Entreprenørskab og forretningsforståelse
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
- Viden om teorier og praksis i forhold til entreprenørskab og intraprenørskab, som finder sted i henholdsvis nyetablerede og eksisterende virksomheder sat i relation til erhvervsøkonomisk praksis og grundprincipper.
- Færdigheder i at kunne anvende ovenstående teorier til at vurdere samt løse teoretiske og praktiske erhvervsøkonomiske problemstillinger.
- Færdigheder i at kunne opstille en problemformulering samt udarbejde en akademisk rapport ved brug af relevant akademisk metode.
- Færdigheder i at kunne behandle og anvende markedsmæssige- og grundlæggende økonomiske data i forbindelse med analyse og præsentation af entreprenørielle problemstillinger.
- Færdigheder i informations- og litteratursøgning vha. søgeteknik, søgemaskiner og videnskabelige databaser.
- Kompetencer i akademisk metode og skriftlighed gennem projektarbejde og rapportskrivning.
Indhold
- Grundlæggende begreber og teorier om entreprenørskab og intraprenørskab, som finder sted i henholdsvis nyetablerede og eksisterende organisationer sat i relation til praksis og centrale erhvervsøkonomiske grundprincipper og paradokser.
- Træning i at kunne anvende ovenstående begreber og teorier samt kritisk at kunne analysere og vurdere relaterede teoretiske og praktiske erhvervsøkonomiske problemstillinger.
- Introduktion til centrale erhvervsøkonomiske grundprincipper og emner indenfor bl.a. marketing, organisation, strategi, finansiering og regnskab.
- Introduktion til FNs verdensmål for bæredygtig udvikling, samt implikationer for erhvervsøkonomiske problemstillinger
- Informations- og litteratursøgning, herunder søgeteknik, søgemaskiner og videnskabelige databaser.
- Akademisk metode og projektarbejde og rapportskrivning efter akademiske standarder.
- Introduktion til projektarbejde i grupper.
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
- Opnå viden om relevante begreber, teorier og modeller fra faget samt sætte dem i spil i projektarbejdet.
- Opnå viden til at beskrive relevante faglige begreber, teorier og modeller.
- Opnå viden om FNs 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.
Målbeskrivelse - færdigheder
- Opnår færdigheder i at begrunde og skrive en velformuleret og afgrænset problemformulering ved hjælp af udvalgte begreber, teorier og modeller.
- Opnå færdigheder i at anvende relevante databaser til at gennemføre informations- og litteratursøgning ved hjælp af søgeteknik, samt til at gennemføre relevante analyser og til præsentation af analyse og resultater.
Målbeskrivelse - kompetencer
- Opnå kompetencer til at anvende de valgte begreber, teorier og modeller til at beskrive forretningsmuligheder i nye og eksisterende organisationer samt at analysere mulighedernes potentiale og implikationer.
- Kritisk vurdere styrker og svagheder for begreber, teorier og modeller i faget.
- Opnå kompetencer til at anvende akademisk metode til udarbejdelse af en rapport, der rapportteknisk lever op til akademiske standarder indenfor samfundsvidenskab, herunder også regler for akademisk redelighed.
Litteratur
- Barringer B. R. & Ireland R. D. ”Entrepreneurship: Successfully Launching New Ventures”, 5th Edition, Pearson 2016.
- Nielsen S.N., Klyver K., Evald M.R & Bager T., "Entrepreneurship in theory and practice", 2nd edition 2017, Edward Elgar Publishing Ltd.
- Andersen, I. Den skinbarlige virkelighed Vidensproduktion i samfundsvidenskaberne
- Samt udvalgt materiale (virtuelt og offline) om fagets delelementer; herunder bl.a. Regnskab, Finansiering
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Skemalagt undervisning:
2x2 timers undervisningsmodul pr uge i 15 uger.
Herudover er der en række øvelses-sessioner svarende til 15 lektioner, hvor der arbejdes fagligt og processorienteret med gruppeprojektet igennem semestret. Øvelses-sessions foregår som vejledning både på campus og via digitale kanaler (Skype, mail mv).
De skemalagte aktiviteter består af forelæsninger, øvelser, cases, diskussioner, samt skriveworkshops hvor de studerende i grupper arbejder med idegenerering, problemformulering, rapportskrivning, samt informations- og litteratursøgning.
____
Forventet studenterarbejdstimer (SAT):
Skemalagte undervisningsmoduler: 60 SAT
Forberedelse til undervisning (læsning af tekstbøger, opgaver og øvelser mv.): 110 SAT
Udarbejdelse af eksamensprojekt: 100 SAT, inkl. øvelses/vejlednings-sessions.
Eksamensbestemmelser
Eksamensrapport med mundtlig prøve
Navn
Tidsmæssig placering
Rapporten afleveres i slutningen af december måned
Mundtlig prøve i januar.
Omprøve:
Februar
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Oplægget til rapporten (eksamensteksten) udleveres til de studerende efter ca. 4 ugers undervisning, og der arbejdes struktureret med skriveprocessen, metode og opgavens faglige indhold i løbet af semestret i forbindelse med undervisningen og de forskellige aktiviteter.
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Eksamen i faget består af en gruppebaseret skriftlig rapport, samt en mundtlig gruppeeksamen.
I den skriftlige rapport skal de studerende udvælge relevante begreber, teorier og modeller fra faget samt sætte dem i spil i projektarbejdet. De studerende skal begrunde og skrive en velformuleret og afgrænset problemformulering, samt anvende de valgte begreber, teorier og modeller til at analysere og kritisk vurdere problemstillingen og mulige løsningsforslag.
Rapporten udarbejdes i grupper på 4-5 personer. Afvigelser fra den krævede gruppestørrelse afgøres skriftligt af underviseren. Det skal fremgå af indholdsfortegnelsen i den skriftlige rapport hvem, der har ansvaret for hvilke dele, således at individuel bedømmelse af det skriftlige arbejde kan finde sted. Den skriftlige rapport skal leve op til ”Formalia for skriftlige rapporter udarbejdet på erhvervsøkonomi”.
Mundtlig prøve:
Faget afsluttes med en mundtlig gruppebaseret eksamen på i alt 30 minutter pr gruppe, med udgangspunkt i den skriftlige rapport samt fagets pensum. Eksaminator sikrer, at den mundtlige prøve gennemføres således, at der kan foretages en individuel bedømmelse af den enkeltes præstation. Præstationen bedømmes efter 7-trinsskalaen, og der gives en samlet karakter, der inkluderer eksamensprojektet samt den mundtlige eksamen.
Omprøve:
Omprøven i faget har samme form som eksamen fra den ordinære prøve. Evt. forbedret genaflevering af eksamensrapport, eller evt. udarbejdelse af ny eksamensrapport fastlægges af underviseren i forbindelse med den ordinære mundtlige eksamen.
Omprøven indeholder altid en afsluttende mundtlig prøve.
Prøveformen ved omprøven kan blive ændret
EKA
B105057302
B105057502
B105057102
B105057202
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 83111x01 / Campus Esbjerg: 83111101 Campus Kolding: 83111201 Campus Odense: 83111301 Campus Slagelse: 83111401 Entreprenørskab og forretningsforståelse.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.