Samfund og historie 1 (Tysk)
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende har
- grundlæggende kendskab historie efter 1848
- grundlæggende kendskab til aktuelle tyske samfundsforhold
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan anvende sit grundlæggende kendskab til historie og samfundsforhold, der er gennemgået i undervisningen og fremgår af pensum.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan forholde sit til aktuelle samfundsforhold redegøre for og diskutere historiske forløb.
Indhold
Kurset tager udgangspunkt i en række aktuelle samfundsmæssige spørgsmål, der analyseres og diskuteres under inddragelse af relevant viden om den historiske udvikling og Tysklands placering i Europa. På kursus gives en introduktion til de lange linjer i Tysklands historiske udvikling.
Undervisnings- og arbejdsformer
Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: holdundervisning, gruppearbejde, oplæg og øvelser.
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform: Individuel bunden hjemmeopgave.
Den studerende udarbejder en hjemmeopgave i december/januar i det gennemgåede stof. I hjemmeopgaven skal den studerende besvare et eller flere spørgsmål, der relaterer til et eller flere af de spørgsmål der er gennemgået i kurset. Spørgsmålene skal besvares under inddragelse af kursets pensum samt en eller flere ukendte tekster. Opgaven skrives på tysk. Der kræves evne til klar fremstilling og diskussion af det aktuelle og historiske spørgsmål.
Sprog: Tysk (med resume på dansk).
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Udlevering af opgave
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål. Der lægges i bedømmelsen endvidere vægt på, i hvilken grad den studerende behersker generelle kompetencer, især at
- kunne systematisere kompleks viden og data samt selektere og prioritere forhold, der er væsentlige for emnet
- have en præcis og konsekvent begrebsanvendelse
- kunne fokusere og skabe sammenhæng i løsning af opgaver
- tage kritisk stilling til alle benyttede kilder og dokumentere disse ved hjælp af referencer, noter og bibliografi
Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Flere studerende kan bidrage til opgaven: Nej.
Reeksamen
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Identifikation
Varighed
Omfang
Udlevering af opgave
Aflevering af besvarelse
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål. Der lægges i bedømmelsen endvidere vægt på, i hvilken grad den studerende behersker generelle kompetencer, især at
- kunne systematisere kompleks viden og data samt selektere og prioritere forhold, der er væsentlige for emnet
- have en præcis og konsekvent begrebsanvendelse
- kunne fokusere og skabe sammenhæng i løsning af opgaver
- tage kritisk stilling til alle benyttede kilder og dokumentere disse ved hjælp af referencer, noter og bibliografi
Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Flere studerende kan bidrage til opgaven: Nej.
Skema for faget
Yderligere information
Undervisningstider - efterår 2020:
Hold Tysk/Negot - mandag kl. 12-14
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2020 | Obligatorisk | BA tysk (135 ECTS) Optag 2020 | BA Tysk | Bachelor (BA) i tysk | Odense | 1 |
Efterår 2020 | Obligatorisk | Sidefag tysk (45 ECTS) | BA Tysk | Bachelor (BA) i tysk | Odense | 5 |
Efterår 2020 | Obligatorisk | BA Talentudbud: Tysk samfund og historie 10 ECTS | Sprogtalentprogram - tysk | Talentprogram | Odense | 1 |
Efterår 2020 | Obligatorisk | BA negot Tysk, 180 ECTS, Optag 2020 | BA negot Odense | Bachelor (BA) i erhvervsøkonomi - erhvervssprog, negot. (Engelsk), Bachelor (BA) i erhvervsøkonomi - erhvervssprog, negot. (Tysk) | Odense | 1 |
Efterår 2020 | Valgfag | TOMPLADS Fremmedsprog | Samdrift (BA) | Odense | Efterår 2020 | Udvekslingsstuderende |