Dataanalyse
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Faget forudsætter aktiv deltagelse og en udstrakt anvendelse af SDU’s e-læringssystem. Deltagelse i faget forudsætter derfor at den studerende aktivt anvender disse funktioner med henblik på maksimalt udbytte af læringsaktiviteterne.
Formål og sigte
Faget har til formål at sætte studerende i stand til at foretage beskrivende og statistiske analyser af data indsamlet ved hjælp af en stikprøve. Faget giver viden om lovmæssigheder og tilfældigheder ved indsamling og anvendelse af data, færdigheder i behandling af indsamlet talmateriale, og kompetence i at læse og fortolke rapporter der indeholder empirisk datamateriale. Faget introducerer grundlæggende statistiske metoder, og giver et fagligt grundlag for fx et afsluttende projekt med elementer af dataanalyse, samt for senere valg af HD-fag med kvantitative aspekter, eksempelvis markedsanalyse.
Indhold
- Deskriptiv statistik (kursorisk)
- Sandsynlighedsteori, stokastiske variable og sandsynlighedsfordelinger
- Stikprøveudvælgelsesmetoder og stikprøvefordelinger
- Punkt- og intervalestimation
- Konfidensinterval for og hypotesetest af én middelværdi, én andel og én varians
- Test på to middelværdier, andele og varianser
- Test i antalstabeller
- Regressions- og korrelationsanalyse
- Beregningsprogrammel
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende:
- Har en grundlæggende viden om og forståelse af sandsynlighedsbegrebet, skalatyper, dataindsamlingsmetoder og statistiske fordelinger, som grundlag for statistiske analyser af data og beslutninger under usikkerhed.
- Kan redegøre for fagets modeller, begreber og metoder, samt de forudsætninger, der knytter sig til anvendelsen af disse.
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan:
- Med udgangspunkt i undersøgelsesspørgsmål pege på og beherske relevante statistiske metoder og modeller, der kan bidrage til at besvare undersøgelsesspørgsmålene.
- Gennemføre statistiske analyser ved anvendelse af relevant software og fortolke output.
- Redegøre for og kommunikere til såvel eksperter som ikke-eksperter konkrete statistiske analyseresultater og hvilke konklusioner, der kan drages på basis af disse.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan:
- Foretage kritiske vurderinger af de forudsætninger, som anvendte statistiske metoder og modeller bygger på, så analyseresultater kan betragtes som troværdige og pålidelige, og dermed kan bidrage til at besvare konkrete undersøgelsesspørgsmål.
- Vurdere styrker og svagheder ved forskellige dataindsamlings- og analysemetoder.
- Tolke analyserne i relation til den problemstilling, der ligger til grund for de indsamlede data, og komme med begrundede indstillinger til beslutninger i en virksomhed på grundlag af dataanalysen.
Litteratur
Lind, Marchal & Wathen: Basic Statistics for Business & Economics. McGraw-Hill International (seneste udgave), ISBN 9781260287851.
Undervisningsform
For at sætte de studerende i stand til at nå fagets læringsmål tilrettelægges undervisningen som en kombination af undervisningslektioner med fokus på case- og opgavegennemgang og elementer af forelæsningsaktivitet samt en betydelig grad af aktivitet mellem undervisningslektionerne i form af forberedelse, opgaveløsning, gruppe-/afleveringsopgaver og e-læringsaktiviteter.
Arbejdsbelastning
Undervisningslektionerne er fordelt over 7 gange af 4 lektioner.
Den samlede arbejdsindsats i faget forventes at være ca. 135 arbejdstimer, inklusiv deltagelse i fagets eksamensaktiviteter. En vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende er:
Aktivitet Timer
Undervisningslektioner 28
Forberedelse og arbejde med cases/opgaver 67
Eksamen, inkl. forberedelse 40
Total 135
På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve:
Rapportskrivning umiddelbart efter undervisningens afslutning i forårssemesteret med efterfølgende mundtlig eksamen i april/maj.
De eksakte eksamensdatoer udmeldes af studieadministrationen.
Rapportskrivning i maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjemmeopgave:
Varighed: 10 dage
Mundtlig eksamen:
Varighed: 20 minutter inklusive votering og karaktergivning
Omfang
Omfang: Max. 20 normalsider (af 2400 anslag) ekskl. bilag
Udlevering af opgave
Offentliggøres på Blackboard
Indlevering af besvarelse
Via SDU-assignment i kursets side i Blackboard
ECTS-point
Uddybende information
Deltagelse i reeksamen forudsætter deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin, dvs. udeblevet fra ordinær eksamen giver ikke adgang til re-eksamen.
EKA
B850011302
B850011402
B850011502
B850011102
B850011202
B850011602
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 8002801 - Dataanalyse.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Andreas Kuchler | aku@sam.sdu.dk | Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi | Odense |
Ejner Husum | ehu@sam.sdu.dk | Sekretariatet for Åben Uddannelse, Samfundsvidenskab (Lukket) | Vejle |
Florian Langbehn | flla@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse | Kolding |
Sonnich Jensen | sj@sam.sdu.dk | Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi | Esbjerg |
Thomas Petersen | tpet@sam.sdu.dk | Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi | Slagelse |