
Sundhedsøkonomisk evaluering
Modulets navn
Modulansvarlig
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anne Sophie Oxholm | asoxholm@sdu.dk | DaCHE - Danish Centre for Health Economics |
Modulsekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Bettina Hansen | bejo@health.sdu.dk | IST - Klinisk Farmakologi og Farmaci | |
Kirsten Anette Jensen | kajensen@health.sdu.dk | IST - Klinisk Farmakologi og Farmaci |
Formål og overordnet indhold
- At give de studerende en forståelse for baggrunden for at gennemføre sundhedsøkonomiske analyser i relation til lægemiddelanvendelse.
- At give de studerende redskaber til at identificere hvilken type analyse der skal gennemføres og til at vurdere kvaliteten og relevansen af sundhedsøkonomiske analyser af lægemidler.
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Undervisningsform:
Undervisningsformen veksler mellem forelæsninger, øvelser, gruppearbejde og selvstudier. Det forventes, at de studerende forbereder og fremlægger afgrænsede emner eller øvelser for medstuderende.
Prøveform:
En skriftlig eksamen med hjælpemidler af to timers varighed med intern censur. Reeksamen kan afholdes som en mundtlig eksamen med intern censur.
Sammenhæng:
Forelæsningerne har til hensigt at præsentere den studerende for den nødvendige basisviden og redskaber.
Øvelserne og gruppearbejdet giver den studerende mulighed for at afprøve de præsenterede redskaber og diskutere deres relevans og kvalitet.
Den skriftlige prøve tester den studerendes evne til at identificere, vurdere og diskutere resultatet, relevansen og kvaliteten af sundhedsøkonomiske evalueringer.
Målbeskrivelse - viden
Ved modulets afslutning skal den studerende kunne:
- redegøre for hvilke evalueringstyper, der bør anvendes ved en økonomisk evaluering af et konkret lægemiddel, herunder redegøre for hvilke omkostninger og effekter, som bør indgå i evalueringen, og hvorledes disse måles
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved modulets afslutning skal den studerende kunne:
- anvende principperne om den inkrementelle cost-effectiveness-ratio til at identificere omkostningseffektive lægemidler og være i stand til at diskutere styrker og svagheder ved brug af den inkrementelle cost-effectiveness-ratio i en sådan sammenhæng
- vurdere indholdet af udførte økonomiske evalueringer, der foreligger som artikel, rapport eller lignende
Målbeskrivelse - kompetencer
Pensum / anbefalet litteratur
Drummond MF, Sculpher MJ, Claxton K, Stoddart GL, Torrance GW. Methods for the Economic Evaluation of Health Care Programmes. Fourth edition. Oxford University Press, 2015. Kapitel: 1-5, 7-9.
Artikler:
- Peter Bo Poulsen, Kjeld Møller Pedersen, Jens Christensen, Ulrik Vestenbæk. “Økonomisk evaluering af tabletbaseret vaccine mod høfeber i Danmark”. Ugeskrift for Læger 2008; 170(3): 138-142.
Yderligere cases kan blive identificeret i løbet af kurset.
Indhold og forløb
1. undervisningsgang
Introduktion
Efficiens og økonomisk evaluering
Beslutningsregler og den inkrementelle cost-effectiveness ratio
Forudsætninger:
Kapitler i grundbogen
Drummond et al. (2015):
•Kap. 1-2
•Kap. 4.1-4.2
•Kap. 3.1, 3.2.1-3.2.3
2. undervisningsgang
Omkostningsanalyse
•Analyseperspektiv
•Tidshorisont
•Omkostningsbegreber
•Omkostningstyper
•Opgørelse af omkostninger
•Diskontering
Forudsætninger:
Kapitler i grundbogen
Drummond et al. (2015):
•Kap. 7
•Kap. 3.2.4-3.2.7
Poulsen et al. (2008)
Drummond et al. (2015):
Forudsætninger:
•Kap. 5
Forudsætninger:
•Kap. 8
Forudsætninger:
•Kap. 9
Forudsætninger:
•Kap. 1.5
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Skemaoplysninger
5 |
Monday
27-01-2020
|
Tuesday
28-01-2020
|
Wednesday
29-01-2020
|
Thursday
30-01-2020
|
Friday
31-01-2020
|
---|---|---|---|---|---|
08 - 09 | |||||
09 - 10 | |||||
10 - 11 | |||||
11 - 12 | |||||
12 - 13 | |||||
13 - 14 | |||||
14 - 15 | |||||
15 - 16 |
Forventet arbejdsmængde for den studerende i dette modul
Eksamensbestemmelser
Skriftlig eksamen med hjælpemidler
Navn
Tidsmæssig placering
Eksamen er placeret efter afslutning af undervisning. Information om præcis dato og tid følger.
Regler
Udprøvninger
Skriftlig eksamen med hjælpemidler
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler er tilladt undtagen adgang til internettet.
Udlevering af opgave
SDU-assignment.