Global Marketing
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
Næsten alle danske virksomheder er direkte eller indirekte engageret i internationale forretningsmæssige aktiviteter. Modulet Global Marketing beskæftiger sig med de særlige problemstillinger virksomheden møder i forbindelse med international markedsføring og sourcing. I modulet undersøges hvilke strategier, adfærdsmønstre og parameterværdier virksomheden hensigtsmæssigt kan benytte sig af for at opnå international succes og opfyldelse af sine mål.
Indhold
•Virksomhedens internationaliseringsbeslutning og internationaliseringsproces
•Politiske, økonomiske, sociale, tekniske og kulturelle påvirkningsvariable
•Virksomhedens internationale konkurrenceevne
•Informationstilvejebringelse og international research
•Markedsudvælgelse
•Valg af entry modes
•International sourcing
•International distribution
•Strategiudformning herunder multidomistic og globale parameterværdier
•Organisering og kontrol af virksomhedens internationale aktiviteter herunder implementering og koordination
Målbeskrivelse
Den studerende skal overordnet opnå indsigt og viden til selvstændigt at kunne gennemføre ledelsesmæssige aktiviteter inden for international markedsføring og sourcing. Den studerende skal:
Målbeskrivelse - viden
•Opnå viden om fagets teorier, modeller og begreber således at den pågældende studerende kan foretage korrekt applikation i relation til empiriske problemstillinger inden for fagområdets centrale emner
•Opnå viden til egenhændigt at kunne vælge eller sammensætte et fornuftigt synssæt til brug i udformningen af markedsføringsstrategier og planer på det globale marked
Målbeskrivelse - færdigheder
•Opnå færdigheder der muliggør at vedkommende kan: beskrive og redegøre for de normative udviklingsmønstre der karakteriserer virksomhedens internationaliseringsforløb og konsekvenserne heraf ud fra fagområdets teorier og modeller
•Analysere kulturafstandens betydning ud fra forskellige teorier og modeller og fremsætte begrundede konsekvensantagelser for virksomhedens markedsføringsindsats
•Redegøre og begrunde hvorledes markedsinformation kan tilvejebringes til sikring af et tilstrækkeligt kvalitativt beslutningsgrundlag i såvel markedsetableringsfasen som i den efterfølgende driftsfase
•Analysere og vurdere strategiske problemstillinger i relation til forskellige entry modes herunder deres anvendelsesrelevans i konkrete empiriske sammenhænge
•Analysere virksomhedens essentielle parametre i en international kontekst og fremsætte begrundede forslag til parameterudformning for : produkter inklusiv serviceprodukter, pris, promotion, distribution ud fra virksomhedens opstillede mål og holistiske strategier
•Analysere afvejning af multidomistic og globale parametertilgange for såvel produkter som markedsføringsindsats
•Analysere og begrunde hvorledes virksomhedens internationale sourcing kan gennemføres og organiseres
Målbeskrivelse - kompetencer
•Opnå kompetencer til at kunne forestå ledelsesmæssige opgaver i forbindelse med virksomhedens internationale engagementer
•Med afsæt i fagområdets teorier og modeller kunne fremsætte begrundede løsningsforslag i relation til en konkret case
•Kunne forestå udarbejdelsen af en international marketingplan der sikrer overensstemmelse mellem på den ene side virksomhedens internationale mål og ressourcer og på den anden side applikerede strategier og empiriske forhold
•Være i stand til at foretage selvstændige refleksioner på baggrund af teorier og modeller der indgår i modulets pensum og samtidig kommunikere ved hjælp af fagområdets terminologi
•Udvise en fremragende kompetence til at identificere relevante teorier/modeller i relation til en specifik og konkret empirisk problemstilling og efterfølgende på grundlag heraf analysere og formulere begrundede løsningsforslag
•Udvise en omfattende indsigt i konsekvenserne af netop at vælge den valgte teoretiske og metodiske tilgang som løsningsapplikation og efterfølgende diskutere applikationens relevans samt potentielle mangler
•Udvise et stort fagligt overblik og kan foretage selvstændige kombinationer og vurderinger på tværs af fagområdets emner ved hjælp af forskellige teoretiske tilgange og analyser
•Demonstrere viden, færdigheder og kompetencer jf. fagbeskrivelsen
Litteratur
Undervisningsform
Undervisningen er tilrettelagt efter konceptet Blended Learning. Der vil være en vekselvirkning mellem forelæsninger, dialog samt cases (gruppearbejde). Som en integreret del af forløbet tilrettelægges undervisningen så der gives rum for, at den studerende selv og i samarbejde med medstuderende arbejder selvstændigt med modulets centrale emner. Denne proces understøttes løbende af underviser og af opgaver, videoer og cases som gøres tilgængelige for den studerende.
Arbejdsbelastning
Den studerende forventes at bruge I alt 135 timer, fordelt således:
Aktivitet Timer
Konfrontationstimer med fokus på teori 32
Forberedelse til konfrontationstimer 75
Repetition og eksamensforberedelse 28
Total arbejdsbelastning 135
På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
30 minutter inkl. votering og karaktergivning.
ECTS-point
Uddybende information
Ved semesterets afslutning afholdes en mundtlig eksamen i det opgivne pensum uden forberedelse og hjælpemidler.
Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Global Marketing, 8065501.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Thorkild Knudsen | knu@sam.sdu.dk | Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse | Kolding |