Datadrevet kvalitetsudvikling

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: S710018102
Censur: Intern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master

UVA-kode: S710018101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 20-03-2020


Varighed: 1 semester

Fagets navn

Datadrevet kvalitetsudvikling

UVA-kode

S710018101

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

20-03-2020

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Kent Kristensen kkr@sam.sdu.dk Juridisk Institut

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Kent Kristensen kkr@sam.sdu.dk Juridisk Institut
Søren Rud Kristensen srkristensen@health.sdu.dk IST - Sundhedsøkonomi

Sekretær

Navn E-mail Institut By
Mette Søberg Kristiansen msh@sam.sdu.dk HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Formål og overordnet indhold

Formålet med modulet er at give de studerende indsigt i og øge deres forståelse af anvendelse af data som redskab til forskning og til udvikling af kvaliteten af offentlige ydelser. 

Datadrevet forskning og kvalitetsudvikling er omfattet af et komplekst regelsæt hvor reglerne om behandling af personoplysninger i GDPR fletter sig sammen med reglerne i sundhedsloven og den øvrige lovgivning om forskning og kvalitetsudviklingen. Modulet introducerer grundlæggende metoder for evidensbaseret kvalitetsudvikling af offentlige ydelser og de juridiske rammer for databehandlingen.

De studerende lærer på modulet at anvende de persondataretlige regler i praksis og at forstå og anvende reglerne om brug af sundhedsdata til kvalitetsudvikling. 

Den grundlæggende forståelse af reglerne er på modulet baseret på de studerendes arbejde med konkrete datasæt. Foruden den grundlæggende retlige forståelse anvendt i praksis, får de studerende både teoretiske og praktiske forudsætninger for at arbejde med databaseret kvalitetsudvikling. 

Obligatoriske forudsætninger

De generelle kriterier for optagelse på sundhedsvidenskabelig masteruddannelse eller tilsvarende masteruddannelse skal være opfyldt.

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Den skriftlige synopsis udprøver de studerendes evner til selvstændig problemafgræsning og problemformulering. 

Den følges op af en mundtlig udprøvning, hvor de studerende uddyber deres analytiske tilgangsvinkel på et selvvalgt emne samt forholder sig kritisk hertil.

Målbeskrivelse - viden

Ved modulets afslutning skal den studerende have viden om:

  • Regler for indsamling af sundhedsdata til brug for forskning og kvalitetsudvikling
  • Godkendelsesordninger til opstart af forsknings og kvalitetsudviklingsprojekter
  • Grundlæggende principper til fastlæggelse af dataansvar i forskellige forsknings-setup og reglerne for behandling af personoplysninger og ansvaret som dataansvarlig og databehandler. 
  • Krav til dataminimering, og brug af anonymisering og pseudonomiserings teknikker
  • Kvalitetsforbedringsteori 
  • Metoder til datavisualisering 
  • Metoder til statistisk kvalitetskontrol
  • Risikojustering
  • Principper for evaluering af indsatser
  • Registreringspraksis for kommunale og regionale sundhedsydelser


Målbeskrivelse - færdigheder

Ved modulets afslutning skal den studerende kunne:

  • Identificere relevante metoder for konkrete kvalitetsudviklingsprojekter
  • Vurdere datakvalitet
  • Anvende regneark til statistisk kvalitetskontrol


Målbeskrivelse - kompetencer

Ved modulets afslutning skal den studerende kunne:

  • Anvende dataretlige regler på konkrete kvalitetsudviklingsindsatser
  • Præsentere, fortolke og vurdere resultater fra dataanalyse til kvalitetsudvikling
  • Arbejde med datadrevet kvalitetsudvikling i praksis 


Pensum / anbefalet litteratur

Fremgår af Studieguiden.

Indhold og forløb

Fremgår af Studieguiden.

Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

Undervisningen afvikles almindeligvis med to lektioner á 3-4 konfrontationstimer per weekend fordelt over hele semesteret. Modulet består af et antal konfrontationstimer samt andre selvstændige, eller gruppebaserede læringsaktiviteter før, under og efter undervisningslektionerne. Der undervises (overvejende) på dansk.

Antal undervisningstimer

30 timer per semester

Skemaoplysninger

Undervisningssprog

Dansk

Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

Vejledende fordeling af arbejdsbelastning i timer: 

Konfrontationstimer 30 
Forberedelse 77
Prøveforberedelse 30 
Prøve 0,5 
I alt 137,5

Eksamensbestemmelser

Prøve

Navn

Prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær: December/januar måned.
Omprøve: Februar

Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. 
Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Prøve

EKA

S710018102

Navn

Prøve

Beskrivelse

-

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Intern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Dansk

Varighed

Ved den mundtlige prøve, der har en varighed på ca. 20 min. (eksklusiv votering), kan/vil der blive inddraget dele af den øvrige litteratur, der ikke er berørt i synopsis.

Omfang

En synopsis kan udgøre højest 12.000 anslag med mellemrum, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag.
Bilag må max. fylde 19.200 anslag med mellemrum. Bilag er ikke en del af opgaven. Opgaven skal kunne læses uafhængigt af bilag.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt.

Indlevering af besvarelse

Aflevering på Blackboard via SDU Assignment.

ECTS-point

5

Uddybende information

Ved ikke-bestået prøve gives mulighed for genindlevering af en revideret opgave, hvorefter mundtlig prøve afholdes ved samme prøveform og formalia som ved ordinær prøve. 


Kriterier for udtømmende målopfyldelse

For at kunne opnå karakteren 12; den fremragende præstation, skal den studerende udtømmende demonstrere de i modulet beskrevne kompetencemål med ingen eller få uvæsentlige mangler.


Den studerende skal således selvstændigt kunne udvælge og anvende fagets teorier, begreber og metoder til at analysere og løse konkrete og praktiske problemstillinger i forbindelse med et kvalitetsudviklingsprojekt. 

Den studerende skal i sin besvarelse vise forståelse for de udvalgte teorier, begreber og metoder og være i stand til at vurdere og diskutere deres kvalitet, relevans og effekter som løsningsmodel for det givne kvalitetsudviklingsprojekt. 


Udbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Kassogrammer

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode