BMB208: Cancer-immunologi
Kommentar
Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:
- Ph.d studerende efter tilmeldingstidspunkt
- Studerende, der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen
- Studerende, der følger kandidatkurser samtidig med deres bacheloruddannelse (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser) har herefter prioritet
Hvis der er pointmæssigt ligestillede blandt studerende i gruppe 1 til 3, trækkes der lod.
Fagmiljøerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra fakultetet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.
Det er væsentligt at møde op til første kursusdag eller underrette underviseren, da der er venteliste på kurset.
Indgangskrav
Immunologi (Bx10, BMB512, BMB514 eller lignende).
Bachelorgrad (biomedicin, molekylær biologi eller lignende).
Det er en fordel at have gennemført kurserne i autoimmunologi BMB201) og infektionsimmunologi (BMB806).
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til basal immunologi
- Kunne opsøge og anvende nyere litteratur
indenfor cancer-immunologi - Det er en fordel at have gennemført kurserne i
autoimmunologi BMB201) og infektionsimmunologi (BMB806).
Deltagerbegrænsning
Formål
Kurset har til formål at den studerende opnår state-of-the-art kendskab til og forståelse for mekanismer i immunsystemets evne til at skelne mellem maligne og normale celler (immun-surveillance) samt kendskab til og forståelse for mekanismerne ved celle-transformation, herunder onkogene virus og begreber som tumor-associerede antigener, onkoføtale antigener, cancer testis antigener, immun check points, immunogen celledød, paraneoplastiske syndromer, etc.
De nyeste metoder inden for immunterapi af cancer gennemgås og sættes i relation til cancerimmunologien, herunder præventive og terapeutiske cancer vacciner.
Endvidere skal den studerende opnå kendskab til og forståelse for den aktuelle forskning inden for feltet.
Dette er vigtigt i forhold til at kunne læse og forstå den nyeste litteratur om molekylær cancerimmunologi samt fremlægge aktuelle resultater og problemstillinger inden for molekylær cancerimmunologi.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne BMB512 (immunologi) eller lignende, og giver et fagligt grundlag for at studere cancer-immunologi i et speciale eller ph.d. projekt.
Det er en fordel at have gennemført kurserne i autoimmunologi (BMB201) og infektionsimmunologi (BMB806).
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at forstå og fremlægge problemstillinger og nyeste viden indenfor molekylær cancer-immunologi
- Give færdigheder i artikellæsning og –præsentation samt projektformulering og –udførelse indenfor molekylær cancer-immunologi
- Give viden om molekylær cancer-immunologi
- Give kompetence til at kunne relatere basal viden og aktuelle forskningsresultater til fremtidig forskning.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset,
at den studerende demonstrerer evnen til at:
- beskrive grundlæggende principper i immunologisk
selv/ikke-selv diskrimination (immun-surveillance), herunder immun check points,
immunogen versus non-immunogen celledød, m.m. - beskrive innat og adaptiv immunitets betydning i
cancer-immunologi - beskrive cancer i molekylære termer (milepæle i
udvikling af cancer) - beskrive tumor-associerede antigener, tumor
rejection antigener, onkoføtale antigener, cancer testis antigener, m.m. - beskrive grundlæggende principper ved diagnostik
og (immun)terapi af cancere, herunder paraneoplastiske syndromer - læse og forstå nyeste videnskabelige litteratur
om molekylær cancer-immunologi - fremlægge aktuelle problemstillinger inden for
molekylær cancer-immunologisk forskning
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Immunologisk genkendelse af cancerceller
(immun-surveillance) (sammenlignet med immunologisk selv/ikke-selv
diskrimination) - Innat og adaptiv immunitets betydning i
cancer-immunologi - Onkogene virus og immunitet mod disse
- Immunogen versus non-immunogen celledød
- Milepæle (hallmarks) ved udvikling af cancer
- Diagnostik af cancer og paraneoplastiske
syndromer - Immunterapi af cancer
- Cancer vacciner
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projekt
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 20
- træningsfase: Antal timer: 30, heraf 20 timer eksamniatorie og 10 timer laboratorieøvelser
Kurset kombinerer forelæsninger, læsning af originalartikler, eksaminatorier med artikelfremlæggelse, laboratorieøvelser og individuelle projekter.
Aktiviteter i studiefasen: Læsning
af artikler, litteratursøgning, præsentation
af artikler og individuelt
projekt