Brugerperspektiver og rehabilitering
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: S700009102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master
UVA-kode: S700009101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 10-10-2019
Varighed: 1 semester
Fagets navn
UVA-kode
S700009101
ECTS-point
5
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jette Thuesen | thuesen@health.sdu.dk | REHPA, Videncenter for Rehabilitering og Palliation |
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Mette Søberg Kristiansen | msh@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
I rehabiliteringspraksis såvel som i anden sundhedspraksis ses et stigende fokus på brugerens perspektiver på de tilbud, de møder.
Formålet med dette modul er at belyse brugerperspektiver teoretisk og empirisk og at fremme kritisk refleksion over empiriske studier af brugerperspektiver i rehabiliteringspraksis.
Modulet introducerer til det komplekse forhold mellem individuelle brugere (patienter/borgere, pårørende) og sundhed, sygdom og samfund. Et antal indbyrdes relaterede temaer udforskes igennem modulet, der især trækker på en humanistisk og socialvidenskabelig forståelsesramme. Temaerne fokuserer på, hvordan individuelle brugere og forskellige brugergrupper oplever og erfarer sundhed, sygdom og rehabilitering og hvordan mennesker, der lever med sygdom håndterer sundhed og (egen)omsorg i deres hverdagsliv.
Gennem udforskning af temaerne og relaterede teoretiske begreber undersøger modulet, hvordan mennesker oplever at blive ramt af funktionsevnenedsættelse, kronisk sygdom, traume eller svækkelse, hvordan disse forandringer håndteres af den enkelte i sit netværk, og hvordan rehabiliteringsindsatser kan understøtte disse håndteringer.
Det overordnede mål med faget er, at de studerende får viden, færdigheder og kompetencer, så de kan tilrettelægge og udvikle rehabilitering med udgangspunkt i, hvordan forskellige mennesker oplever, erfarer og håndterer sygdom.
Obligatoriske forudsætninger
Optagelse på sundhedsvidenskabelig masteruddannelse eller tilsvarende masteruddannelse skal være opfyldt.
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Læringsaktiviteter og prøveform fremmer læring gennem de studerendes aktive deltagelse og understøtter opfyldelse af fagets mål.
Prøveformen understøtter læring ved at fremme anvendelse af fagets teorier og kritisk refleksion i relation til en relevant case fra den studerendes praksis.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende kan:
- Identificere og diskutere humanistiske og socialvidenskabelige bidrag til forståelsen af brugerperspektiver
- Kritisk diskutere brugerbegrebet
- Identificere, forklare og diskutere forskellige perspektiver på sygdom, sundhed og rehabiliterings- og sundhedspraksis
- Kristisk diskutere brugerperspektiver på rehabilitering i en bredere sundhedsmæssig kontekst
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan:
- Anvende fagets teorier og metoder i analyser af brugerperspektiver og brugernes rehabiliteringspraksis
- Anvende teoretisk og empirisk baseret viden om brugerperspektiver i analyser af rehabiliteringspraksis
- Redegøre for, hvordan forskellige brugere oplever, erfarer og håndterer sygdom, sundhed og (egen)omsorg og hvilken betydning rehabilitering kan have i disse processer
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende har kompetencer til at:
- Kritisk reflektere over empiriske studier af brugerperspektiver i rehabiliteringspraksis
- Inddrage humanistiske og socialvidenskabelige perspektiver i udvikling af rehabiliteringspraksis
Pensum / anbefalet litteratur
Indhold og forløb
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Antal undervisningstimer
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
5 ECTS x 27,5 timer = 137,50 timer
Konfrontationstimer: 30 timer
Litteratur: 60 timer*
Modulprøve: 47,5 timer
I alt: 137,50 timer
*Omfanget af litteratur varierer, afhængig af litteraturens sværhedsgrad. Ved læsning af dansk lærebogslitteratur forventes det at den studerende kan læse gennemsnitlig 10 sider i timen. Ved udenlandsk og/eller forskningsbaseret litteratur læses mindre.
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Prøve
Tidsmæssig placering
Ordinær: Maj/juni
Omprøve: August
Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Prøve
EKA
S700009102
Navn
Prøve
Beskrivelse
Skriftlig opgave hvor en metode til undersøgelse af brugerperspektiver fra den studerendes praksis gøres til genstand for kritisk refleksion med inddragelse af fagets teoretiske tilgange.
Prøveform
Skriftlig prøve
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk
Omfang
Beskrives senere
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
Indlevering af besvarelse
Aflevering på Blackboard via SDU Assignment.
ECTS-point
5
Uddybende information
Ved ikke-bestået prøve i første forsøg gives mulighed for genindlevering af en revideret opgave.
Udbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2020 | Obligatorisk | Master i rehabilitering | Master i rehabilitering | Master i rehabilitering | Odense |