Interaktive fysiske produkter

Studienævn for Informations- og kommunikationsstudier

Undervisningssprog: Dansk, Engelsk
EKA: H880001202
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master

Fagnummer: H880001201
ECTS-point: 15

Godkendelsesdato: 09-05-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

H880001201

ECTS-point

15

Fagtitel

Interaktive fysiske produkter

Antal undervisningstimer

54 timer per semester

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Jacob Buur buur@sdu.dk Institut for Design og Kommunikation

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jacob Buur buur@sdu.dk Institut for Design og Kommunikation Kolding
Mette Gislev Kjærsgaard mgk@sdu.dk Institut for Design og Kommunikation Kolding

Overordnet målbeskrivelse

Den studerende skal kunne

  • arbejde professionelt med design af fysiske produkter, hvor der lægges vægt på brugerens oplevelse af interaktion.


Målbeskrivelse - viden

Faglige kompetencer

Den studerende kan

  • forholde sig refleksivt til forskning inden for "user experience"-feltet,
  • forstå grundlæggende begreber og teorier inden for "user experience" og interaktionsdesign.


Målbeskrivelse - færdigheder

Praksisorienterede kompetencer

Den studerende kan

  • studere brugeres forhold til og oplevelse af interaktion med fysiske produkter,
  • bygge fysiske, fungerende prototyper, der formidler oplevelsen af interaktion,
  • evaluere brugeres oplevelse af interaktive produkter.


Målbeskrivelse - kompetencer

Akademiske kompetencer

Den studerende kan

  • beherske forskningsmetoden "Research-through-design", der handler om at skabe ny viden gennem fysiske eksperimenter med designudformning,
  • argumentere videnskabeligt for oplevelsesrettet interaktionsdesign.

Indhold

Fagpakken Interaktive, fysiske produkter beskæftiger sig med betjening af produkter, udvikling af brugeroplevelse og med, hvordan man kan arbejde forskningspræget med at designe interaktion.

Betjening som fysisk færdighed

  • Håndgribelig betjening (tangible interaction)
  • Elektronisk prototyping
  • Menneskets fysiske færdigheder

I dag har betjening af både computere og elektroniske produkter en alvorlig slagside mod det kognitive. Betjening er hårdt tænke-arbejde: Læse ikoner og tekster, afkode illustrationer, forstå strukturer, søge menupunkter, vælge kommandoer.

Selve den fysiske del af betjeningen - at trykke på bogstavtaster og flytte med en mus - er derimod ret primitiv i forhold til de kropslige færdigheder, vi som mennesker er udstyret med. Det er det dilemma, som denne fagpakke tager fat på, fordi der ligger et stort uudnyttet potentiale i at gøre interaktion mere håndgribelig; at forskyde balancen mellem det kognitive og det fysiske.


Fra brugervenlighed til brugeroplevelse

  • Interaktionsstilarter for produktdesign
  • Interaktionskvalitet
  • Brugereksperimenter og brugerreaktioner
  • Videoanalyse

Igennem mange år har interaktionsdesign været fokuseret på brugervenlighed - at gøre det så nemt og effektivt som muligt for brugere at opnå det, de vil gøre. Man er imidlertid ved at nå til en erkendelse af, at det ikke nødvendigvis er bedst at se på betjening ud fra et effektivitetssynspunkt. Interaktion kan i sig selv være en oplevelse, ligesom det kan være en glæde i sig selv at køre bil, ikke blot at blive transporteret fra A til B.

Brugeroplevelse lader sig ikke sætte på formel, derfor er det helt centralt at kunne eksperimentere og afprøve ideer. Fagpakken udvikler dine evner til at skabe fungerende prototyper og til at involvere brugere i afprøvning af den oplevede kvalitet.


Research-through-design

  • Forskning gennem designeksperimenter
  • Casebeskrivelser
  • Videnskabelig argumentation

Da vi befinder os i to nye felter i rivende udvikling - Tangible Interaction og Experience Design - findes der ikke velgennemprøvede opskrifter og guidelines for, hvordan man designer interaktion. I stedet må man udvikle en forskningspræget tilgang til designarbejde; en metodik som gør at man konstant udvikler ikke blot produktet, men også sin viden om interaktion gennem små målrettede design- og brugereksperimenter. Fagpakkens projektopgaver er tilrettelagt så de udvikler denne sammenhæng mellem design og udforskning.

Undervisnings- og arbejdsformer

Undervisningen på fagpakken er organiseret i tre seminarer. Imellem seminarerne laver de studerende opgaver i egen organisation. 

Ovennævnte samlede timeantal er vejledende (pkt. 7). Timeantallet pr. seminardag vil blive fastlagt umiddelbart inden undervisningens start. 


Undervisningssprog

Dansk, Engelsk

Pensum


Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

I slutningen af semestret.

Udprøvninger

Afsluttende prøve

EKA

H880001202

Navn

Afsluttende prøve

Beskrivelse

Individuel, ekstern prøve på grundlag af metoderapport (konferencepaper-format) og mundtlig fremlæggelse. Godkendelse af et mindre antal konkrete opgaver er en forudsætning for at den studerende kan gå til eksamen.

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Dansk

Udlevering af opgave

Opgaven udleveres i SDU´s e-læringsportal. Afleveringsdatoen offentliggøres som del af den endelige eksamensplan.

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres i SDU´s e-læringsportal.

ECTS-point

15

Uddybende information

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.

Flere studerende kan bidrage til opgaven: Oplyses af underviseren. 

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Skema for faget

Kolding
Vis fuldt skema

Yderligere information


Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode