Organisations- og ledelsespsykologi

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770026102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master

Fagnummer: B770026101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 02-03-2020


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770026101

Fagtitel

Organisations- og ledelsespsykologi

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

02-03-2020

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Thomas Jønsson thomasj@psy.au.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i offentlig ledelse

Formål og sigte

Hvis medarbejdernes indsats er nøglen til arbejdspladsens succes, så er ledelse af personale en central udfordring for lederen. En central del af ledelse er at sikre at medarbejderne fungerer godt, således at mål kan opnås. Men hvordan sikrer man at kompetente medarbejderes indsats, adfærd, relationer og handlekraft styrker både organisationens målopnåelse og medarbejdernes trivsel? Dette overordnede spørgsmål er centralt i organisations- og ledelsespsykologi.
Dette fag sigter mod at styrke lederens evne til at forstå sin egen og medarbejdernes psykologi på arbejdspladsen, at forstå psykologien i arbejdspladsens strukturer og relationer for på den baggrund at kunne agere mest hensigtsmæssigt i forhold til at styrke arbejdspladsens funktion og medarbejdernes trivsel.
Faget har således til formål at sætte den studerende i stand til at analysere centrale organisationspsykologiske fænomener, herunder adfærd og relationer i organisationer, og på den baggrund at opstille handlingsstrategier for hensigtsmæssig ledelse af personale.
I forhold til studiets kompetenceprofil har faget fokus på at: 
- give viden om organisations- og ledelsespsykologiske teorier og forskningsresultater 
- give færdigheder i at analysere situationer ud fra denne viden samt at opstille og vurdere handlemuligheder 
- give kompetence til at forstå og agere adækvat i forhold til muligheder og udfordringer ved ledelse af personale, herunder at forstå implikationerne af egen ledelsespraksis for medarbejderes adfærd og holdninger.

Indhold

  • Ledelse og involvering handler om, hvordan (og hvornår) man involverer og engagerer medarbejderen, og hvordan man faciliterer medarbejdernes handlekraft og autonomi. Her indgår teorier om empowerment, en af de allernyeste ledelsestilgange, ”distributed leadership”, samt inddragende ledelsesstil
  • Ledelse af forandring handler om hvordan ledelse i og af forandring kan påvirke medarbejdernes reaktioner på, holdninger og motiver til modstand eller støtte af forandringen
  • Ledelse af organisatoriske relationer handler både om lederens betydning for medarbejderens bånd til organisationen og relationer mellem enkeltpersoner og de grupper, de indgår i. Her indgår teorier om commitment og psykologisk kontrakt.
  • Ledelse af grupper og teams handler både om, hvordan man indgår ledelsesmæssigt i relationer mellem grupperinger på arbejdspladsen, og hvordan teams ledes mest effektivt. Her indgår teorier om social identitet i organisationer og om teamledelse.
  • Medarbejdertilfredshed sigter mod øget forståelse af, hvad tilfredshed er, og hvad der skaber det.

    I fagets temaer ligger et underliggende spørgsmål om, hvad der har betydning for medarbejdernes præstation, fravær og optimale kompetenceanvendelse

Målbeskrivelse

-

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal gennem undervisningen opnå viden om og forståelse af forskellige teoretiske tilgange om organisations- og ledelsespsykologiske fænomener, herunder at kunne sammenligne og diskutere de forskellige teoretiske tilganges styrker og begrænsninger inden for området.

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal gennem undervisningen opnå

Færdigheder til analyse og problemløsning gennem anvendelse af den opnåede viden, dvs.:
- at kunne relatere de litteraturbeskrevne fænomener til praktiske erfaringer
- at analysere relevante elementer i en konkret situation eller problemstilling ud fra den opnåede litteraturgivne viden
- at kunne opstille handlemuligheder for at løse et givent problem gennem anvendelse af den relevante litteratur


Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal gennem undervisningen opnå kompetencer, således at den studerende er i stand til at identificere problemstillinger fra litteraturen i sin egen hverdag samt vurdere den praktiske relevans af forskellige strategier og løsningsforslag i forhold hertil. Selvstændigt og struktureret at kunne formidle forståelse, analyse og anvendelse af fagets fænomener i forhold til selvstændigt udvalgte problemstillinger fra egen hverdag.

Litteratur

Grundbøger og artikler. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen, der foreligger i løbet af august.

Undervisningsform

Dialogbaseret forelæsningsform kombineret med oplæg fra de studerende og gruppearbejde. 3 hverdage + 2 dages internat. Den studerende afholder selv udgiften til internat. 
Faget undervises på dansk. 
Undervisningen foregår i Aarhus.

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 timer i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen. 
Aktivitet og antal timer: Konfrontationstimer: 30 Forberedelse: 80 Eksamensforberedelse og eksamen: 25 = I ALT 135

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: December/januar
Omprøve: Februar

Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at fx. udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøve. Næste adgang til eksamen vil i givet fald være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

45 min mundtlig eksamen på baggrund af tre synopsis

Omfang

Der afleveres tre synopser, der hver højst må fylde 3 normalsider à 2.400 anslag, eksklusiv bilag, der ikke lægges til grund for bedømmelse, indholdsfortegnelse og litteraturliste. 

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt

Indlevering af besvarelse

Besvarelsen afleveres digitalt via Blackboard.

ECTS-point

5

Uddybende information

Den mundtlige eksamen på 45 minutter inkluderer: Trækning af synopsis, forberedelse ca. 10 minutter, eksamination og votering.

De tre synopser skal hver indeholde ét tema fra undervisningen. De må gerne (men skal ikke nødvendigvis) indeholde samme case, der analyseres. Til mundtlig eksamen trækkes lod om, hvilken én af synopserne, der skal danne udgangspunkt for den mundtlige eksamen. De tre synopser skal indeholde hvert sit tema fra undervisningen.

Hver synopsis indeholder en beskrivelse af enten en teoretisk problemstilling eller case, baseret på egne erfaringer. Den rummer en ultrakort indledning, hvor problemfelt/-formulering indkredses og beskrives sammen med tilvalg af ét tema fra faget (ca. ¼ side), en beskrivelse af en case (ca. ½ side). Dernæst gives en redegørelse for relevant litteratur inden for de valgte temaer (ca. 1 side) samt en analyse af den opstillede case eller problemstilling ud fra den redegjorte litteratur (ca. 1 side). Desuden opstilles kort diskussionspunkter og handlemuligheder (ca. ¼ side). Disse kan (men ikke skal) tages videre op i den mundtlige eksamination. I den mundtlige eksamen kan en mere dybdegående analyse og diskussion af handlemuligheder relateret til synopsen foregå, ligesom forståelsesmæssige spørgsmål også kan tages op. Den studerende får retten til at lægge ud med et kort oplæg. I den mundtlige eksamen tages udgangspunkt i synopsen, men eksaminationen kan eventuelt bevæge sig ind i andre temaer for at vurdere breddekendskabet til faget. Ved bedømmelsen gives en samlet vurdering af synopsis og den mundtlige eksamen. Det vil sige, at der vurderes ud fra den studerendes samlede skriftlige såvel som mundtlige demonstration af forståelse og evne til analyse og problemløsning.

EKA

B770026102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9225501 Organisations- og ledelsespsykologi
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2020 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Efterår 2020 Valgfag FMOL 2019 Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Charlotte Jonasson charlotte@psy.au.dk Odense
Thomas Jønsson thomasj@psy.au.dk Odense

Deltagerbegrænsning

40