Fremtidens organisation: Bæredygtighed, trivsel og ledelse

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770027102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master

Fagnummer: B770027101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 02-03-2020


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770027101

Fagtitel

Fremtidens organisation: Bæredygtighed, trivsel og ledelse

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

02-03-2020

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Simon Elsborg Nygaard simon.elsborg.nygaard@psy.au.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i Offentlig Ledelse.

Formål og sigte

Bæredygtighed handler om at skabe balance i vores brug af ressourcer, således at vi ikke bruger flere, end vi har til rådighed. Det gælder både miljømæssige, menneskelige og økonomiske ressourcer. Bæredygtighed er derfor et fornuftigt princip for god ledelse og udvikling af en fremtids-holdbar organisation. 

Miljømæssig bæredygtighed ligger stadig fjernt. Hvis alle levede ligesom en gennemsnitsdansker, skulle jordens befolkning bruge 4 jordkloder, hvilket selvsagt er ubæredygtigt. Pt. er offentlige organisationer i DK en del af problemet fremfor en del af løsningen, men sådan kan det ikke blive ved med at være. Som offentlig organisation og leder er det derfor nødvendigt at udvikle sig. Fx for at bevare sin legitimitet og for at imødegå forventninger fra medarbejdere og borgere, som tager miljømæssig bæredygtighed alvorligt. Eller for at imødegå lovgivning og udviklingsmål, som fordrer et fokus på miljømæssig bæredygtighed. 

Menneskelig bæredygtighed og trivsel er også ufravigeligt i en velfungerende organisation. Dels af hensyn til medarbejderen, men også fordi trivsel giver højere produktivitet, højere commitment, bedre fastholdelse og rekruttering af medarbejdere samt lavere sygefravær. 

Økonomisk bæredygtighed er også ufravigeligt.

Dette leder til følgende spørgsmål: 
Hvordan udvikler vi organisationer, afdelinger, ledere og medarbejdere, så miljø, mennesker og økonomi spiller sammen og understøtter hinanden på bæredygtig vis?
Fagets formål er at give inspiration, teorier og metoder til at svare og handle på dette spørgsmål.

Indhold

Metode og indhold:
På faget arbejder vi psykologisk, helhedsorienteret og praksisnært. 
Ved psykologisk arbejde forstås, at vi bruger psykologiske teorier, dvs. teorier om menneskets psyke og relationen til adfærd. Fx arbejder vi med teorier som svarer på, hvordan motivation øges, hvordan trivsel øges og hvordan miljømæssigt bæredygtig adfærd øges. 
Endvidere anvendes en helhedsorienteret ramme i form af kvadrantmodellen. Her ses 1) indre oplevelser, 2) adfærd, 3) kultur og 4) systembetingelser som nødvendige for at forstå helheden. Herved sikres en god balance imellem fokus og overblik. Kvadrantmodellen er brugbar som analyse- og forandringsredskab og øger lederens evne til at reflektere og handle i teori og praksis. 
Ved praksisnært forstås, at lederens egen organisation er i fokus. Det er fagets intention at være direkte anvendelig i forhold til at skabe samspil imellem miljø/naturressourcer, mennesker og økonomi i lederens praksis. Lederen kan derfor i høj grad prioritere sit fokus ud fra, hvad han eller hun finder mest brugbart. En god teori er brugbar, og der vil være fokus på at anvende teorien. Fagets teorier fokuserer på miljømæssig og menneskelig bæredygtighed, men sammenhængen til økonomisk bæredygtighed er også gennemgående. Fx når øget medarbejdertrivsel eller smartere ressourceforbrug er økonomisk fordelagtigt. Eller når trivsel eller miljømæssig bæredygtighed skal fremmes for ingen eller få økonomiske midler. 

Delspørgsmål i undervisningen er fx:  
1) Hvad er trivsel i organisationen, og hvordan kan trivsel og motivation øges? Der arbejdes med trivsels- og motivationsteorier. 
2) Hvad er miljømæssigt bæredygtig adfærd i organisationen, og hvordan kan denne adfærd øges? Der arbejdes med modeller til at forstå og påvirke adfærd. Herunder teorier om motivation og beslutningsprocesser. 
3) Hvordan og hvorvidt kan trivsel og miljømæssigt bæredygtig adfærd øges samtidigt? Der arbejdes med psykologiske tilstande/processer, som hænger sammen med både en højere trivsel og en højere grad af miljømæssigt bæredygtig adfærd. 

Faget forløber over 5 undervisningsdage (Rækkefølge og indhold i nedenstående kan ændre sig). 

1. gang. Introduktion, bæredygtig trivsel, kvadrantmodel og psykologiens rolle. 
Introduktion til faget og fagets centrale problemstillinger og muligheder, herunder bæredygtig trivsel
Bæredygtighed: begrebets tre bundlinjer, dvs. miljø/naturressourcer, mennesker og økonomi.  
Kvadrantmodel: Hvordan kan kvadrantmodellen bruges til at arbejde med teori og praksis? 
Den psykologiske tilgang til bæredygtighed.

2. gang. Trivsel og motivation.
Hvorvidt og hvordan kan trivsels- og motivationsteorier bruges til at øge graden af trivsel og motivation i organisationen?
Hvorvidt og hvordan kan modeller over trivsel og motivation bruges til at øge graden af miljømæssigt bæredygtig adfærd?  

3. gang. Miljømæssigt bæredygtig adfærd. 
Hvorvidt og hvordan kan adfærdsmodeller bruges til at øge graden af miljømæssigt bæredygtig adfærd? 

4. gang. Psykologiske værdier og målrammer.
Hvordan hænger vores psykologiske værdier sammen med trivsel, motivation og miljømæssigt bæredygtig adfærd. Hvordan spiller værdier og målrammer ind på vores beslutningsprocesser og adfærd? Hvordan bruger vi denne viden til at fremme trivsel og motivation og påvirke adfærd? 

5. gang. Bæredygtighed, meningsfuldhed, meningsledelse og opsamling. 
Hvordan skaber man oplevelse af mening? Hvordan kan oplevelse af mening bruges til at skabe trivsel, motivation og adfærdsændringer? Hvordan bruger vi denne viden til at fremme trivsel og motivation og påvirke adfærd? Opsamling på faget. 

Undervejs er der mulighed for sparring på det arbejde, som lederen arbejder med i relation til sin organisation. 

Målbeskrivelse - viden

- Målet er at lederen opnår viden om og forståelse for fagets centrale teorier, begreber, problemstillinger og muligheder i forhold til arbejdet med de 3 bundlinjer

Målbeskrivelse - færdigheder

- Målet er at lederen kan demonstrere praktiske og teoretiske færdigheder i forhold til fagets problemstillinger og muligheder. 

Målbeskrivelse - kompetencer

- Målet er at lederen selvstændigt kan anvende viden og færdigheder i sin organisation i relation til fagets problemstillinger og muligheder. Fx at anvende kvadrantmodellen og psykologisk forskningsbaseret viden til at skabe synergi imellem de tre bundlinjer. Der lægges vægt på både teori og praksis. 

Litteratur

Cooperrider, D. & Fry, Ronald (2012). Mirror Flourishing and the Positive Psychology of Sustainability+. Journal of Corporate Citizenship, 46, summer 2012, s. 3-12.

Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2008). Facilitating Optimal Motivation and Psychological Well-Being Across Life’s Domains. Canadian Psychology, 49 (1) s. 14-23

Glavas, A (2012). Employee Engagement and Sustainability. A model for Implementing Meaningfulness at and in Work. Journal of Corporate Citizenship, 46, summer 2012, s. 13-29.
Hildebrandt. S. (2015, 13. juni). Hvorfor bæredygtighed og bæredygtig ledelse? Mandag Morgen 

Robertson, J. L. & Barling, J. (2015). The Role of Leadership in Promoting Workplace Pro-Environmental Behavior. I Robertson, J. L. & Barling, J. (Eds.) The Psychology of Green Organisations (Kap. 8, s. 164-186). New York., NY: Oxford University Press.

Tønnesvang, Jan, Hedegaard, Nanna og Nygaard, Simon Elsborg (2015) KVADRANTMODELLEN. En Introduktion, 2. udgaven. Forlaget Klim. Udvalgte dele. (kan downloades på Simons AU-hjemmeside).

Unsworth, K. L. (2015). ”Green me up Scotty”: Psychological Influence Techniques for Increasing Pro-Environmental Employee
Behavior. I Robertson, J. L. & Barling, J. (Eds.) The Psychology of Green Organisations (Kap. 10, s. 215-243). New York., NY: Oxford University Press.

En komplet litteraturliste gennemgås første undervisningsgang og kan downloades fra Blackboard senest 14 dage inden undervisningsstart. I alt ca. 500 sider. 


Undervisningsform

Undervisningen består af forelæsninger, gruppediskussioner samt case-arbejde, hvor der tages udgangspunkt i lederens virkelighed.
Undervisningen foregår i Aarhus.

Arbejdsbelastning

Vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS, i alt 135 timer i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen. De 135 arbejdstimer fordeler sig således: Konfrontationstimer 30 timer, forberedelse til undervisning 70 timer, eksamen og eksamensforberedelse 35 timer

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: December/januar

Omprøve: Februar

Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at fx udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøve. Næste adgang til eksamen vil i givet fald være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

30 min mundtlig eksamen på baggrund af synopsis

Omfang

Casen/synopsis skal fylde max 3 normalsider à 2400 anslag inkl. mellemrum og bilag.

Det vil være muligt at gå til gruppeeksamen i grupper på op til 4 personer. For hver ekstra person i gruppen øges den mundtlige eksamenstid med 50%. Casens/synopsens omfang øges ligeledes med 50% for hver ekstra person i gruppen. Da der gives en individuel bedømmelse, skal det tydeligt fremgå af det skriftlige arbejde, hvem der har skrevet hvad. 

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt.

Indlevering af besvarelse

Besvarelsen afleveres digitalt via Blackboard.

ECTS-point

5

Uddybende information

Mundtlig eksamen af 30 minutters varighed (inkl. votering) på baggrund af en case/synopsis.

Casen/synopsis vil omhandle lederens overvejelser over og/eller arbejde med egen organisation. Det vil typisk være et aktuelt spørgsmål eller potentiale fra lederens hverdag, som lederen har arbejdet med undervejs i forløbet. Der bliver altså ikke udleveret et spørgsmål, lederen bestemmer selv, hvad hun/han arbejder med.

Den mundtlige del af eksamen foregår på Aarhus Universitet.

EKA

B770027102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9846551 Fremtidens organisation: Bæredygtighed, trivsel og ledelse.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2020 Valgfag FMOL 2019 Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Simon Elsborg Nygaard simon.elsborg.nygaard@psy.au.dk Odense

Deltagerbegrænsning

40