Modul B3: Narrativ medicin
Studienævn for medicin
Undervisningssprog: Dansk
EKA: S100050102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Bachelor
UVA-kode: S100050101
ECTS-point: 2
Godkendelsesdato: 13-09-2018
Varighed: 1 kvartal
Fagets navn
Fagansvarlig
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anita Wohlmann | wohlmann@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | |
Anne-Marie Mai | ammai@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | |
Camilla Schwartz | cas@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | |
Merethe Kirstine Kousgaard Andersen | mkandersen@health.sdu.dk | IST - Almen Praksis | |
Morten Sodemann | msodemann@health.sdu.dk | Klinisk Institut |
Fagadministrator
Formål og overordnet indhold
Generelle målbeskrivelser:
Modulet bidrager til, at de studerende kan opnå de bachelorspecifikke målbeskrivelser (fremhævet med gråt).
Viden:
- BA(1) Angive og analysere kroppens opbygning
- BA(2) Demonstrere viden om sundhedsfremme, sygdomsforebyggelse og rehabilitering
- BA(3) Angive og analysere kroppens funktion
- BA(4) Analysere de genetiske, molekylære, cellulære og fysiologiske processer, der regulerer og vedligeholder kroppens normale funktioner
- BA(5) Analysere de biologiske variationer og processer som karakteriserer livscyklus og køn
- BA(6) Analysere hvilke ydre faktorer der kan påvirke den menneskelige organisme og organismens reaktioner på disse
- BA(7) Analysere menneskers adfærd og reaktionsmønstre ud fra biologiske, psykologiske, sociale, kulturelle og etniske forudsætninger
- BA(8) Analysere ændret struktur og funktion af kroppen og dens væsentligste organsystemer ved forskellige sygdomme og tilstande
- BA(9) Demonstrere videnskabelig nysgerrighed og forholde sig kritisk reflekterende til viden og antagelser
Færdigheder:
- BA(10) Demonstrere kliniske færdigheder med optagelse af sygehistorie, objektiv undersøgelse og formulering af udredningsplan
- BA(11) Fortolke videnskabelig litteratur, stille spørgsmål og konkludere på fund
- BA(12) Anvende videnskabelig metode til at analysere, fortolke og vurdere de metoder og principper, der danner grundlag for diagnostik, behandling og interventioner.
- BA(13) Anvende medicinsk informationsteknologi til at søge og formidle viden
- BA(14) Demonstrere evne til at kommunikere hensigtsmæssigt med kolleger, patienter og pårørende
Kompetencer:
- BA(15)Identificere og analysere etiske problemstillinger
- BA(16) Demonstrere hensigtsmæssig adfærd i omgang med patienter og i samarbejde med kolleger og andre personalegrupper
- BA(17) Demonstrere evne til formulering af egne læringsmål og videreudvikling af kompetencer
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Professionsspor:
Læringsmål:
- Have viden om grundlæggende narrative strategier i patientinddragelsen.
Undervisningsformer:
- Vekselvirkning mellem forelæsninger og diskussioner i plenum og i mindre grupper.
Prøveform:
- Porteføljeevaluering
Sammenhæng: Porteføljeevalueringen er valgt som bedste måde at vurdere den enkelte studerendes evne til at anvende narrative strategier i patientinddragelsen.
Målbeskrivelse - viden
FS10Have viden om grundlæggende narrative strategier i patientinddragelsen, baseret på relevant faglitteratur.
FS11Have viden om kreativ skrivning som patientinddragelse, baseret på relevant faglitteratur.
FS12Have viden om relevans og evidens i forbindelse med brug af skønlitterære tekster i behandlingsforløb, baseret på relevant faglitteratur.
Målbeskrivelse - færdigheder
Information følger.
Målbeskrivelse - kompetencer
FS13Kunne forstå og reflektere over humanistisk viden om sprogs, litteraturs og kulturs effekt i patientinddragelsen.
FS14Kunne forstå og reflektere over cases med patientfortællinger og patienters kreative skrivning samt diskutere effekten heraf.
FS15Kunne analysere narrative perspektiver i behandlingssammenhænge med afsæt i faglitteratur om narrativ medicin.
FS16Kunne identificere patienters og pårørendes fortællende kompetencer.
FS17Kunne demonstrere viden om sproglig betydningsdannelse i forbindelse med sygdom.
FS18Kunne vurdere faserne i et fortællende forløb og inddrage faglitteratur om anvendelsen af skønlitterære tekster.
FS19Kunne formidle problemstillinger og løsningsmodeller inden for narrativ medicin.
FS20Kunne identificere det præsenterede flervidenskabelige felt og strukturere de narrative løsningsmodeller.
Pensum / anbefalet litteratur
Grundbog: Mai A-M og P. Simonsen: Syg Litteratur, Munksgaard (2018)
Supplerende litteratur: Rasmussen AJ (red.): Læse, skrive og hele. Perspektiver på narrativ medicin, Syddansk Universitetsforlag, 2017.
Indhold og forløb
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Skemaoplysninger
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
I tilknytning til modulet
Udprøvninger
Porteføljeevaluering
EKA
S100050102
Navn
Porteføljeevaluering
Beskrivelse
Porteføljeevaluering
Prøveform
Portfolio
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Studiekort
Sprog
Dansk
Hjælpemidler
Ikke relevant for denne prøveform
ECTS-point
2
Uddybende information
Beståelseskrav er 100 % fremmøde. Hvis man skulle blive fraværende i en eller flere lektioner, skal der skrives en eller flere afløsningsopgaver på hver især 2-3 sider, som bedømmes bestået/ikke-bestået af underviseren.