FY535: Astrofysik og Grundlæggende Kosmologi
Kommentar
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået FY806 Astrofysik eller FY817 Introduktion til Astrofysik og Kosmologi.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at give en oversigt over stoffets subatomare struktur (atomkerner og elementarpartikler), og en grundlæggende forståelse af stjernernes dannelse, stabilitet og udvikling. Kurset omfatter også en introduktion til Kosmologi, Big Bang Teori og universets udvikling.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne Kvantemekanik I og II (FY544 og FY547) / (gl. studieordning: Indledende kvantemekanik I og II (FY521 og FY522)) og giver et fagligt grundlag for at studere emnerne af astrofysik og kosmologi, der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at følge et general relativitets teori kursus
- Give færdigheder til at lave analytiske og numeriske udregninger i astrofysik og kosmologi
- Give viden om grundlæggende koncepter i astrofysik og kosmologi.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- vise overblik over de naturkræfter, som betinger stjernernes og Universets funktion og udvikling.
- vise fortrolighed med reaktionsmekanismer i det subatomare område (kernefysik og elementarpartikelfysik)
- forstå det grundlæggende af universets udvikling
- gøre rede for de basale mekanismer i forbindelse med stjernernes fødsel, udvikling og død
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Stjerners klassifikation og udvikling mekanismer for energifrigørelse og energitransport i stjerner, stjerners slutstadier, galakser,
- Elementær introduktion til kerne- og højenergifysik, kernesyntese i det tidlige Univers,
Big Bang teorien og Universets udvikling.
Litteratur
Halliday, Resnick, Krane: Physics Vol 2, Wiley 5th ed.
J. Christensen-Dalsgaard: Stellar Structure and Evolution, Lecture Notes, Aarhus Universitet.
B. Ryden: Introduction to Cosmology, Addison-Wesley, 2003.
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 32
- træningsfase - 16 timer eksaminatorier
Forelæsninger og opgaveregnetimer, som hænger sammen ved at opgaverne stilles i det stof som forelæsningerne omhandler.
Aktiviteter i studiefasen: I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen og eksempler og opgaver heri. Derudover indgår skriftlige hjemmeopgaver som centrale elementer i studiefasen, og de studerende kan forvente feedback fra en underviser.