It-projektledelse i praksis
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jan Stentoft | stentoft@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Dette fag er sidste fag på fagpakken It-projektledelse. og afrunder forløbet.
Faget forudsætter deltagelse i de to øvrige enkeltfag fra fagpakken It- projektledelse: Ledelse i forhold til beslutningstagere (B810010201) og Ledelse i forhold til brugere og projektgruppe (B810011201)
Formål og sigte
Den studerende skal igennem faget opnå eksakte færdigheder rettet mod brugen af dele af de teorier, der indgår i faget. Desuden er kompetencedelen vigtig, derved at den studerende med baggrund i en konkret fagrelateret problemstilling skal kunne analysere denne ved hjælp af fagpakkens teorier.
Indhold
Dette tredje enkeltfag i fagpakken It-projektledelse gennemføres sideløbende med de to øvrige fag i fagpakken.
Enkeltfaget er bygget op omkring en problemorienteret praktisk opgave. Deltagerne skal anvende teorier fra fagpakkens to øvrige enkeltfag til at løse eller belyse en praktisk udfordring. Det giver mulighed for at gå i dybden med egen organisation eller interesseområde.
Opgaven kan løses enkeltvis eller i grupper med maksimalt tre deltagere.
Målbeskrivelse - viden
Fokus er rettet mod at opnå en dybere viden og forståelse for dele af de teorier, metoder og teknikker som er knyttet til fagpakken. Kravet er ikke at bruge ny teori set i forhold til de to andre fag i pakken.
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal kunne:
- Identificere og formulere en organisatorisk og informationsteknologisk problemstilling med relevans for fagpakken (F4).
- Udvælge relevante teorier fra fagpakken til belysning/behandling af problemstillingen (F5).
- Opstille forslag til metode for belysning af den identificerede problemstilling – herunder eventuelle dataindsamlingsmetoder (F6).
- Beskrive, analysere og vurdere problemstillingen gennem en selvstændig og systematisk anvendelse af de valgte teorier, metoder og teknikker (F7).
- Demonstrere indsigt i implikationerne af analysearbejdet og de opstillede handlingsforslag, herunder præsentere en logisk konklusion og perspektivering af det gennemførte arbejde (F8).
- Udarbejde en konklusion i forlængelse af problemstillingen (problemformuleringen) og med afsæt i de gennemførte analyser (F9).
- Perspektivere konklusionen i forhold til problemområdet og praksis (F10).
- Udarbejde en velstruktureret og velformuleret rapport (F11).
- Reflektere over selve problemløsningsprocessen med baggrund i de anvendte teorier, metoder og teknikker (F12)
(F4) - (F12) referer til dele af målbeskrivelsen- færdigheder for den samlede fagpakke i It-projektledelse.
Målbeskrivelse - kompetencer
Målbeskrivelsen herunder er kompetencer for hele fagpakken It-projektledelse. Ved afslutningen af denne fagpakke er læringsmålene derfor alt markeret herunder:
Den studerende skal kunne identificere, analysere og udarbejde løsningsforslag til komplekse organisatoriske- og it-mæssige problemstillinger ved hjælp af fagområdets teorier, metoder og teknikker. Helt konkret forventes det, at den studerende efter gennemførelse af fagpakken er i stand til:
- At organisere et projekt og vælge projektstrategi, projektmodel og fremgangsmåde med udgangspunkt i en analyse af projektets betingelser og opgavens natur. Analyse af projektets betingelser omfatter benefit, udviklingsorganisation, brugerorganisation, samarbejdsrelationer, teknologi, risici og usikkerheder.
- At lede implementering af it og af de forandringer, der er forbundet med implementeringen, med henblik på realiseringen af benefits.
- At håndtere ledelsesrollen i relation til beslutningstagere, projektdeltagere og samarbejdspartnere.
Litteratur
Undervisningsform
Faget afvikles som et forløb, hvor de studerende udarbejder en praktisk projektopgave inden for fagpakkens teoriområde. Deltageren skal arbejde med et konkret projekt, der skal munde ud i en skriftlig projektrapport.
Opgaven kan løses enkeltvis eller i grupper med maksimalt tre deltagere
Rapporten skal være baseret på en praktisk problemstilling gerne fra egen virksomhed. Deltageren skal anvende de gennemgåede begreber og analysemodeller fra fagpakkens første to enkeltfag til at behandle problemstillingen.
Ved den afsluttende eksamen, der baseres på den afleverede rapport, skal deltageren kunne dokumentere kendskab til begreber og analysemodeller og kritisk kunne vurdere, hvordan virksomheder kan arbejde med it -projekledelse. Projektrapporten forfattes på dansk, men kan også skrives på engelsk, hvis deltageren ønsker det.
Arbejdsbelastning
Skemalagt undervisning:
Faget bygger på vejledning.max 4 timer pr. studerende
Arbejdsbelastning:
Vejledning /undervisning: 4 timer
Forberedelse: 80 timer
Eksamensforberedelse: 50 timer
Eksamen: 1 time
Total: 135 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projektrapport med mundtligt forsvar
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Projektrapport: ingen begrænsning i forberedelsestiden. Rapporten skal afleveres ultimo maj (31. maj)
Mundtligt forsvar: individuelt mundtlig forsvar på baggrund af projektrapporten. Ingen forberedelsetid.
Varighed
Omfang
Projeltrapport:
Enkeltstuderende: 20-25 normalsider
To studerende i gruppe: 35-40 normalsider
3 studerende i gruppe: 40-60 normalsider.
De angivne vejledende sidetal er excl. forside, indholdsfortegnelse, kildefortegnelse og bilag.
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Deltagelse i eksamen forudsætter at de øvrige to enkeltfag i fagpakken er bestået.
Ved omprøve efter en ikke bestået eksamen skal der udarbejdes en ny projektopgave med et nyt emne
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er NYT på SDU og faget har ikke andre fagnumre end dette.
Faget har tidligere været afholdt på Aarhus Universitet
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.