Hørelsens fysiologi og patofysiologi
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jakob Christensen-Dalsgaard | jcd@biology.sdu.dk | Biologisk Institut | |
Jesper Schmidt | jschmidt@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Ture Andersen | ture@dadlnet.dk |
Sekretær
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i fysiologiske og neurofysiologiske processer i hørebanen. Den studerende bibringes detaljeret kendskab til patofysiologiske tilstande i det auditive system og til teorier for hvordan dette vil påvirke den auditive detektion og perception. I øvelseslaboratorium udføres non-invasive målinger af fysiologiske processer i cochlea, hjernestamme og cortex.
Uddannelsens generelle kompetencemål, som skal opfyldes af faget, er markeret nedenfor.
Dimittenden skal:
- kunne afgrænse og definere et fagligt problem på et højt videnskabeligt niveau
- udtømmende kunne undersøge, analysere og løse faglige problemer ved hjælp af relevante faglige teorier og metoder samt inddrage aktuel international forskning
- kunne systematisere kompleks viden og data samt kritisk udvælge og prioritere forhold, der er væsentlige for emnet
- kritisk kunne mestre fagets forskellige teorier og metoder
- have en præcis og konsekvent begrebsanvendelse
- kunne argumentere på et videnskabeligt niveau
- kunne igangsætte og gennemføre en faglig dialog
- kunne fokusere og skabe sammenhæng i løsning af opgaver
- tage kritisk stilling til benyttede kilder og dokumentere disse ved hjælp af referencer, noter og bibliografi
- anvende et sprog - skriftligt og/eller mundtligt - der er emneorienteret, præcist og korrekt
- formidle forskningsbaseret viden og diskutere komplekse videnskabelige problemstillinger, således at det bliver relevant og forståeligt for forskellige målgrupper.
- kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse og forudsætter nye løsningsmodeller samt kunne indgå i et samarbejde, herunder at kunne modtage og give konstruktiv kritik
- kunne arbejde selvstændigt, disciplineret, struktureret og målrettet, herunder også kunne overholde deadlines og formalia
- anvende IT som et redskab i forbindelse med såvel informationssøgning som mundtlig og skriftlig formidling
- kunne forstå og anvende faglige tekster på engelsk og på de skandinaviske sprog
- kunne formulere sig om faglige emner på et fremmedsprog
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Læringsmål:
Kursets formål er at give en dybere forståelse af de fysiologiske processer i hørebanen og de patologiske ændringer, der fører til hørelidelser
Undervisningsform:
Forelæsninger, eksaminsatorier, laboratorieøvelser, e-læring, selvstændige studier
Prøveform:
Individuel skriftlig prøve
Sammenhæng:
I undervisningen anvendes ugentlige skriftlige opgaver ved E-test som en del af læringen. Eksamensformen er ligeledes skriftlig.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal:
- kende de aktuelt gældende teorier for detektions- og perceptionsfysiologien i cochlea
- kende teorier for hvordan de almindeligt forekommende øresygdommes (cochleære og retrocochleære) vil udvikle patofysiologiske tilstande og hvordan disse kan påvirke den auditive detektion og perception
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal:
- detaljeret kunne beskrive de aktuelt gældende teorier for detektions- og perceptionsfysiologien i cochlea
- kunne beskrive teorier for de perceptive fysiologiske processer i den retrocochleære del af det auditive system inklusive teorier for sekundære auditive centres og efferente baners fysiologi
- kunne opstille teorier for hvordan de almindeligt forekommende øresygdommes (cochleære og retrocochleære) vil udvikle patofysiologiske tilstande og hvordan disse kan påvirke den auditive detektion og perception
- kunne beskrive hvordan der ud fra patofysiologien kan/bør stilles krav til høreapparaters funktionsmåde
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal:
- med udgangspunkt i viden og færdigheder kunne arbejde selvstændigt, struktureret og målrettet med problemstillinger vedrørende hørelsens fysiologi og patofysiologi
Pensum / anbefalet litteratur
Indhold og forløb
Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forsknings baseret indføring i de teorier der gælder for de fysiologiske og neurofysiologiske processer i det auditive nervesystem. Den studerende bibringes detaljeret kendskab til patofysiologiske tilstande i det auditive system og til teorier for hvordan dette vil påvirke den auditive detektion og perception. I øvelseslaboratorium udføres non-invasive målinger af fysiologiske processer i cochlea, hjernestamme og cortex.
Lektion 1 - JCD
- Indhold: Introduktion og basal akustik
- Undervisningsform: F
- Forberedelse: Pickles, kap. 1
Lektion 2 - JCD
- Indhold: Cochlea
- Undervisningsform: F
- Forberedelse: Kap. 3
Lektion 3 - TA
- Indhold: Ydre øre og mellemøre
- Undervisningsform: F
- Forberedelse: Kap. 2
Lektion 4 - TA
- Indhold: Høretab - mellemøre
- Undervisningsform: F
- Forberedelse: Pickles, kap 2
Lektion 5 - JCD
- Indhold: Cochlea-mekanik
- Undervisningsform: F
- Forberedelse: Kap. 5
Lektion 6 - JCD
- Indhold: Hårceller (øvelse: måling af OAE)
- Undervisningsform: Ø
- Holdstørrelse: Hold 1+2
- Forberedelse:
Lektion 7 - TA
- Indhold: Høretab – cochlea
- Undervisningsform: F
- Forberedelse: Kap.10
Lektion 8 - JCD
- Indhold: Nervefysiologi - hørenerve
- Undervisningsform: F
- Forberedelse: Kap. 4
Lektion 9 - JCD
- Indhold: Kerneområder (retningshørelse)
- Undervisningsform: F
- Forberedelse: Kap. 6
Lektion 10 - JCD
- Indhold: Cortex
- Undervisningsform: F
- Forberedelse: Kap. 7
Lektion 11 – TA+JCD
- Indhold: Cortex (øvelse: måling af evoked potentials)
- Undervisningsform: Ø
- Holdstørrelse: Hold 1+2
- Forberedelse:
Lektion 12 - JHS
- Indhold: Centrifugale pathways
- Undervisningsform: F
- Forberedelse: Kap. 8
Lektion 13 - JCD
- Indhold: Fysiologi - psykofysik korrelater
- Undervisningsform: F
- Forberedelse: Kap. 9
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Forelæsninger, eksaminatorier, selvstændige studier.
Feedback: De studerende har mulighed for at aflevere (ikke-obligatoriske) ugentlige e-tests, som de vil få feedback på
Antal undervisningstimer
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Modulet har et omfang på 5 ECTS svarende til 5x25,7 timer = 128,5 arbejdstimer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Ingen hjælpemidler er tilladt
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og niveauet på kandidatuddannelsens 1. semester lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i § 1. nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1-5, 7-8, og 10, som faget i særlig grad understøtter.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen. Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.
Ekstern kommentar
Udbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2020 | Obligatorisk | Kandidatuddannelsen i Audiologi - optaget 2020 | Kandidat i Audiologi | Odense | 1 |
Efterår 2020 | Obligatorisk | Kandidatuddannelsen med specialisering i pædagogisk Audiologi - kun optag 2020 - 2022 for retskravsstuderende | Kandidat i Audiologi | Odense | 1 |