Økonomistyring

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B870000X02, B870000302, B870000502, B870000802, B870000902, B870000102, B870000202
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Esbjerg, Slagelse, Roskilde, Næstved, Odense, Kolding
Udbudsterminer: Forår
Niveau: HD

Fagnummer: B870000X01, B870000301, B870000501, B870000801, B870000901, B870000101, B870000201
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 25-10-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B870000X01
B870000301
B870000501
B870000801
B870000901
B870000101
B870000201

Fagtitel

Økonomistyring

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

25-10-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Iver Poulsen iverpov@sam.sdu.dk Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi

Udbudssteder

Esbjerg, Slagelse, Roskilde, Næstved, Odense, Kolding

Niveau

HD

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Forudsætter kendskab til de fundamentale modeller og begreber omfattet af HD 1. del.

Formål og sigte

Enhver organisation har brug for viden om de økonomiske konsekvenser af beslutninger, som træffes i organisationen. Det økonomiske billede af organisatoriske enheder, forretningsområder og virksomheden som helhed udgør en væsentlig del af den information, der indgår når der træffes forretningsmæssige dispositioner. Viden om og færdigheder i at indsamle, bearbejde og kommunikere beslutningsrelevant information, såvel internt som eksternt indtager en helt central rolle i HD-R uddannelsens sigte og opbygning.

Formålet med dette kursus er at:
•give den studerende en generel og dybdegående viden om centrale teorier, principper, modeller og metoder, der anvendes i opbygningen af en organisations interne økonomistyringssystem,
•opøve den studerendes evne til at vurdere praktiske styringsmæssige problemstillinger, indsamle og analysere relevante data samt opstille og begrunde løsningsmuligheder, samt
•give den studerende kompetencer til at bidrage til opbygning og udvikling af en organisations økonomistyringssystem.

Faget retter sig specifikt mod organisationers interne økonomiske styring, men da virksomhedens eksterne årsregnskab er kraftigt påvirket af det interne regnskab, er faget også af stor vigtighed for forståelsen af faget Årsregnskab.

Indhold

1.Det interne regnskabs formål og grundbegreber.


2.Virksomhedens regnskabssystem, herunder produktomkostninger og regnskabsopgørelser for organisatoriske enheder og aktiviteter. Eksempelvise specifikke emner: - Grundlæggende omkostningsregistrering og -fordeling, - Omkostningsopgørelser i ordre- og procesregnskabssystemer, - Omkostningsopgørelser i standardregnskab, - Activity Based Costing systemer og andre systemer, - Omkostningsallokering mellem afdelinger, herunder forenede omkostninger,  - Bidrags- og fordelingsregnskaber.


3.Anvendelse af økonomiopgørelser til beslutninger om priser, produktmix, processer og aktiviteter. Eksempelvise specifikke emner: - Break even-analyse og omkostningsestimation, - Brug af økonomiinformation i driftsøkonomiske beslutninger, - Produkt design, proces- og layout beslutninger, - Prisfastsættelse og rentabilitetsanalyser.


4.Anvendelse af økonomiopgørelser til intern styring af virksomheden som en decentral organisation. Herunder bl.a. budgettering, motivation, kontrol og præstationsvurdering. Eksempelvise specifikke emner: - Budgettering af aktiviteter og likviditet, - Ansvarlighed og motivation, - Fleksible budgetter, afvigelsesanalyser og -rapporter, - Økonomistyring i profitcenterorganisationer med performancemålinger og transfereringspriser, - Projektstyring, kapacitetsstyring, leverandørstyring, lagerstyring, - Lean produktion Strategisk ledelse og Balanced Scorecard.


Målbeskrivelse

For at opfylde fagets formål skal den studerende:

Målbeskrivelse - viden

Demonstrere viden om fagets emner, således at han/hun er i stand til:
•at beskrive de teorier, modeller og metoder der kan anvendes til opgørelse af produkters og organisatoriske enheders omkostninger,
•at beskrive alternative metoder til fordeling af indirekte omkostninger mellem organisatoriske enheder og på produkter, samt redegøre for fordele og ulemper ved alternative modeller og metoder,
•at udvælge og beskrive relevante regnskabsmetoder og modeller i forbindelse med beslutningstagen vedrørende priser, produktmix, processer og aktiviteter,
•at beskrive, hvorledes økonomiopgørelser kan anvendes til intern styring af virksomheden som en decentral organisation. Herunder skal den studerende bl.a. kunne redegøre for begreberne budgettering, koordinering, ansvarlighed, motivation, kontrol og præstationsvurdering,
•at redegøre for begrebet transfereringspriser og dets anvendelse som økonomistyringsredskab, samt beskrive fordele og ulemper ved alternative modeller og metoder til bestemmelse af transfereringspriser,
•at beskrive økonomistyringssystemets anvendelse til projektstyring, kapacitetsstyring, leverandørstyring og lagerstyring,
•at beskrive og vurdere anvendelsen af virksomhedens interne økonomistyrings- og informationssystem i relation til virksomhedens strategiske udvikling.

Målbeskrivelse - færdigheder

Demonstrere færdigheder, så han/hun er i stand til at:
•at anvende de relevante teorier, modeller og metoder til omkostningsopgørelser på simple cases,
•at beregne de for en given driftsøkonomisk beslutning relevante indtægter og omkostninger, samt fremstille og begrunde konkrete beslutningsforslag i forbindelse hermed,
•at anvende en budgetmodel til at udarbejde et budget for en given fremtidig periode. Desuden skal den studerende i forlængelse heraf kunne sammenholde, analysere og vurdere en periodes faktiske resultat i forhold til det budgetterede, og udfærdige en rapport herover.

Målbeskrivelse - kompetencer

Demonstrere kompetencer, så han/hun er i stand til:
•at tage kritisk stilling til alternative regnskabsmodellers fordele og ulemper (anvendelighed) i relation til konkrete beslutningssituationer under givne organisatoriske rammer, samt
•at inddrage relevante vurderinger af omkostninger ved såvel implementering som drift af alternative systemer, modeller og metoder, samt inddrage incitamentseffekter der måtte være forbundet hermed.

Litteratur

Management and Cost Accounting, 7/E
Alnoor Bhimani, The London School of Economics and Political Science
Charles T. Horngren, Edmund W. Littlefield Professor Emeritus of Accounting at Stanford University
Srikant M. Datar, Harvard University
Madhav Rajan
ISBN-13: 9781292232669
©2019 • Pearson 

Undervisningsform

Undervisningen tilrettelægges efter konceptet Blended Learning, dvs. en kombination af fremmødeundervisning og selvstudium hvor de studerende gennem mindre videofilm danner sig et overblik over kursets centrale temaer. Ved fremmødeundervisningen uddyber læreren de enkelte temaers modeller og metoder, diskuterer disses indplacering i fagets overordnede struktur og gennemgår sammen med de studerende en række eksempler, opgaver og cases relateret til de enkelte temaer.

Arbejdsbelastning

Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:


Deltagelse i forelæsninger  52
Forberedelse til forelæsning  104
Selvstudium (video mv.)  20
Arbejde med øvelsesopgaver  40
Forberedelse til eksamen  50
Eksamen  4
Total arbejdsbelastning  270


På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: April
Omprøve: Juni

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

4 timer.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt.

Det er under eksamen ikke tilladt at kommunikere med andre end de tilsynsførende.


Udlevering af opgave

Fysisk i eksamenslokalet.

Indlevering af besvarelse

Afleveres i SDU assignments.

ECTS-point

10

Uddybende information

Den skriftlige opgave har til formål på stikprøvebasis at evaluere den studerendes opfyldelse af fagets mål og stilles derfor i form af små caseopgaver som den studerende skal besvare ved anvendelse af (fagets) relevante teorier og metoder.

Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.

Syge-/ reeksamen kan afholdes som mundtlig eksamen, såfremt antallet af tilmeldte eksaminander tilsiger denne eksamensform som den mest hensigtsmæssige.

EKA

B870000X02
B870000302
B870000502
B870000802
B870000902
B870000102
B870000202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Økonomistyring, 8074401.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

20-03-2020 - ”SÆRLIGE FORHOLD FOR PRØVEAFVIKLINGEN I F-20 - Afholdelsen af den 4 timers skriftlige stedprøver i Økonomistyring (planlagt til 2. april 2020) udskydes til afholdelse på et senere tidspunkt - forventeligt ultimo juni 2020. Information om nyt eksamenstidspunkt udsendes snarest muligt.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Bjørn Mathiesen bjma@sam.sdu.dk Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi Odense
Bjørn Mathiesen bjma@sam.sdu.dk Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi Kolding
Iver Poulsen iverpov@sam.sdu.dk Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi Esbjerg
Kjeld Tyllesen tyl@sam.sdu.dk Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi Roskilde
Lars Meldgaard larsm@sdu.dk Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi Slagelse
Morten Lynge Andersen mor@sam.sdu.dk Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi Næstved
Ole Christensen olec@sam.sdu.dk Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi Kolding

URL til Skemaplan