Global Marketing

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B910001202
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Forår
Niveau: HD

Fagnummer: B910001201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 29-10-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B910001201

Fagtitel

Global Marketing

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

29-10-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Ann Højbjerg Clarke ahc@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

HD

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt.

Formål og sigte

Næsten alle danske virksomheder er direkte eller indirekte engageret i internationale forretningsmæssige aktiviteter. Modulet Global Marketing beskæftiger sig med de særlige problemstillinger virksomheden møder i forbindelse med international markedsføring og sourcing. I modulet undersøges hvilke strategier, adfærdsmønstre og parameterværdier virksomheden hensigtsmæssigt kan benytte sig af for at opnå international succes og opfyldelse af sine mål.

Indhold

•Virksomhedens internationaliseringsbeslutning og internationaliseringsproces
•Politiske, økonomiske, sociale, tekniske og kulturelle påvirkningsvariable
•Virksomhedens internationale konkurrenceevne
•Informationstilvejebringelse og international research
•Markedsudvælgelse
•Valg af entry modes
•International sourcing
•International distribution
•Strategiudformning herunder multidomistic og globale parameterværdier
•Organisering og kontrol af virksomhedens internationale aktiviteter herunder implementering og koordination

Målbeskrivelse

Den studerende skal overordnet opnå indsigt og viden til selvstændigt at kunne gennemføre ledelsesmæssige aktiviteter inden for international markedsføring og sourcing. Den studerende skal:

Målbeskrivelse - viden

•Opnå viden om fagets teorier, modeller og begreber således at den pågældende studerende kan foretage korrekt applikation i relation til empiriske problemstillinger inden for fagområdets centrale emner
•Opnå viden til egenhændigt at kunne vælge eller sammensætte et fornuftigt synssæt til brug i udformningen af markedsføringsstrategier og planer på det globale marked

Målbeskrivelse - færdigheder

•Opnå færdigheder der muliggør at vedkommende kan: beskrive og redegøre for de normative udviklingsmønstre der karakteriserer virksomhedens internationaliseringsforløb og konsekvenserne heraf ud fra fagområdets teorier og modeller
•Analysere kulturafstandens betydning ud fra forskellige teorier og modeller og fremsætte begrundede konsekvensantagelser for virksomhedens markedsføringsindsats
•Redegøre og begrunde hvorledes markedsinformation kan tilvejebringes til sikring af et tilstrækkeligt kvalitativt beslutningsgrundlag i såvel markedsetableringsfasen som i den efterfølgende driftsfase
•Analysere og vurdere strategiske problemstillinger i relation til forskellige entry modes herunder deres anvendelsesrelevans i konkrete empiriske sammenhænge
•Analysere virksomhedens essentielle parametre i en international kontekst og fremsætte begrundede forslag til parameterudformning for : produkter inklusiv serviceprodukter, pris, promotion, distribution ud fra virksomhedens opstillede mål og holistiske strategier
•Analysere afvejning af multidomistic og globale parametertilgange for såvel produkter som markedsføringsindsats
•Analysere og begrunde hvorledes virksomhedens internationale sourcing kan gennemføres og organiseres

Målbeskrivelse - kompetencer

•Opnå kompetencer til at kunne forestå ledelsesmæssige opgaver i forbindelse med virksomhedens internationale engagementer
•Med afsæt i fagområdets teorier og modeller kunne fremsætte begrundede løsningsforslag i relation til en konkret case
•Kunne forestå udarbejdelsen af en international marketingplan der sikrer overensstemmelse mellem på den ene side virksomhedens internationale mål og ressourcer og på den anden side applikerede strategier og empiriske forhold
•Være i stand til at foretage selvstændige refleksioner på baggrund af teorier og modeller der indgår i modulets pensum og samtidig kommunikere ved hjælp af fagområdets terminologi
•Udvise en fremragende kompetence til at identificere relevante teorier/modeller i relation til en specifik og konkret empirisk problemstilling og efterfølgende på grundlag heraf analysere og formulere begrundede løsningsforslag
•Udvise en omfattende indsigt i konsekvenserne af netop at vælge den valgte teoretiske og metodiske tilgang som løsningsapplikation og efterfølgende diskutere applikationens relevans samt potentielle mangler
•Udvise et stort fagligt overblik og kan foretage selvstændige kombinationer og vurderinger på tværs af fagområdets emner ved hjælp af forskellige teoretiske tilgange og analyser
•Demonstrere viden, færdigheder og kompetencer jf. fagbeskrivelsen

Litteratur

Svend Hollensen ”Global Marketing”, 7. udgave, forlaget Pearson ISBN: 978–1–292–10011–1

Undervisningsform

Undervisningen er tilrettelagt efter konceptet Blended Learning. Der vil være en vekselvirkning mellem forelæsninger, dialog samt cases (gruppearbejde). Som en integreret del af forløbet tilrettelægges undervisningen så der gives rum for, at den studerende selv og i samarbejde med medstuderende arbejder selvstændigt med modulets centrale emner. Denne proces understøttes løbende af underviser og af opgaver, videoer og cases som gøres tilgængelige for den studerende.

Arbejdsbelastning

Den studerende forventes at bruge I alt  135 timer, fordelt således:

Aktivitet  Timer
Konfrontationstimer med fokus på teori  32
Forberedelse til konfrontationstimer  75
Repetition og eksamensforberedelse  28
Total arbejdsbelastning  135

På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Juni
Omprøve: August

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Mundtlig prøve

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

30 minutter inkl. votering og karaktergivning.

ECTS-point

5

Uddybende information

Ved semesterets afslutning afholdes en mundtlig eksamen i det opgivne pensum uden forberedelse og hjælpemidler.

Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.

EKA

B910001202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Global Marketing, 8065501.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Thorkild Knudsen knu@sam.sdu.dk Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse Kolding

URL til Skemaplan

Kolding
Vis fuldt skema