Brugerperspektiver og rehabilitering

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: S700009102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master

UVA-kode: S700009101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 10-10-2019


Varighed: 1 semester

Fagets navn

Brugerperspektiver og rehabilitering

UVA-kode

S700009101

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

10-10-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Nina Rottmann nrottmann@health.sdu.dk

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jette Thuesen thuesen@health.sdu.dk REHPA, Videncenter for Rehabilitering og Palliation

Sekretær

Navn E-mail Institut By
Mette Søberg Kristiansen msh@sam.sdu.dk HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Formål og overordnet indhold

I rehabiliteringspraksis såvel som i anden sundhedspraksis ses et stigende fokus på brugerens perspektiver på de tilbud, de møder.

Formålet med dette modul er at belyse brugerperspektiver teoretisk og empirisk og at fremme kritisk refleksion over empiriske studier af brugerperspektiver i rehabiliteringspraksis. 

Modulet introducerer til det komplekse forhold mellem individuelle brugere (patienter/borgere, pårørende) og sundhed, sygdom og samfund. Et antal indbyrdes relaterede temaer udforskes igennem modulet, der især trækker på en humanistisk og socialvidenskabelig forståelsesramme. Temaerne fokuserer på, hvordan individuelle brugere og forskellige brugergrupper oplever og erfarer sundhed, sygdom og rehabilitering og hvordan mennesker, der lever med sygdom håndterer sundhed og (egen)omsorg i deres hverdagsliv.

Gennem udforskning af temaerne og relaterede teoretiske begreber undersøger modulet, hvordan mennesker oplever at blive ramt af funktionsevnenedsættelse, kronisk sygdom, traume eller svækkelse, hvordan disse forandringer håndteres af den enkelte i sit netværk, og hvordan rehabiliteringsindsatser kan understøtte disse håndteringer. 

Det overordnede mål med faget er, at de studerende får viden, færdigheder og kompetencer, så de kan tilrettelægge og udvikle rehabilitering med udgangspunkt i, hvordan forskellige mennesker oplever, erfarer og håndterer sygdom.  

Obligatoriske forudsætninger

Optagelse på sundhedsvidenskabelig masteruddannelse eller tilsvarende masteruddannelse skal være opfyldt.

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Læringsaktiviteter og prøveform fremmer læring gennem de studerendes aktive deltagelse og understøtter opfyldelse af fagets mål.

 

Prøveformen understøtter læring ved at fremme anvendelse af fagets teorier og kritisk refleksion i relation til en relevant case fra den studerendes praksis.
 

Målbeskrivelse - viden

Den studerende kan:
  • Identificere og diskutere humanistiske og socialvidenskabelige bidrag til forståelsen af brugerperspektiver
  • Kritisk diskutere brugerbegrebet  
  • Identificere, forklare og diskutere forskellige perspektiver på sygdom, sundhed og rehabiliterings- og sundhedspraksis 
  • Kristisk diskutere brugerperspektiver på rehabilitering i en bredere sundhedsmæssig kontekst

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende kan:
  • Anvende fagets teorier og metoder i analyser af brugerperspektiver og brugernes rehabiliteringspraksis
  • Anvende teoretisk og empirisk baseret viden om brugerperspektiver i  analyser af rehabiliteringspraksis
  • Redegøre for, hvordan forskellige brugere oplever, erfarer og håndterer sygdom, sundhed og (egen)omsorg og hvilken betydning rehabilitering kan have i disse processer

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende har kompetencer til at: 
  • Kritisk reflektere over empiriske studier af brugerperspektiver i rehabiliteringspraksis 
  • Inddrage humanistiske og socialvidenskabelige perspektiver i udvikling af rehabiliteringspraksis

Pensum / anbefalet litteratur

Fremgår af studieguiden.

Indhold og forløb

Fremgår af studieguiden.

Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

I undervisningen veksles mellem forelæsninger, dialogbaseret undervisning og øvelser i grupper. 

Antal undervisningstimer

30 timer per semester

Undervisningssprog

Dansk

Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

5 ECTS x 27,5 timer = 137,50 timer

Konfrontationstimer: 30 timer 
Litteratur: 60 timer*
Modulprøve: 47,5 timer
I alt: 137,50 timer

*Omfanget af litteratur varierer, afhængig af litteraturens sværhedsgrad. Ved læsning af dansk lærebogslitteratur forventes det at den studerende kan læse gennemsnitlig 10 sider i timen. Ved udenlandsk og/eller forskningsbaseret litteratur læses mindre.

Eksamensbestemmelser

Prøve

Navn

Prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær: Maj/juni

Omprøve: August

Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. 
Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Prøve

EKA

S700009102

Navn

Prøve

Beskrivelse

Skriftlig opgave hvor en metode til undersøgelse af brugerperspektiver fra den studerendes praksis gøres til genstand for kritisk refleksion med inddragelse af fagets teoretiske tilgange. 

Prøveform

Skriftlig prøve

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Omfang

Beskrives senere

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt.

Indlevering af besvarelse

Aflevering på Blackboard via SDU Assignment.

ECTS-point

5

Uddybende information

Ved ikke-bestået prøve i første forsøg gives mulighed for genindlevering af en revideret opgave.

Udbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2020 Obligatorisk Master i rehabilitering Master i rehabilitering | Master i rehabilitering | Odense

Kassogrammer

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode