Markedskommunikation og branding
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B960002X02, B960002102, B960002202
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense, Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: HD
Fagnummer: B960002X01, B960002101, B960002201
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 07-04-2020
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt.
Det anbefales at den studerende har kendskab til virksomheder og markeder som kontekst for markedskommunikation og branding. Forudsætninger kan f.eks. være kendskab til marketing og forbrugeradfærd på minimum et introducerende niveau.
Formål og sigte
Faget har til formål at give de studerende en grundlæggende indsigt i og forståelse for markedskommunikation, herunder branding og corporate branding. Undervisningen er rettet mod at bibringe de studerende kompetencer til at identificere, analysere og løse virksomhedens konkrete kommunikationsproblemer ud fra en bred forståelse af marked og modtager. En sådan forståelse vil indebære viden om bl.a. kommunikationens kanaler, virkemåder og effekter, marketingstrategi og organisationens interne og eksterne omgivelser samt kompetence til at begrunde valg og fravalg i forhold til markedskommunikationens konkrete kontekst.
Indhold
Kursets indhold, forløb og pædagogik:
Kommunikation og Brand Management er et nøglefag indenfor marketing. Brands repræsenterer et centralt aktiv for en virksomhed, og er derfor afgørende for at skabe varig værdi. Dette fag vil fokusere på kommunikationsstrategi og ledelse af brands, herunder evaluering, udvikling og opbygning af kommunikationsplatforme og brands, og evaluering af brandpræstationer og virkningen af digitale medier på virksomhedskommunikation og brands. Der vil også være fokus på hvordan marketingfolk ser på brandets betydning og værdi og udviklingen af brandstrategier på tværs af en række forretningsområder. Der vil blive lagt stor vægt på den rolle, som kunder og andre interessenter spiller for at skabe brandbetydning og værdi.
Kurset vil især fokusere på følgende emneområder:
-Den socio-kulturelle betydning af kommunikation og brands.
-Brand equity og brand personality opbygning.
-Opbygning af brands gennem marketing kommunikation.
-Håndtering af brands.
-Vurdering af produktets ydeevne og måling af brand loyalitet.
-Strategier for markedskommunikation til opbygning af virksomhedsimage og identitet.
-Brand performance måling.
-Moderne brand management forskning (brand identity, image og meaning)
-International branding
-Brands og sociale medier
-Digitalisering af kommunikation og branding værktøjer
Målbeskrivelse - viden
- Forstå og forklare centrale kommunikations– og brandingteorier, herunder samspillet mellem disse.
- Demonstrere kritisk og innovativ tænkning til at evaluere alternative kommunikations- og brandingstrategier.
Målbeskrivelse - færdigheder
- Anvende relevante kommunikations- og brandingteorier ift. aktuelle virksomhedsudfordringer på operationelt, taktisk og strategisk niveau.
- Anvende kommunikations- og brandingværktøjer på offline og digitale medier og platforme.
Målbeskrivelse - kompetencer
- Designe kommunikations- og/eller brandingstrategier til at forbedre forretningsmæssige resultater eller løse virksomhedsaktuelle udfordringer.
Litteratur
Marketing Communications – A European Perspective” af Patrick De Pelsmacker, Maggie Geuens, Joeri Van Den Bergh, forlaget Prentice Hall/Pearson seneste udgave.
Undervisningsform
Undervisningen er tilrettelagt efter konceptet Blended Learning og består hovedsageligt af forelæsninger med dialog, der præsenterer den grundlæggende teoretiske ramme. Desuden anvendes der små og store øvelser samt case-gennemgang og case-øvelser.
Arbejdsbelastning
Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Aktivitet Timer
Konfrontationstimer med fokus på teori 32
Forberedelse til konfrontationstimer 68
Repetition og eksamensforberedelse 35
Total arbejdsbelastning 135
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: December/januar
Omprøve: Februar/marts
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Eksamen
Prøveform
Synopsis med mundtlig prøve
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Fødselsdato
Sprog
Dansk
Varighed
Den mundtlige eksamen har en varighed af 30 minutter inklusive votering og karaktergivning
Omfang
Synopsis: 5 sider
Indlevering af besvarelse
Synopsis afleveres i SDU assignments.
ECTS-point
5
Uddybende information
Faget afsluttes med en udarbejdelse af en individuel 5 siders synopsis der belyser et konkret markedskommunikationsproblem ved hjælp af udvalgte teoriområder. Synopsen danner udgangspunkt for en mundtlig eksamination. Emnet for synopsen skal godkendes af underviseren. Den studerende bedømmes ud fra en helhedsvurdering af de to eksamensdele. Eksamen skal teste målopfyldelsen på alle de i målbeskrivelsenanførte 6 punkter.
Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
EKA
B960002X02
B960002102
B960002202
B960002102
B960002202
Ekstern kommentar
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.