og animationer. 
•Kunne udarbejde og brugerteste papir-prototyper og forstå deres betydning for udviklingsprocessen af teknologi generelt. 
•Kunne arbejde med teorier om identifikation i forhold til karakterudvikling.
•Kunne arbejde med former og farver med henblik på designe karakterer i computerspil. 
•Kunne arbejde iterativt med skitser og papirprototyper i designprocessen.
•Kunne arbejde iterativt med karakterdesign i computerspil. 
•Kunne arbejde alene og i samarbejde i forhold til at målsætte, planlægge, segmentere og strukturere arbejdsopgaver, sådan at gruppearbejdet understøtter metoder for udviklingsarbejde.
•Anvende tillærte fagligheder i en projektrelateret kontekst. 

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning
•Kunne planlægge og implementere anvendelsen af skitser i idegenereringsprocessen.
•Kunne planlægge, skabe og anvende prototyper i udviklingsprocessen af computerspil.
•Kunne anvende receptionsteori i forbindelse med skabelse af karakterer.
•Kunne skabe og designe karakteranimationer ud fra form- og farvelære.
•Kunne foretage mundligt fremlæggelse af skitser, papir-prototyper og karakteranimationer.
•Kunne udarbejde en skriftlig rapport, som redegør for anvendelsen af skitser, papirprototyper i udviklingsprocessen af computerspil. 
•Kunne udarbejde animationer af karakterer til computerspil.
•Kunne forholde sig refleksivt til egen læring og udviklingsforløb.
•Kunne forholde sig refleksivt til udarbejdelse og anvendelse af skitser og prototyper og deres betydning for og i udviklingsforløbet af computerspil. 
•Kunne udforme og foretage bruger/spiltest af skitser og papirprototyper, samt animationer til computerspil. 

Indhold

Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i udviklingen af computerspil med en særlig vægt på centrale områder inden for skitse- og prototype-teori, samt form- og farvelære i forhold til design af karakterer, herunder forståelse for og inddragelse af receptionsteoretiske positioner i forhold til udvikling af karakterer til computerspil. 

URL til Skemaplan

Antal undervisningstimer

4 timer per uge

Undervisningsform

Klasseundervisning, diskussioner samt udarbejdelse af produkter og projektrapport. Akademisk studieforberedelse indgår i undervisningen.

Undervisningssprog

Dansk

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

I slutningen af semesteret 

Udprøvninger

Eksamen

EKA

T560022102

Navn

Eksamen

Beskrivelse

Bedømmelsen sker på baggrund af en helhedsvurdering af: 
  • Produkt (skitser, papir-prototyper og karakteranimationer) 
  • Rapport 
  • Mundtlig eksamination i teori 
  • Mundtligt forsvar af projektrapporten
På baggrund af en helhedsvurdering af den studerendes evne til at opfylde modulets læringsmål gives én samlet bedømmelse. 

Prøveform

Mundtlig prøve

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

ECTS-point

5

Yderligere information

Obligatorisk del af førsteårsprøven. 

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2020 Obligatorisk Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi 2020 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 1

Studieforløb