Markedskommunikation
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt.
Det forudsættes at den studerende har kendskab til virksomheder og markeder som kontekst for markedskommunikation og branding. Forudsætninger er f.eks. kendskab til marketing og forbrugeradfærd på minimum et introducerende niveau.
Formål og sigte
Faget har til formål at give de studerende en grundlæggende indsigt i og forståelse for markedskommunikation, herunder branding og corporate branding. Undervisningen er rettet mod at bibringe de studerende kompetencer til at identificere, analysere og løse virksomhedens konkrete kommunikationsproblemer ud fra en bred forståelse af marked og modtager. En sådan forståelse vil indebære viden om bl.a. kommunikationens kanaler, virkemåder og effekter, marketingstrategi og organisationens interne og eksterne omgivelser samt kompetence til at begrunde valg og fravalg i forhold til markedskommunikationens konkrete kontekst.
Indhold
Emner der behandles er: 1. Grundlæggende markedskommunikationsmodeller 2. Branding (herunder bl.a. brandingstruktur, brandingstrategi, brandequity) 3. Integreret forståelse af markedskommunikationen (IMC) 4. Medieplanlægning (segmentering, medievalg, Public Relations,sponsorering 5. Reklame (kreative strategier mm.) 6. Branchekendskab (relationer, bureaukontakt etc.).
Målbeskrivelse
Målet er, at den studerende efter at have deltaget i fagets undervisningsaktiviteter skal have opnået praktisk indsigt og viden til selvstændigt at kunne identificere og analysere de muligheder og udfordringer som en given virksomhed måtte have i forhold til at positionere og brande sig på såvel det nationale som internationale marked:
Den studerende skal:
Målbeskrivelse - viden
• Forklare og redegøre for modulets teorier, modeller og begreber således, at den studerende kan relatere det teoretiske begrebsapparat i forhold til en praktisk problemstilling
Målbeskrivelse - færdigheder
• Identificere og afgrænse en problemstilling vedrørende markedskommunikation ved brug af den grundlæggende teoriramme, herunder branding
• Identificere og diskutere hvordan markedskommunikation konstrueres, modtages og tolkes af de forskellige deltagere i kommunikationsprocessen
• Kritisere udvalgte kommunikationsmodellers forudsætninger og begrænsninger, herunder hvordan disse modeller bruges og forstås i forhold til branding
• Relatere markedskommunikationen til en politisk og strategisk kontekst, herunder public relations og mediernes dagsorden
• Anvende analyse til løsning af udvalgte problemstillinger i forbindelse med markedskommunikationens taktiske valg angående mål, målgrupper, modtagers involvering og motivation
• Udarbejde forslag til markedskommunikationsstrategi herunder brandingstrategi, budskabsstrategi, en medieplan samt en procedure til kontrol af målopfyldelsen
Målbeskrivelse - kompetencer
• Målet er en både praktisk og teoretisk præcis forståelse for fagets centrale områder, dvs. at den studerende kan analysere problemstillinger relateret til virksomhedens kommunikation med en bred vifte af stakeholders samt evaluere løsningsforslag, begge dele med et præcist teoretisk begrebsapparat
• Den studerende skal kunne komme med velbegrundede analyser og velargumenterede løsningsforslag i forhold til problemstillingerne i den indleverede synops, og dermed demonstrere en sikker og dækkende forståelse af de relevante teorier og begreber. Herunder gælder, at den studerende skal kunne demonstrere evne til at prioritere den udvalgte teori og argumentere for sine valg.
• Desuden skal den studerende kunne opfylde samtlige punkter i ovennævnte målbeskrivelse klart og sikkert. Det vil bl.a. sige, at den studerende vil være i stand til at kunne beskrive og sammenligne teorier og perspektivere deres anvendelse på både det foreliggende og andre relevante problemer inden for faget
Litteratur
Der tages udgangspunkt i nyeste udgave af lærebogen:
De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh: Marketing Communications, A European Perspective. 6. udgave 2017, Prentice Hall/ Pearson. ISBN13: 9781292135762 .
Undervisningsform
Undervisningen er tilrettelagt efter konceptet Blended Learning og består hovedsageligt af forelæsninger med dialog, der præsenterer den grundlæggende teoretiske ramme. Desuden anvendes der små og store øvelser samt case-gennemgang og case-øvelser.
Arbejdsbelastning
Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Aktivitet Timer
Konfrontationstimer med fokus på teori 32
Forberedelse til konfrontationstimer 68
Repetition og eksamensforberedelse 35
Total arbejdsbelastning 135
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Den mundtlige eksamen har en varighed af 30 minutter inklusive votering og karaktergivning.
Omfang
5 sider.
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Faget afsluttes med en udarbejdelse af en individuel 5 siders synopsis der belyser et konkret markedskommunikationsproblem ved hjælp af udvalgte teoriområder. Synopsen danner udgangspunkt for en mundtlig eksamination. Emnet for synopsen skal godkendes af underviseren. Den studerende bedømmes ud fra en helhedsvurdering af de to eksamensdele. Eksamen skal teste målopfyldelsen på alle de i målbeskrivelsen anførte 6 punkter.
Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Markedskommunination, 8055321.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Kim Skjoldborg Jørgensen | ksg@sam.sdu.dk | Institut for Marketing & Management | Kolding |