Strategisk ledelse (HDR)
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Adgangskrav til HD 2. del skal være opfyldt.
Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.
Formål og sigte
Indhold
Faget lægger vægt på, at den studerende bliver i stand til at analysere en konkret situation og udvikle og vurdere strategiske tiltag. Således opnås indsigt i, hvordan en strategiplan kan udarbejdes, hvordan en strategiproces kan gennemføres, hvilke delopgaver dent indebærer m.v.. Faget fokuserer på strategiudvikling i forskellige typer af virksomheder og de forskellige faser i strategiudviklingen ved at gennemgå cases, artikler m.v. og diskutere disse i relation til den teoretiske del.
Faget er bygget op omkring følgende centrale problemkredse:
• Strategisk tænkning, begrebsdannelse og teoretiske hovedstrømme. Forskellige klassiske og nyere tilgange til strategisk ledelse, eksempelvis business models.
• Analyse af strategisk position: Virksomheden som et åbent interessentsystem i et samspil med en omverden med forskellige markeds- og konkurrencestrukturer, samt virksomhedens ressourcer og konkurrencegrundlag.
• Det strategiske valg og metoder til udvikling og vurdering heraf.
• Implementering af strategi, herunder ledelse, organisationstilpasning, udvikling og fornyelse samt relationerne til planlægning og budget.
Målbeskrivelse
Faget har til formål at give den studerende viden, færdigheder og kompetence til at kunne redegøre for relevante strategimodeller og -metoder og skal kunne anvende disse til kritisk at beskrive, forklare, udvikle og vurdere de forskellige problemstillinger og processer, som forekommer i den strategiske ledelsesproces.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal kunne:
• Redegøre for fagets centrale begreber, modeller, metoder og teorier samt disses muligheder og begrænsninger.
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal erhverve færdigheder i at:
• Udvælge og anvende fagets modeller, metoder og teorier ud fra begrundede overvejelser jf. ovenstående viden om disse
• Anvende fagets modeller, metoder og teorier til at analysere virksomhedens situation.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan med udgangspunkt i en given case og ved anvendelse af fagets pensum:
• Foreslå en relevant strategisk ledelsesproces,
• Analysere en virksomheds situation,
• Fremsætte og vurdere relevante strategiske muligheder
• Forslag til hvorledes disse kan implementeres i praksis.
Litteratur
Gerry Johnson, Richard Whittington, Kevan Scholes, Duncan Angwin, Patrick Regnér:
Exploring strategy - text and cases ISBN 978-1-28245-9 (eller udgave uden cases)
12. udgave (altid seneste udgave). 2019
Undervisningsform
Undervisningsformen vil være en kombination af forelæsning, diskussion og casebearbejdning ud fra principperne i blended learning.
Arbejdsbelastning
Den studerende forventes samlet at benytte ca. 135 arbejdstimer (AT) på faget (ca. 27 timer pr. ECTS), fordelt på
Aktivitet Timer
Konfrontationstimer 20
Forberedelse og filmforelæsninger, cases og eksamensforb. 111
Eksamen 4
Total arbejdsbelastning 135
På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.
Eksamensbestemmelser
Eksamen.
Navn
Tidsmæssig placering
Reeksamen: Januar
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Max. 10 normalsider (eksklusiv eventuel forside, indholdsfortegnelse og bilag).
En normalside regnes som 2400 anslag inklusiv mellemrum.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
Eksamen gennemføres på egen PC.
Der er ikke mulighed for håndskrevne noter.
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre.
Udlevering af opgave
Fysisk i eksamenslokalet. Bilagsmateriale udleveres 24 timer inden eksamens påbegyndelse på blackboard.
Indlevering af besvarelse
Der foretages elektronisk aflevering i SDU assignment.
ECTS-point
Uddybende information
Eksamen skal teste den studerendes evne til at anvende fagets teorier og modeller på et konkret case. Herunder skal den studerende være i stand til at begrunde valget af teori, givet opgavens konkrete problemstilling.
Deltagelse i reeksamen forudsætter deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin.
Syge-/ reeksamen kan afholdes som mundtlig eksamen, såfremt antallet af tilmeldte eksaminander tilsiger denne eksamensform som den mest hensigtsmæssige.
EKA
B870004302
B870004402
B870004502
B870004802
B870004902
B870004102
B870004202
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Strategisk ledelse (HD-R), 8078201.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anders Bille Jensen | abj@sdu.dk | Institut for Marketing & Management | Slagelse |
Anders Bille Jensen | abj@sdu.dk | Institut for Marketing & Management | Næstved |
Hans-Henrik Grabe | hhhgrabe@yahoo.dk | Slagelse | |
Lars Meldgaard | larsm@sdu.dk | Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi | |
Lise Andersen Lodsgård | lianlo@uni.gl | Slagelse | |
Marcus Sommerbirk | marcus@sommerbirk.dk | Esbjerg | |
Micael Duncan | micaeld@me.com | Slagelse | |
Søren Brinch | sobr@sam.sdu.dk | Institut for Marketing & Management | Kolding |
Søren Brinch | sobr@sam.sdu.dk | Institut for Marketing & Management | Odense |