Strategisk kommunikation
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: S710007102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master
UVA-kode: S710007101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 02-04-2019
Varighed: 1 semester
Fagets navn
UVA-kode
S710007101
ECTS-point
5
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Undervisere
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Mette Søberg Kristiansen | msh@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Kommunikation er blevet en central ledelsesdisciplin. I komplekse, foranderlige og ofte fjendtlige omgivelser er det et must at arbejde professionelt med kommunikation. Stadig flere offentlige organisationer betragter og håndterer derfor kommunikation som et strategisk ledelsesanliggende. Kommunikationsopgaver håndteres i stigende grad på tværs af organisationen og involverer ikke blot kommunikationsprofessionelle, men udgør en udfordring på alle organisatoriske niveauer og blandt alle fagligheder i en organisation. Det er fagets formål at bibringe den studerende viden om og forståelse for centrale kommunikationsstrategiske begreber, teorier og metoder med henblik og at sikre den studerende færdigheder i at anvende disse på konkrete kommunikationsproblemer og opbygge vedkommendes kompetencer som kommunikator.
Obligatoriske forudsætninger
De generelle kriterier for optagelse på sundhedsvidenskabelig masteruddannelse eller tilsvarende masteruddannelse skal være opfyldt.
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Målbeskrivelse - viden
- teorier, modeller og begreber om kommunikation, herunder kommunikationsstrategier, corporate branding, stakeholders, intern kommunikation, social ansvarlighed, krisekommunikation, mm.
- at anvende fagets begreber, teorier, og metoder om disse emner på et sådant niveau, at den studerende kan beskrive disse og anvende dem til at strukturere og løse en konkret kommunikationsopgave.
Målbeskrivelse - færdigheder
- udvælge og anvende fagets teorier, begreber og metoder til at analysere og løse konkrete og praktiske problemstillinger i forbindelse med en organisations strategiske kommunikation.
Målbeskrivelse - kompetencer
- identificere adækvate løsningsmodeller og dermed indgå i et kvalificeret med- og modspil til konsulenter og andre eksperter på området.
- at lægge kommunikationsplaner, definere relevante målgrupper og andre interessenter samt vurdere budskabers kvalitet, relevans og mulige effekter.
- at forholde sig refleksivt til den strategiske kommunikation som de enten selv udfører, eller som planlægges og udføres af andre i organisationen.
Pensum / anbefalet litteratur
Indhold og forløb
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Undervisningen afvikles almindeligvis med to lektioner á 3-4 konfrontationstimer per weekend fordelt over hele semesteret. Modulet består af et antal konfrontationstimer samt andre selvstændige eller gruppebaserede læringsaktiviteter før, under og efter undervisningssessionerne, og der undervises (overvejende) på dansk.
Antal undervisningstimer
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Vejledende fordeling af arbejdsbelastning i KT:
Konfrontationstimer 30
Forberedelse 60
Prøveforberedelse 23,5
Prøve 24
I alt 137,5
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Prøve
Tidsmæssig placering
Ordinær: December/januar måned.
Omprøve: Februar
Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Prøve
EKA
S710007102
Navn
Prøve
Beskrivelse
Modulet udprøves ved en skriftlig hjemmeopgave med 24 timers besvarelsesfrist.
Prøveform
Hjemmeopgave
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk
Varighed
Prøven består af individuel besvarelse af en bunden case med tilhørende spørgsmål, der indgår med forskellig vægt i den samlede vurdering.
Omfang
Opgavebesvarelsen må maksimalt fylde 28.800 anslag med mellemrum; ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag. Besvarelsen skal eksplicit og i størst muligt omfang inddrage fagets litteratur.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
Udlevering af opgave
Prøven stilles og afleveres via e-learn til nærmere fastsatte tidspunkter.
Indlevering af besvarelse
Aflevering på Blackboard via SDU Assignment.
ECTS-point
5
Uddybende information
Ved Ikke bestået prøve gennemføres omprøve ved samme prøveform og formalia.
Kriterier for udtømmende målopfyldelse
For at kunne opnå karakteren 12; den fremragende præstation, skal den studerende udtømmende demonstrere de i modulet beskrevne kompetencemål med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Den studerende skal således selvstændigt kunne udvælge og anvende fagets teorier, begreber og metoder til at analysere og løse konkrete og praktiske problemstillinger i forbindelse med en kommunikationsproblematik i en given case.
Den studerende skal i sin besvarelse vise forståelse for de udvalgte teorier, begreber og metoder og være i stand til at vurdere og diskutere deres kvalitet, relevans og effekter som løsningsmodel for den givne kommunikationsproblematik.
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Strategisk kommunikation 3317601. Brugte prøveforsøg i identiske fag overføres. Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Udbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2019 | Valgfag | Master i offentlig kvalitet og ledelse | Master i offentlig kvalitet og ledelse | Odense |