Studieophold i virksomhed

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B100002202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: B100002201
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 02-03-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B100002201

Fagtitel

Studieophold i virksomhed

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

02-03-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Jesper Piihl jpi@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Bachelor

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Anbefalede forudsætninger

Den studerende skal have været undervisningstilmeldt i mindst 100 ECTS i forudgående semestre før undervisningstilmelding til studieophold.

Formål og sigte

Faget gennemføres som et studieophold i en værtsorganisation. Hensigten med studieopholdet er at bygge bro mellem indlæring af teorier, begreber og metoder i studiets øvrige fag og anvendelse i praksis i en professionel kontekst og er dermed centralt i forhold til at bygge bro mellem studiet og fremtidig beskæftigelse. Faget har således til formål at sætte den studerende i stand til at anvende akademiske værktøjer i forhold til at agere professionelt i forhold til praktisk problemløsning. 

Faget bygger oven på den viden, der er erhvervet i studiets øvrige fag.
I forhold til studiets kompetenceprofil har faget eksplicit fokus på at:

•uddybe viden om udvalgte emner fra studiets emnekreds. Udvalget af emner afgøres i samspil med de udfordringer, der opstår i værtsorganisationen. Der lægges særlig vægt på at udvikle evnen til at forstå og reflektere over teorier, metode i deres samspil til praksis. 
•give færdigheder i anvende metoder og redskaber samt kunne anvende færdigheder, der knytter sit sig til beskæftigelse inden for den erhvervsøkonomiske fagkreds. Desuden opøves færdigheder i kritisk og refleksivt at vurdere praktiske problemstillinger og vælge relevante løsningsmodeller på et videnskabeligt fundament. Sidst opøves evnen til at formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til ikke-specialister.
•give kompetence til at kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejdssammenhænge, selvstændigt at kunne indgå i fagligt samarbejde med en professionel og etisk tilgang, samt identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer.

Indhold

Fagets formål opnås ved, at faget indeholder følgende faglige område:
Studieophold i en virksomhed, med opgaver af relevans for studiets fagkreds. Det er den studerendes ansvar at finde en egnet virksomhed. Den faglige læring støttes af følgende elementer:

•Ved starten af forløbet skal den studerende udarbejde en læringsplan for forløbet.
•Undervejs afholdes en række refleksions- og feedbackseminarer, med det formål at sætte fokus på samspillet mellem akademisk læring og praktisk problemløsning.
•Specifikt fagligt indhold udvikles i samspil mellem den studerende, værtsorganisationen og vejledning, og formuleres i læringsplanen.

Målbeskrivelse

For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende, er i stand til at reflektere over, analysere og perspektivere erfaringerne fra studieopholdet på en måde, så de kan demonstrere:

•viden om udvalgte emnekreds, således at de er i stand til at redegøre for teorier, metoders og begrebers indhold, forudsætninger og begrænsninger samt mulighederne for at tilpasse disse til at blive et aktiv i praktisk problemløsning.
•færdigheder i at anvende teorier, begreber og metoder i praktisk problemløsning,
•færdigheder i kritisk og refleksivt at vurdere praktiske problemstillinger og udvælge og begrunde løsningsmetoder samt,
•færdigheder i at indgå i en udviklingsorienteret dialog om faglige problemstillinger i værtsorganisationen.
•kompetence, således at de er i stand til at indgå i fagligt samarbejde samt strukturere egne læringsbehov og læring i forskellige miljøer.
•kompetence til at vurdere etiske aspekter af problemløsningen i forhold til involverede interessenter.
På seminarerne undervises i metoder til karriereudvikling og planlægning.

Litteratur

Udvælges i samarbejde med vejleder og indføres i den individuelle læringsplan.

Undervisningsform

Skemalagt undervisning udgøres som udgangspunkt af 4 seminarer a 5 timer. Variationer kan forekomme af hensyn til praktisk skemalægning på tværs af linjer.

Studieopholdet understøttes af en række fælles refleksions- og feedbackseminarer, og indeholder 

følgende milepæle: 

•Indgåelse af aftale med virksomhed. 

•Udarbejdelse af individuel læringsplan, der er en plan for opnåelse af læringsmålene i samspillet med den konkrete virksomhed. 

•Deltagelse i seminarer, med fokus på træning af og refleksion over samspillet mellem teorier, begreber og metoder samt praktisk problemløsning 

•Indlevering af portefølje af materialer, der dokumenterer graden af opfyldelse af læringsmålene. I tilfælde hvor studieopholdet foregår i virksomhed i udlandet gennemføres vejledningen via online deltagelse i seminarer. 

•I tilfælde hvor studieopholdet foregår i virksomhed i udlandet gennemføres vejledningen via online deltagelse i seminarer.

Læringsplanen skal indeholde følgende elementer: 

•Plan for anvendelse af kendt viden inden for studiets rammer. 

•Plan for tilegnelse af ny viden med afsæt i problemstillinger i værtsorganisationen. 

•Plan for udviklingsmål af personlig karakter (indgår ikke i karaktergivningen). 

•Plan for indhold af portefølje af materialer, der skal indleveres som grundlag for eksamen og som dokumenterer opfyldelsen af læringsmålene for faget. 

Læringsplanen skal revideres løbende i samspil med vejledning og under hensyntagen til de projekter, 

der arbejdes med i værtsorganisationen. 

Porteføljen af materialer, der skal dokumentere opfyldelsen af læringsmålene skal indeholde en introduktion på op til 15 sider, der forklarer, hvordan elementerne i porteføljen til sammen dokumenterer opfyldelsen af læringsmålene for faget som helhed samt giver overblik over de elementer, der fremgår af læringsplanen. Derudover kan porteføljen indeholde en bred mængde af forskellige materialer som f.eks.:

•Rapport(er), der dokumenterer undersøgelser. 

•Dagbogsoptegnelser, der dokumenterer løbende refleksion over praksis. 

•Præsentationer lavet i værtsorganisationen. 

•Dokumentation for løsninger udarbejdet for værtsorganisationen 

•M.v. 

Arbejdsbelastning

Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde: 

Aktivitet i timer (10 ECTS): 
Udarbejdelse af og løbende revision af læringsplan, herunder forberedelse til seminarer: 16 t 
Aktiv deltagelse refleksions- og feedbackseminarer: 20 t 
Arbejde med projekter i værtsorganisationen: 200 t 
Samling af portefølje af materialer til eksamen:30 t 
Eksamen, inkl. forberedelse: 4 t 
Total: 270 t 

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar
Omprøve: Februar

Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve. 

Udprøvninger

Mundtlig fremlæggelse baseret på portfolio

Navn

Mundtlig fremlæggelse baseret på portfolio

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

30 minutters mundtlig eksamen uden forberedelse men baseret på den indleverede portfolio af materialer.

Indlevering af besvarelse

Portfolio af materialer skal afleveres i SDUassignment i Blacboard.

ECTS-point

10

Uddybende information

Eksamen har til formål at teste den studerendes evne til at reflektere over anvendelsen af teorier i forhold til praktisk problemløsning og interaktion med interessenter, jf. målbeskrivelsen ovenfor.
I tilfælde hvor studieopholdet gennemføres i udlandet og vejledning er foregået online, kan vejleder i samråd med fagansvarlig i konkrete tilfælde give lov til at eksamen gennemføres som videokonference jf. fakultetets regler herfor. Det er et krav, at den studerende har været aktiv deltagende i vejledning for at tilladelsen kan gives.
Omprøven baseres på genbearbejdning en af den oprindelige portfolio.


EKA

B100002202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 8824701 Studieophold i virksomhed.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Opfylder den studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg, medmindre universitetet har dispenseret, fordi der foreligger usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester