Resultatmålinger og resultatbaseret læring og ledelse

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770007102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master

Fagnummer: B770007101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 02-03-2020


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770007101

Fagtitel

Resultatmålinger og resultatbaseret læring og ledelse

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

02-03-2020

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Poul Aaes Nielsen poul@ps.au.dk Institut for Statskundskab, AU

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i offentlig ledelse. 
Studerende der har bestået faget Resultatbaseret styring og ledelse, fagnr. 8045901 kan ikke følge dette fag

Formål og sigte

Indførelsen af resultatmålinger er en af de mest markante forandringer af den offentlige sektor og udgør i dag et grundvilkår for de fleste offentlige ledere. Der formuleres i stigende grad resultatmål, udvikles indikatorer, indsamles data m.v., og med den stigende udbredelse er fulgt en eksplosion af resultatinformation om offentlige organisationers indsatser. Formålene med resultatbaseret styring og resultatmålinger kan være mange, og der argumenteres (bl.a. af Ledelseskommissionen) for, at det skaber et bedre udgangspunkt for organisatorisk læring, mere oplyste beslutninger, bedre styring, større ansvarlighed og i sidste ende bedre resultater. Alligevel er det omstridt, hvilket potentiale resultatbaserede ledelsessystemer rummer i forhold til forbedring af offentlig organisationers resultater. Kritikken lyder bl.a., at det er vanskeligt at måle resultaterne af komplekse offentlige ydelser, at resultatmålinger opfattes som et demotiverende kontrolredskabs, at resultatinformationen reelt ikke bliver anvendt i ledelsesmæssige beslutninger og at resultatbaseret styring fører til deciderede negative effekter såsom målfiksering, gaming, snyd og en ny dokumentationsbyrde. 

Formålet med dette fag er at klæde de studerende bedre på til at forstå og udnytte mulighederne i resultatmålinger og resultatbaseret styring og ledelse. Det handler bl.a. om, hvad der udgør relevante resultater i den offentlige sektor, hvordan resultater i praksis kan måles, samt hvordan målingerne efterfølgende kan bruges til forskellige ledelsesmæssige formål, herunder ikke mindst til data-drevet organisatorisk læring. Mange organisationer modtager omfattende resultatmålingsdata, men hvordan kan disse data bruges til at skabe organisatorisk læring, som man kan handle på? Samtidig vil der være fokus på, hvordan man kan implementere resultatbaseret ledelse, så man undgår at skabe demotiverede medarbejderne og andre negative effekter. Gennem hele faget vil der være fokus på at give de studerende kompetencer til at kunne analysere og forbedre faktiske resultatmålingssystemer i de studerendes egne organisationer.

Indhold

På faget får de studerende mulighed for at arbejde med opbygningen og designet af et resultatmålingssystem, og at analysere og diskutere anvendelsen af resultatinformation og konsekvenserne af resultatbaseret ledelse (både de tilsigtede og de utilsigtede) samt hvilke faktorer der kan påvirke dette. Endelig får deltagerne mulighed for at reflektere over, hvordan resultatbaseret styring kan designes, implementeres og anvendes med henblik på at fremme positive effekter og forsøge at hæmme de negative.
Faget introducerer de studerende til en række vigtige aspekter ved resultatmålinger og resultatbaseret styring og ledelse. Faget berører bl.a. følgende emner:
•Hvad er formålene med og forventningerne til resultatmålinger og resultatbaseret styring og ledelse?
•Hvad betyder resultater, når vi arbejder med den offentlige sektor, og hvordan kan resultater i praksis måles? 
•Er det muligt at måle resultaterne af komplekse offentlige ydelser?
•Hvordan kan resultatmålingssystemer i praksis designes, og hvilke hensyn er vigtige at afveje?
•Hvordan undgår man at skabe demotiverede medarbejdere – og kan resultatbaseret ledelse bruges som løftestang til øge medarbejdernes motivation?
Hvordan kan man bruge resultatinformation til at skabe organisatorisk læring og bedrive data-drevet ledelse?
•Fører resultatbaseret styring til negative uintenderede konsekvenser såsom målfiksering, gaming og snyd – og hvordan kan de i så fald hæmmes?

Målbeskrivelse

Målbeskrivelse - viden

Ved fagets afslutning er det målet, at de studerende kan:
•demonstrere viden om centrale begreber og teorier relateret til resultatbaseret styring og ledelse og opbygningen af et resultatmålingssystem.
•demonstrere viden om konkrete problemstillinger relateret til resultatbaseret styring og ledelse.

Målbeskrivelse - færdigheder

Ved fagets afslutning er det målet, at de studerende kan:
•demonstrere færdigheder, således at de kan redegøre for forskellige måder, hvorpå resultatmålinger og resultatbaserede ledelsessystemer kan designes, herunder hvilke hensyn der ligger bag forskellige designvalg.
•demonstrere færdigheder, så de kritisk kan vurdere designet, implementeringen, anvendelsen og effekterne af resultatbaseret styring og ledelse.

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved fagets afslutning er det målet, at de studerende kan:
•demonstrere kompetencer, således at de selvstændigt kan anvende teorier og tilgange til at analysere og diskutere mulighederne for og de forventede effekter af at benytte resultatmålinger og resultatbaseret ledelse i den studerendes egen organisation – herunder at kunne reflektere over deres egen lederrolle i relation til resultatbaseret ledelse. 

Litteratur

Grundbøger

Andersen, Lotte Bøgh, Mads Leth Jakobsen, Søren Serritzlew, and Thomas Pallesen. 2017. Økonomiske Incitamenter i den Offentlige Sektor. København: Hans Reitzels Forlag.

Dette suppleres med tidsskriftsartikler og kapiteluddrag. 
Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.

Undervisningsform

Faget læses i Aarhus.

Faget vil indeholde korte elementer af forelæsning, men vil fortrinsvis indeholde dialogbaseret undervisning med vægt på fælles diskussioner. Undervisningen vil fokusere på de studerendes egne organisationer. Derudover vil der indgå case-baseret undervisning, hvor deltagerne med udgangspunkt i de læste tekster skal analysere og vurdere cases med henblik på at udvikle analytiske og problemløsende kompetencer.

Arbejdsbelastning

Aktivitet og antal timer: Konfrontationstimer: 30 Forberedelse: 70 Eksamensforberedelse og Eksamen: 35 = I ALT 135

Eksamensbestemmelser

Prøve

Navn

Prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: December / januar
Omprøve: Februar

Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Prøve

Navn

Prøve

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Den mundtlige prøve har en varighed af 30 minutter.   

Omfang

Synopsen må højst fylde 5 sider à 2.400 anslag (ekskl. forside, litteraturliste og eventuelle bilag).

Indlevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres på Blackboard via SDU Assignment.

ECTS-point

5

Uddybende information

En synopsis er et skriftligt oplæg til en mundtlig eksamen. Synopsen vil typisk tage udgangspunkt i en praktisk problemstilling vedr. resultatbaseret styring i den studerendes egen organisation, og indeholde en indkredsning af et problemfelt, en problemformulering, en beskrivelse af casen samt en teoretisk baseret analyse. Synopsen kan evt. afsluttes med en perspektivering, hvor der bl.a. kan åbnes op for yderligere perspektiver eller andre dele af pensum, der kan være relevante at inddrage i relation til den valgte problemformulering. Ved bedømmelsen anlægges der en helhedsvurdering, som inkluderer både den skriftlige (synopsen) og den mundtlige del af eksamen. Ved den mundtlige eksamen kan der stilles spørgsmål til alle dele af pensum, men typisk på en måde der vedrører den skriftlige synopsis.

Denne eksamensform er altid individuel.

EKA

B770007102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Resultatbaseret styring og ledelse, fagnr. 8045901
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2020 Valgfag FMOL 2019 Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Efterår 2020 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Poul Aaes Nielsen poul@ps.au.dk Institut for Statskundskab, AU

Deltagerbegrænsning

40