Digitalisering i en forretningsmæssig kontekst
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Thorkild Knudsen | knu@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Viden og information er af særdeles central betydning for alle organisationer, uanset størrelse, branche og funktionsområde.
Den digitale udvikling åbner op for både konkurrenemæssige fordele og udfordringer, som enhver organisation ledelsesmæssigt skal forholde sig til indenfor rammerne af virksomhedens forretnings- model.
På den ene side giver digitalisering muligheder for at effektivisere produktion og arbejdsprocesser og skabe grobund for nye forretningsmodeller, innovation og nye prdukter.
På den anden side er en effektiv brug af digitalisering både forbundet med ledelselsmæssige, medar- bejdermæssige og teknologiske udfordringer.
Anvendt hensigtsmæssigt udgør digitalisering en væsentlig drivkraft for produktivitet og vækst.
Faget har på denne baggrund til hensigt at give en grundlæggende indføring i væsentlige problem- stillinger i tilknytning til digitaliseringskoncepter og organisationers forretningsmæssige informa- tionssystemer.
Indhold
• Forretningsmodelens hovedkomponenter
• Introduktion til informationssystemer
• Informationssystemer i en virksomhedsmæssig kontekst
• Dataopbevaringsprincipper
• Systemmæssige integrationsprincipper
• Organisering og ledelse af informationssystemer
• Digitalisering som konkurrenceparameter
• Sikkerhed og etik i forhold til digitalisering
Målbeskrivelse
For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget at den studerende med udgangspunkt i fagets teorier, begreber og metoder kan:
Målbeskrivelse - viden
Demonstrere viden om fagets emner således at den studerende er i stand til:
a. At redegøre for forretningmodellens hovedkomponenter og deres sammenhæng
b. At redegøre for væsentlige problemstillinger i og udfordringer i forbindelse med digitalisering af virksomhedens forretningskoncept
c. At udvise forståelse og indsigt i fagets teori, begreber og metoder i forhold til forskellige forretningskoncepts og under forskelligartede præmisser og kontekster
d. At kunne redegøre principielle konsekvenser ved digitalisering - såvel organisatorisk, ledelsesmæssigt som ressource- og styringsmæssigt.
Målbeskrivelse - færdigheder
Demonstrere færdigheder i forhold fagets genstandsfelt således at den studerende er i stand til:
a. At udvise evner til at kunne arbejde med digitalisering af forretningskoncepter i forhold til forskellige typer af virksomheder og forskellige typer af brancher med afsæt i en relevant forretningsmodel
b. At kunne analysere informationsmæssige sammenhænge indenfor rammerne af virksomhedens forretningskoncept.
c. At fremkomme med forslag til, hvorledes en virksomhed overordnet kan arbejde med digitalisering som konkurrencemæssig parameter.
Målbeskrivelse - kompetencer
Demonstrere kompetencer i forhold til kommerciel digitalisering således at en studerende er i stand til:
a. At kunne vurdere behovet for digitalisering af virksomhedens forretningssystemer
b. At kunne vurdere forskellige løsningsmuligheder for digitalisering af virksomhedens informationssystemer, herunder kompetencer til arbejdet med tværfunktionelle problemstillinger og mulige løsningsalternativer
c. At kunne vurdere generelle etiske, juridiske og organisatoriske konsekvenser i til- knytning til virksomhedens digitaliseringsproces.
Litteratur
Ralph Stair, George Reynolds and Thomas Chesney, Principles of Business Information Systems (nyeste udgave).
Osterwalder, Alexander & Pigneur Yves, Business Model Generation (nyeste udgave).
Undervisningsform
Undervisningen vil være baseret på en kombination af forelæsninger, dialog, cases og studenterpræ-sentationer
Derudover vil som et centralt element også indgå øvelsesopgaver hvor der i så stor udstrækning som muligt tages afsæt i deltagernes egne virksomhedsmæssige situationer og kontekster.
Efter underviserens beslutning kan de studerendes læringsproces også understøttes via Discussion Boards, Blogs m.v.
Endelig vil der også blive udarbejdet en række film til at understøtte læringen i faget.
Arbejdsbelastning
Konfrontationstimer 24
Forberedelse og litteraturstudier 75
Øvelsesopgaver og cases 20
Forberedelse til eksamen 15
Eksamen 1
I alt 135
På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Omprøve efterår: Februar/marts
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Individuel 5 siders synopsis (2.400 anslag = 1 side),
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Faget afsluttes med en individuel 5 siders synopsis (2.400 anslag = 1 side), der inden for fagområdet belyser et specifikt område og må gerne være med reference til den organisation som den stude- rende er tilknyttet. Emnet for synopsen skal godkendes af underviseren.Der ydes ikke vejledning til udarbejdelse af synopsen.
Synopses danner efterfølgende udgangspunkt for en mundtlig eksamination uden forberedelse. Varighed 30 minutter inklusiv votering og karaktergivning. Eksamen skal teste opfyldelsen af fagbeskrivelsens samlede målbeskrivelse (se ovenstående afsnit). Den studerende bedømmes ud fra en helhedsvurdering af såvel synopsen som præstationen ved den mundtlige udprøvning.
Syge/re-eksamen kræver godkendelse fra underviser af nyt emne for synopsen og gennemføres som den ordinære eksamen.
EKA
B850002302
B850002402
B850002502
B850002102
B850002202
B850002602
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag .. NYT FAG.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. tilgældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Undervisere
URL til Skemaplan
Esbjerg
Vis fuldt skema (start E23)Vis fuldt skema (start F24)
Sønderborg
Vis fuldt skema (start E23)Vis fuldt skema (start F24)
Slagelse
Vis fuldt skema (start E23)Vis fuldt skema (start F24)
Odense
Vis fuldt skema (start E23)Vis fuldt skema (start F24)
Kolding
Vis fuldt skema (start E23)Vis fuldt skema (start F24)
Vejle
Vis fuldt skema (start E23)Vis fuldt skema (start F24)