Strategisk ledelse (HDR)

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B870004X02, B870004302, B870004402, B870004502, B870004802, B870004902, B870004102, B870004202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Roskilde, Næstved, Odense, Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: HD

Fagnummer: B870004X01, B870004301, B870004401, B870004501, B870004801, B870004901, B870004101, B870004201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 06-04-2020


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B870004X01
B870004301
B870004401
B870004501
B870004801
B870004901
B870004101
B870004201

Fagtitel

Strategisk ledelse (HDR)

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

06-04-2020

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Anders Bille Jensen abj@sdu.dk Institut for Marketing & Management

Udbudssteder

Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Roskilde, Næstved, Odense, Kolding

Niveau

HD

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Adgangskrav til HD 2. del skal være opfyldt.
Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.

Formål og sigte

Strategi er en central disciplin for ledelse af en organisation, idet strategi reflekterer og bidrager til organisationens målopfyldelse og ressourcedisponering på tværs af andre faglige discipliner og funktionsområder. På grund af denne centrale rolle har strategifaget en række naturlige relationer til andre (erhvervsøkonomiske) discipliner ved at sammenbinde disse både i teori og praksis.

Indhold

Faget lægger vægt på, at den studerende bliver i stand til at analysere en konkret situation og udvikle og vurdere strategiske tiltag. Således opnås indsigt i, hvordan en strategiplan kan udarbejdes, hvordan en strategiproces kan gennemføres, hvilke delopgaver dent indebærer m.v.. Faget fokuserer på strategiudvikling i forskellige typer af virksomheder og de forskellige faser i strategiudviklingen ved at gennemgå cases, artikler m.v. og diskutere disse i relation til den teoretiske del.

Faget er bygget op omkring følgende centrale problemkredse:
•    Strategisk tænkning, begrebsdannelse og teoretiske hovedstrømme. Forskellige klassiske og nyere tilgange til strategisk ledelse, eksempelvis business models.
•    Analyse af strategisk position: Virksomheden som et åbent interessentsystem i et samspil med en omverden med forskellige markeds- og konkurrencestrukturer, samt virksomhedens ressourcer og konkurrencegrundlag.
•    Det strategiske valg og metoder til udvikling og vurdering heraf.
•    Implementering af strategi, herunder ledelse, organisationstilpasning, udvikling og fornyelse samt relationerne til planlægning og budget.

Målbeskrivelse

Faget har til formål at give den studerende viden, færdigheder og kompetence til at kunne redegøre for relevante strategimodeller og -metoder og skal kunne anvende disse til kritisk at beskrive, forklare, udvikle og vurdere de forskellige problemstillinger og processer, som forekommer i den strategiske ledelsesproces.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal kunne:
•    Redegøre for fagets centrale begreber, modeller, metoder og teorier samt disses muligheder og begrænsninger.

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal erhverve færdigheder i at:
•    Udvælge og anvende fagets modeller, metoder og teorier ud fra begrundede overvejelser jf. ovenstående viden om disse
•    Anvende fagets modeller, metoder og teorier til at analysere virksomhedens situation.

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende kan med udgangspunkt i en given case og ved anvendelse af fagets pensum:
•    Foreslå en relevant strategisk ledelsesproces,
•    Analysere en virksomheds situation,
•    Fremsætte og vurdere relevante strategiske muligheder
•    Forslag til hvorledes disse kan implementeres i praksis.

Litteratur

Gerry Johnson, Richard Whittington, Kevan Scholes, Duncan Angwin, Patrick Regnér:

Exploring strategy - text and cases ISBN 978-1-28245-9 (eller udgave uden cases)

12. udgave (altid seneste udgave). 2019


Undervisningsform

Undervisningsformen vil være en kombination af forelæsning, diskussion og casebearbejdning ud fra principperne i blended learning.

Arbejdsbelastning

Den studerende forventes samlet at benytte ca. 135 arbejdstimer (AT) på faget (ca. 27 timer pr. ECTS), fordelt på

Aktivitet    Timer
Konfrontationstimer         20
Forberedelse og filmforelæsninger, cases og eksamensforb.       111
Eksamen          4
Total arbejdsbelastning       135
       
På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.


Eksamensbestemmelser

Eksamen.

Navn

Eksamen.

Tidsmæssig placering

Ordinær eksamen: Oktober
Reeksamen: Januar

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

4 timer.

Omfang

Max. 10 normalsider (eksklusiv eventuel forside, indholdsfortegnelse og bilag). 

En normalside regnes som 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt.

Eksamen gennemføres på egen PC.

Der er ikke mulighed for håndskrevne noter.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre.

Udlevering af opgave

Fysisk i eksamenslokalet. Bilagsmateriale udleveres 24 timer inden eksamens påbegyndelse på blackboard. 

Indlevering af besvarelse

Der foretages elektronisk aflevering i SDU assignment. 

ECTS-point

5

Uddybende information

Eksamen skal teste den studerendes evne til at anvende fagets teorier og modeller på et konkret case. Herunder skal den studerende være i stand til at begrunde valget af teori, givet opgavens konkrete problemstilling.

Deltagelse i reeksamen forudsætter deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin.

Syge-/ reeksamen kan afholdes som mundtlig eksamen, såfremt antallet af tilmeldte eksaminander tilsiger denne eksamensform som den mest hensigtsmæssige.

EKA

B870004X02
B870004302
B870004402
B870004502
B870004802
B870004902
B870004102
B870004202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Strategisk ledelse (HD-R), 8078201.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Anders Bille Jensen abj@sdu.dk Institut for Marketing & Management Slagelse
Anders Bille Jensen abj@sdu.dk Institut for Marketing & Management Næstved
Hans-Henrik Grabe hhhgrabe@yahoo.dk Slagelse
Lars Meldgaard larsm@sdu.dk Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi
Lise Andersen Lodsgård lianlo@uni.gl Slagelse
Marcus Sommerbirk marcus@sommerbirk.dk Esbjerg
Micael Duncan micaeld@me.com Slagelse
Søren Brinch sobr@sam.sdu.dk Institut for Marketing & Management Kolding
Søren Brinch sobr@sam.sdu.dk Institut for Marketing & Management Odense

URL til Skemaplan

Esbjerg
Vis fuldt skema
Sønderborg
Vis fuldt skema
Slagelse
Vis fuldt skema
Roskilde
Vis fuldt skema
Næstved
Vis fuldt skema
Odense
Vis fuldt skema
Kolding
Vis fuldt skema