Videregående interkulturel kommunikation (Tysk)
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Kristian Bruun Rasmussen | brunras@sdu.dk | Institut for Sprog og Kommunikation | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Efter endt kursus skal den studerende kunne
- demonstrere fordybet kendskab til forskellige kommunikationsteorier og kulturbegreber samt til kommunikationens funktion i det interkulturelle samkvem
- demonstrere viden om normer, former og funktioner af akademisk skrivning på fremmedsproget
Målbeskrivelse - færdigheder
Efter endt kursus skal den studerende kunne
- anvende de ovennævnte teorier og begreber i analyser af interkulturel kommunikation samt kunne vurdere og diskutere anvendte teorirammers styrker og svagheder
- beherske kommunikationen i det interkulturelle samkvem
- anvende og diskutere relevant teori i relation til et selvvalgt kommunikationsfagligt problem
- formulere sig i overensstemmelse med de normer, der gælder for akademisk skrivning og formidling af undersøgelsesresultater på fremmedsproget
Målbeskrivelse - kompetencer
Efter endt kursus skal den studerende kunne
- håndtere samarbejde og konflikter på tværs af kulturer
- udarbejde et projekt på videnskabeligt grundlag
Indhold
Med udgangspunkt i – men ikke begrænset til – de kulturbegreber og kommunikationsteorier, der blev gennemgået på basiskurset i interkulturel kommunikation, arbejdes der med analyser af interkulturel kommunikation i fremmedsprogsområdet (f.eks. mellem minoriteter og majoriteter eller organisationens interne kulturelle diversitet) og/eller mellem fremmedsprogsområdet og Danmark. Dette arbejde udmøntes i udarbejdelsen af et projekt. De studerende arbejder med undersøgelses- og skriveprocesser i projekter, herunder problemformulering, videnskabelig argumentation, kildehåndtering, opgavestrukturering samt sprog og formalia i akademisk skrivning på fremmedsproget.
Undervisnings- og arbejdsformer
Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: Forelæsning, caseorienteret undervisning, diskussion, gruppearbejde, samt gennemgang af løsningsforslag til caseopgaver i form af diskussionspaneler.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform: Projekt med mundtligt forsvar
Prøven består i udarbejdelse af en projektrapport på fremmedsproget (tysk) efterfulgt af en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i det skriftlige projekt, der således indgår indirekte i bedømmelsen. Rapporten udarbejdes i grupper à 2-3 studerende.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
For studerende der tager faget som en del af et godkendt udlandsophold: Fri hjemmeopgave
I den frie hjemmeopgave skal den studerende med udgangspunkt i fagets målbeskrivelse udvælge en problemstilling, belyse og undersøge denne samt gøre rede for de teorier og metoder, der er anvendt.
Prøveform: Fri hjemmeopgave
Sideomfang: 8-10 normalsider
Sprog: Fremmedsproget
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Vægtning: 5 ECTS
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 3, 5, 7, 8, 10-14 og 16, som faget i særlig grad understøtter.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Der gives 1 karakter som er udtryk for en helhedsvurdering af den skriftlige projektrapport og det individuelle mundtlige forsvar.
Flere studerende kan bidrage til opgaven: Ja, max. 3 studerende. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang".
Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.