Organisations- og ledelsespsykologi
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Indhold
- Ledelse og involvering handler om, hvordan (og hvornår) man involverer og engagerer medarbejderen, og hvordan man faciliterer medarbejdernes handlekraft og autonomi. Her indgår teorier om empowerment, en af de allernyeste ledelsestilgange, ”distributed leadership”, samt inddragende ledelsesstil
- Ledelse af forandring handler om hvordan ledelse i og af forandring kan påvirke medarbejdernes reaktioner på, holdninger og motiver til modstand eller støtte af forandringen
- Ledelse af organisatoriske relationer handler både om lederens betydning for medarbejderens bånd til organisationen og relationer mellem enkeltpersoner og de grupper, de indgår i. Her indgår teorier om commitment og psykologisk kontrakt.
- Ledelse af grupper og teams handler både om, hvordan man indgår ledelsesmæssigt i relationer mellem grupperinger på arbejdspladsen, og hvordan teams ledes mest effektivt. Her indgår teorier om social identitet i organisationer og om teamledelse.
- Medarbejdertilfredshed sigter mod øget forståelse af, hvad tilfredshed er, og hvad der skaber det.I fagets temaer ligger et underliggende spørgsmål om, hvad der har betydning for medarbejdernes præstation, fravær og optimale kompetenceanvendelse
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal gennem undervisningen opnå
Færdigheder til analyse og problemløsning gennem anvendelse af den opnåede viden, dvs.:
- at kunne relatere de litteraturbeskrevne fænomener til praktiske erfaringer
- at analysere relevante elementer i en konkret situation eller problemstilling ud fra den opnåede litteraturgivne viden
- at kunne opstille handlemuligheder for at løse et givent problem gennem anvendelse af den relevante litteratur
Målbeskrivelse - kompetencer
Litteratur
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Den mundtlige eksamen på 45 minutter inkluderer: Trækning af synopsis, forberedelse ca. 10 minutter, eksamination og votering.
De tre synopser skal hver indeholde ét tema fra undervisningen. De må gerne (men skal ikke nødvendigvis) indeholde samme case, der analyseres. Til mundtlig eksamen trækkes lod om, hvilken én af synopserne, der skal danne udgangspunkt for den mundtlige eksamen. De tre synopser skal indeholde hvert sit tema fra undervisningen.
Hver synopsis indeholder en beskrivelse af enten en teoretisk problemstilling eller case, baseret på egne erfaringer. Den rummer en ultrakort indledning, hvor problemfelt/-formulering indkredses og beskrives sammen med tilvalg af ét tema fra faget (ca. ¼ side), en beskrivelse af en case (ca. ½ side). Dernæst gives en redegørelse for relevant litteratur inden for de valgte temaer (ca. 1 side) samt en analyse af den opstillede case eller problemstilling ud fra den redegjorte litteratur (ca. 1 side). Desuden opstilles kort diskussionspunkter og handlemuligheder (ca. ¼ side). Disse kan (men ikke skal) tages videre op i den mundtlige eksamination. I den mundtlige eksamen kan en mere dybdegående analyse og diskussion af handlemuligheder relateret til synopsen foregå, ligesom forståelsesmæssige spørgsmål også kan tages op. Den studerende får retten til at lægge ud med et kort oplæg. I den mundtlige eksamen tages udgangspunkt i synopsen, men eksaminationen kan eventuelt bevæge sig ind i andre temaer for at vurdere breddekendskabet til faget. Ved bedømmelsen gives en samlet vurdering af synopsis og den mundtlige eksamen. Det vil sige, at der vurderes ud fra den studerendes samlede skriftlige såvel som mundtlige demonstration af forståelse og evne til analyse og problemløsning.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9225501 Organisations- og ledelsespsykologi
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2020 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Efterår 2020 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Charlotte Jonasson | charlotte@psy.au.dk | Odense | |
Thomas Jønsson | thomasj@psy.au.dk | Odense |