Interaktive fysiske produkter
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jacob Buur | buur@sdu.dk | Institut for Design og Kommunikation | Kolding |
Mette Gislev Kjærsgaard | mgk@sdu.dk | Institut for Design og Kommunikation | Kolding |
Overordnet målbeskrivelse
Den studerende skal kunne
- arbejde professionelt med design af fysiske produkter, hvor der lægges vægt på brugerens oplevelse af interaktion.
Målbeskrivelse - viden
Faglige kompetencer
Den studerende kan
- forholde sig refleksivt til forskning inden for "user experience"-feltet,
- forstå grundlæggende begreber og teorier inden for "user experience" og interaktionsdesign.
Målbeskrivelse - færdigheder
Praksisorienterede kompetencer
Den studerende kan
- studere brugeres forhold til og oplevelse af interaktion med fysiske produkter,
- bygge fysiske, fungerende prototyper, der formidler oplevelsen af interaktion,
- evaluere brugeres oplevelse af interaktive produkter.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan
- beherske forskningsmetoden "Research-through-design", der handler om at skabe ny viden gennem fysiske eksperimenter med designudformning,
- argumentere videnskabeligt for oplevelsesrettet interaktionsdesign.
Indhold
Fagpakken Interaktive, fysiske produkter beskæftiger sig med betjening af produkter, udvikling af brugeroplevelse og med, hvordan man kan arbejde forskningspræget med at designe interaktion.
Betjening som fysisk færdighed
- Håndgribelig betjening (tangible interaction)
- Elektronisk prototyping
- Menneskets fysiske færdigheder
I dag har betjening af både computere og elektroniske produkter en alvorlig slagside mod det kognitive. Betjening er hårdt tænke-arbejde: Læse ikoner og tekster, afkode illustrationer, forstå strukturer, søge menupunkter, vælge kommandoer.
Selve den fysiske del af betjeningen - at trykke på bogstavtaster og flytte med en mus - er derimod ret primitiv i forhold til de kropslige færdigheder, vi som mennesker er udstyret med. Det er det dilemma, som denne fagpakke tager fat på, fordi der ligger et stort uudnyttet potentiale i at gøre interaktion mere håndgribelig; at forskyde balancen mellem det kognitive og det fysiske.
Fra brugervenlighed til brugeroplevelse
- Interaktionsstilarter for produktdesign
- Interaktionskvalitet
- Brugereksperimenter og brugerreaktioner
- Videoanalyse
Igennem mange år har interaktionsdesign været fokuseret på brugervenlighed - at gøre det så nemt og effektivt som muligt for brugere at opnå det, de vil gøre. Man er imidlertid ved at nå til en erkendelse af, at det ikke nødvendigvis er bedst at se på betjening ud fra et effektivitetssynspunkt. Interaktion kan i sig selv være en oplevelse, ligesom det kan være en glæde i sig selv at køre bil, ikke blot at blive transporteret fra A til B.
Brugeroplevelse lader sig ikke sætte på formel, derfor er det helt centralt at kunne eksperimentere og afprøve ideer. Fagpakken udvikler dine evner til at skabe fungerende prototyper og til at involvere brugere i afprøvning af den oplevede kvalitet.
Research-through-design
- Forskning gennem designeksperimenter
- Casebeskrivelser
- Videnskabelig argumentation
Da vi befinder os i to nye felter i rivende udvikling - Tangible Interaction og Experience Design - findes der ikke velgennemprøvede opskrifter og guidelines for, hvordan man designer interaktion. I stedet må man udvikle en forskningspræget tilgang til designarbejde; en metodik som gør at man konstant udvikler ikke blot produktet, men også sin viden om interaktion gennem små målrettede design- og brugereksperimenter. Fagpakkens projektopgaver er tilrettelagt så de udvikler denne sammenhæng mellem design og udforskning.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen på fagpakken er organiseret i tre seminarer. Imellem seminarerne laver de studerende opgaver i egen organisation.
Ovennævnte samlede timeantal er vejledende (pkt. 7). Timeantallet pr. seminardag vil blive fastlagt umiddelbart inden undervisningens start.
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Udlevering af opgave
Opgaven udleveres i SDU´s e-læringsportal. Afleveringsdatoen offentliggøres som del af den endelige eksamensplan.
Aflevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres i SDU´s e-læringsportal.