Entreprenørskab og forretningsforståelse

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B105057X02, B105057302, B105057502, B105057102, B105057202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Esbjerg, Slagelse, Odense, Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: B105057X01, B105057301, B105057501, B105057101, B105057201
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 17-04-2020


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B105057X01
B105057301
B105057501
B105057101
B105057201

Fagtitel

Entreprenørskab og forretningsforståelse

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

17-04-2020

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Martin Senderovitz mse@sdu.dk Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse

Udbudssteder

Esbjerg, Slagelse, Odense, Kolding

Niveau

Bachelor

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Ingen.

Formål og sigte

Formålet er at sætte den studerende i stand til at forstå og arbejde med de grundlæggende begreber og teorier inden for entreprenørskab og intraprenørskab koblet til erhvervsøkonomisk praksis. Herigennem introduceres den studerende til centrale erhvervsøkonomiske grundprincipper og emner knyttet til studiets øvrige fagområder indenfor bl.a. marketing, organisation, strategi, finansiering og regnskab. Gennem fokus på hvordan der kan skabes nye forretningsmuligheder i etablerede og nystartede virksomheder, gives en samlet helhed i løsning af praktiske erhvervsøkonomiske udfordringer. Faget sigter mod at være med til at uddanne fremtidens erhvervsøkonomiske problemløsere forankret i FNs verdensmål for bæredygtig udvikling.

Som et studieintroducerende fag er et andet centralt mål at opøve den studerende i grundlæggende og indledende færdigheder indenfor akademisk skriftlighed, akademisk metode, grundlæggende rapportteknik, herunder informations- og litteratursøgning. Gennem sin placering på studiets første semester spiller faget en særlig rolle i forhold til at udvikle den studerendes kompetencer til at identificere egne læringsbehov med afsæt i faglige problemstillinger samt i at kunne strukturere egen læring i forhold til et universitetsstudium. Endelig giver faget den studerende kompetence til at deltage i erhvervsøkonomiske forandrings- og innovationsprocesser.

Den studerende udfordres som en del af faget til at tænke og handle entreprenørielt gennem løsning af konkrete praksisproblemstillinger, bl.a. i skriveworkshops, øvelser, diskussioner, cases samt ved udarbejdelse af et entreprenørielt eksamensprojekt. Entreprenørskabsprojektet udleveres i starten af semestret og udgør en vigtig del af fagets læring og progression.

Faget har eksplicit fokus på at give den studerende:
  • Viden om teorier og praksis i forhold til entreprenørskab og intraprenørskab, som finder sted i henholdsvis nyetablerede og eksisterende virksomheder sat i relation til erhvervsøkonomisk praksis og grundprincipper.
  • Færdigheder i at kunne anvende ovenstående teorier til at vurdere samt løse teoretiske og praktiske erhvervsøkonomiske problemstillinger. 
  • Færdigheder i at kunne opstille en problemformulering samt udarbejde en akademisk rapport ved brug af relevant akademisk metode.
  • Færdigheder i at kunne behandle og anvende markedsmæssige- og grundlæggende økonomiske data i forbindelse med analyse og præsentation af entreprenørielle problemstillinger.
  • Færdigheder i informations- og litteratursøgning vha. søgeteknik, søgemaskiner og videnskabelige databaser.
  • Kompetencer i akademisk metode og skriftlighed gennem projektarbejde og rapportskrivning.

Indhold

Fagets formål opnås ved, at faget indeholder følgende områder:
  • Grundlæggende begreber og teorier om entreprenørskab og intraprenørskab, som finder sted i henholdsvis nyetablerede og eksisterende organisationer sat i relation til praksis og centrale erhvervsøkonomiske grundprincipper og paradokser.
  • Træning i at kunne anvende ovenstående begreber og teorier samt kritisk at kunne analysere og vurdere relaterede teoretiske og praktiske erhvervsøkonomiske problemstillinger.
  • Introduktion til centrale erhvervsøkonomiske grundprincipper og emner indenfor bl.a. marketing, organisation, strategi, finansiering og regnskab.
  • Introduktion til FNs verdensmål for bæredygtig udvikling, samt implikationer for erhvervsøkonomiske problemstillinger
  • Informations- og litteratursøgning, herunder søgeteknik, søgemaskiner og videnskabelige databaser.
  • Akademisk metode og projektarbejde og rapportskrivning efter akademiske standarder.
  • Introduktion til projektarbejde i grupper. 

Målbeskrivelse

For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende kan:

Målbeskrivelse - viden

  • Opnå viden om relevante begreber, teorier og modeller fra faget samt sætte dem i spil i projektarbejdet.
  • Opnå viden til at beskrive relevante faglige begreber, teorier og modeller.
  • Opnå viden om FNs 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.

Målbeskrivelse - færdigheder

  • Opnår færdigheder i at begrunde og skrive en velformuleret og afgrænset problemformulering ved hjælp af udvalgte begreber, teorier og modeller.
  • Opnå færdigheder i at anvende relevante databaser til at gennemføre informations- og litteratursøgning ved hjælp af søgeteknik, samt til at gennemføre relevante analyser og til præsentation af analyse og resultater.

Målbeskrivelse - kompetencer

  • Opnå kompetencer til at anvende de valgte begreber, teorier og modeller til at beskrive forretningsmuligheder i nye og eksisterende organisationer samt at analysere mulighedernes potentiale og implikationer.
  • Kritisk vurdere styrker og svagheder for begreber, teorier og modeller i faget.
  • Opnå kompetencer til at anvende akademisk metode til udarbejdelse af en rapport, der rapportteknisk lever op til akademiske standarder indenfor samfundsvidenskab, herunder også regler for akademisk redelighed. 

Litteratur

I faget tages der udgangspunkt i følgende litteratur:
  • Barringer B. R. & Ireland R. D. ”Entrepreneurship: Successfully Launching New Ventures”, 5th Edition, Pearson 2016.
  • Nielsen S.N., Klyver K., Evald M.R & Bager T., "Entrepreneurship in theory and practice", 2nd edition 2017, Edward Elgar Publishing Ltd.
  • Andersen, I. Den skinbarlige virkelighed Vidensproduktion i samfundsvidenskaberne 
  • Samt udvalgt materiale (virtuelt og offline) om fagets delelementer; herunder bl.a. Regnskab, Finansiering

Undervisningsform

En kombination studenteraktiverende undervisning og forelæsninger: Øvelser, cases, selvtests, gruppe- og hjemmearbejde, skriveworkshops, virtuelt undervisningsmateriale, opsamling på gruppearbejde, gruppepræsentationer og projektarbejde fordelt over semesteret.

I tilrettelæggelsen af undervisningen anvendes digitale redskaber til at understøtte interaktionen og feedback til og mellem de studerende, f.eks. peergrade, Poll-everywhere og lignende.

Centrale dele af pensum gennemgås i undervisningen. Det er midlertidig afgørende, at den studerende møder velforberedt op, idet undervisningen indeholder flere aktiverende øvelser, hvor det forudsættes, at den studerende er bekendt med litteraturen. Generelt har undervisningen stort fokus på at skabe koblinger mellem teori og praksis via øvelser, skriveworkshops, cases og feedback-sessions. 

Eksamensprojektet introduceres efter ca 4 ugers undervisning, og har en central funktion i fagets progression og læring. De studerende har her lejlighed til at anvende teori, modeller og metode i praksis, samt løbende at diskutere projektets struktur, metode og progression med medstuderende og vejleder. 

Der undervises primært på dansk. Undervisning på engelsk kan forekomme i dele af faget. 

Arbejdsbelastning

Skemalagt undervisning: 

2x2 timers undervisningsmodul pr uge i 15 uger.

Herudover er der en række øvelses-sessioner svarende til 15 lektioner, hvor der arbejdes fagligt og processorienteret med gruppeprojektet igennem semestret. Øvelses-sessions foregår som vejledning både på campus og via digitale kanaler (Skype, mail mv).

De skemalagte aktiviteter består af forelæsninger, øvelser, cases, diskussioner, samt skriveworkshops hvor de studerende i grupper arbejder med idegenerering, problemformulering, rapportskrivning, samt informations- og litteratursøgning.

____

Forventet studenterarbejdstimer (SAT):
Skemalagte undervisningsmoduler: 60 SAT
Forberedelse til undervisning (læsning af tekstbøger, opgaver og øvelser mv.): 110 SAT
Udarbejdelse af eksamensprojekt: 100 SAT, inkl. øvelses/vejlednings-sessions. 

I alt ca. 270 SAT

Eksamensbestemmelser

Eksamensrapport med mundtlig prøve

Navn

Eksamensrapport med mundtlig prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve:
Rapporten afleveres i slutningen af december måned
Mundtlig prøve  i januar.

Omprøve:
Februar


Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Projektrapport med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Se under Uddybende information.

Omfang

Maksimalt 20 normalsider

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt

Udlevering af opgave

Digital udlevering via "Digital eksamen"

Oplægget til rapporten (eksamensteksten) udleveres til de studerende efter ca. 4 ugers undervisning, og der arbejdes struktureret med skriveprocessen, metode og opgavens faglige indhold i løbet af semestret i forbindelse med undervisningen og de forskellige aktiviteter. 

Indlevering af besvarelse

Digital aflevering via "Digital eksamen".

ECTS-point

10

Uddybende information

Eksamen i faget består af en gruppebaseret skriftlig rapport, samt en mundtlig gruppeeksamen. 

I den skriftlige rapport skal de studerende udvælge relevante begreber, teorier og modeller fra faget samt sætte dem i spil i projektarbejdet. De studerende skal begrunde og skrive en velformuleret og afgrænset problemformulering, samt anvende de valgte begreber, teorier og modeller til at analysere og kritisk vurdere problemstillingen og mulige løsningsforslag.

Rapporten udarbejdes i grupper på 4-5 personer. Afvigelser fra den krævede gruppestørrelse afgøres skriftligt af underviseren. Det skal fremgå af indholdsfortegnelsen i den skriftlige rapport hvem, der har ansvaret for hvilke dele, således at individuel bedømmelse af det skriftlige arbejde kan finde sted. Den skriftlige rapport skal leve op til ”Formalia for skriftlige rapporter udarbejdet på erhvervsøkonomi”. 


Mundtlig prøve:
Faget afsluttes med en mundtlig gruppebaseret eksamen på i alt 30 minutter pr gruppe, med udgangspunkt i den skriftlige rapport samt fagets pensum. Eksaminator sikrer, at den mundtlige prøve gennemføres således, at der kan foretages en individuel bedømmelse af den enkeltes præstation. Præstationen bedømmes efter 7-trinsskalaen, og der gives en samlet karakter, der inkluderer eksamensprojektet samt den mundtlige eksamen.

Omprøve:
Omprøven i faget har samme form som eksamen fra den ordinære prøve. Evt. forbedret genaflevering af eksamensrapport, eller evt. udarbejdelse af ny eksamensrapport fastlægges af underviseren i forbindelse med den ordinære mundtlige eksamen. 

Omprøven indeholder altid en afsluttende mundtlig prøve. 

Prøveformen ved omprøven kan blive ændret 


EKA

B105057X02
B105057302
B105057502
B105057102
B105057202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 83111x01 / Campus Esbjerg: 83111101 Campus Kolding: 83111201 Campus Odense: 83111301 Campus Slagelse: 83111401 Entreprenørskab og forretningsforståelse.

Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.


Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

URL til Skemaplan