BB500: Studieintroduktion for Biologi
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kursets formål er, at den studerende oplever en faglig identitetsskabende og fastholdende introduktion til sit studium. Kurset udvikler og styrker den studerendes studiekompetencer gennem indføring i studiets metoder og aktiv deltagelse i faglige læringsaktiviteter.
Den studerende opretter i forbindelse med kurset sin egen læringsplan til organisering af sine læringsaktiviteter, og tilknyttes en studiegruppe, som konstituerer sig med en studiegruppekontrakt. Den studerende løser i forbindelse med kurset en problemstilling forankret i den studerendes faglige læringsaktiviteter i studiets indledende kurser.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Anvende studie- og læringsstrategier til at planlægge sin egen læringsproces i forhold til læringsmål, læringsaktiviteter og evalueringsformer
- Etablerer faglige relationer til sine medstuderende og beskrive sin rolle som en aktiv bidrager til uddannelsens sociale og faglige miljø.
- Præciserer og analyserer en faglig problemstilling i færdigformuleret form og kommunikerer om såvel løsningsproces som resultaterne af denne.
- Identificerer forskellige repræsentationer (tekstuel, auditiv, visuel, symbolsk, ikonisk, grafisk, tabulær, statisk eller dynamisk) af faglige sagsforhold og anvender disse i forbindelse med problembehandling.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Studiegruppen: Samarbejdsformer, kommunikation, planlægning, konflikthåndtering, gruppedannelse og konstituering af studiegruppe samt studiegruppekontrakt
- Den studerendes læring: Introduktion til e-learn, sikkerhedskursus, studie- og læringsstrategier, evalueringer og eksamener, forventningsafstemning, etiske standarder ved et universitetsstudium samt den studerendes personlige læringsplan
- Problembehandling med udgangspunkt i faglige emner fra den studerendes indledende kurser.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Som en del af de obligatoriske opgaver indgår obligatorisk deltagelse i laboratoriesikkerhedskursus med efterfølgende spottest i laboratoriesikkerhed.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
FN's Verdensmål
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement c)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Take home-eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 3 timer
Træningsfase: 36 timer, heraf:.Eksaminatorie: 32 timer og Laboratorieøvelser: 4 timer
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Camilla Gundlach | cgk@sdu.dk | Det Naturvidenskabelige Fakultet | |
Mogens T. Jensen | mtj@sdu.dk | Institut for Fysik, Kemi og Farmaci | |
Rune Wulff Christensen | rwc@sdu.dk | Det Naturvidenskabelige Fakultet | |
Simone Louise Nothlev Sørensen | simone@sdu.dk | Det Naturvidenskabelige Fakultet |