Datadrevet kvalitetsudvikling
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Kent Kristensen | kkr@sam.sdu.dk | Juridisk Institut | |
Søren Rud Kristensen | srkristensen@health.sdu.dk | IST - Sundhedsøkonomi |
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Mette Søberg Kristiansen | msh@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Formålet med modulet er at give de studerende indsigt i og øge deres forståelse af anvendelse af data som redskab til forskning og til udvikling af kvaliteten af offentlige ydelser.
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Målbeskrivelse - viden
Ved modulets afslutning skal den studerende have viden om:
- Regler for indsamling af sundhedsdata til brug for forskning og kvalitetsudvikling
- Godkendelsesordninger til opstart af forsknings og kvalitetsudviklingsprojekter
- Grundlæggende principper til fastlæggelse af dataansvar i forskellige forsknings-setup og reglerne for behandling af personoplysninger og ansvaret som dataansvarlig og databehandler.
- Krav til dataminimering, og brug af anonymisering og pseudonomiserings teknikker
- Kvalitetsforbedringsteori
- Metoder til datavisualisering
- Metoder til statistisk kvalitetskontrol
- Risikojustering
- Principper for evaluering af indsatser
- Registreringspraksis for kommunale og regionale sundhedsydelser
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved modulets afslutning skal den studerende kunne:
- Identificere relevante metoder for konkrete kvalitetsudviklingsprojekter
- Vurdere datakvalitet
- Anvende regneark til statistisk kvalitetskontrol
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved modulets afslutning skal den studerende kunne:
- Anvende dataretlige regler på konkrete kvalitetsudviklingsindsatser
- Præsentere, fortolke og vurdere resultater fra dataanalyse til kvalitetsudvikling
- Arbejde med datadrevet kvalitetsudvikling i praksis
Pensum / anbefalet litteratur
Indhold og forløb
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Antal undervisningstimer
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Vejledende fordeling af arbejdsbelastning i timer:
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Ved ikke-bestået prøve gives mulighed for genindlevering af en revideret opgave, hvorefter mundtlig prøve afholdes ved samme prøveform og formalia som ved ordinær prøve.
Kriterier for udtømmende målopfyldelse
For at kunne opnå karakteren 12; den fremragende præstation, skal den studerende udtømmende demonstrere de i modulet beskrevne kompetencemål med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Den studerende skal således selvstændigt kunne udvælge og anvende fagets teorier, begreber og metoder til at analysere og løse konkrete og praktiske problemstillinger i forbindelse med et kvalitetsudviklingsprojekt.
Den studerende skal i sin besvarelse vise forståelse for de udvalgte teorier, begreber og metoder og være i stand til at vurdere og diskutere deres kvalitet, relevans og effekter som løsningsmodel for det givne kvalitetsudviklingsprojekt.