Hørelsens fysiologi og patofysiologi

Studienævn for audiologi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: S850011102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

UVA-kode: S850011101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 05-11-2019


Varighed: 1 semester

Fagets navn

Hørelsens fysiologi og patofysiologi

UVA-kode

S850011101

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for audiologi

Godkendelsesdato

05-11-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Jakob Christensen-Dalsgaard jcd@biology.sdu.dk Biologisk Institut

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jakob Christensen-Dalsgaard jcd@biology.sdu.dk Biologisk Institut
Jesper Schmidt jschmidt@health.sdu.dk Klinisk Institut
Ture Andersen ture@dadlnet.dk

Sekretær

Navn E-mail Institut By
Vibeke Bennedsen vbennedsen@health.sdu.dk Klinisk Institut

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Formål og overordnet indhold

Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i fysiologiske og neurofysiologiske processer i hørebanen. Den studerende bibringes detaljeret kendskab til patofysiologiske tilstande i det auditive system og til teorier for hvordan dette vil påvirke den auditive detektion og perception. I øvelseslaboratorium udføres non-invasive målinger af fysiologiske processer i cochlea, hjernestamme og cortex.

Uddannelsens generelle kompetencemål, som skal opfyldes af faget, er markeret nedenfor.

Dimittenden skal:

  1. kunne afgrænse og definere et fagligt problem på et højt videnskabeligt niveau
  2. udtømmende kunne undersøge, analysere og løse faglige problemer ved hjælp af relevante faglige teorier og metoder samt inddrage aktuel international forskning
  3. kunne systematisere kompleks viden og data samt kritisk udvælge og prioritere forhold, der er væsentlige for emnet
  4. kritisk kunne mestre fagets forskellige teorier og metoder
  5. have en præcis og konsekvent begrebsanvendelse
  6. kunne argumentere på et videnskabeligt niveau
  7. kunne igangsætte og gennemføre en faglig dialog
  8. kunne fokusere og skabe sammenhæng i løsning af opgaver
  9. tage kritisk stilling til benyttede kilder og dokumentere disse ved hjælp af referencer, noter og bibliografi
  10. anvende et sprog - skriftligt og/eller mundtligt - der er emneorienteret, præcist og korrekt
  11. formidle forskningsbaseret viden og diskutere komplekse videnskabelige problemstillinger, således at det bliver relevant og forståeligt for forskellige målgrupper.
  12. kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse og forudsætter nye løsningsmodeller samt kunne indgå i et samarbejde, herunder at kunne modtage og give konstruktiv kritik 
  13. kunne arbejde selvstændigt, disciplineret, struktureret og målrettet, herunder også kunne overholde deadlines og formalia 
  14. anvende IT som et redskab i forbindelse med såvel informationssøgning som mundtlig og skriftlig formidling
  15. kunne forstå og anvende faglige tekster på engelsk og på de skandinaviske sprog
  16. kunne formulere sig om faglige emner på et fremmedsprog

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Læringsmål:
Kursets formål er at give en dybere forståelse af de fysiologiske processer i hørebanen og de patologiske ændringer, der fører til hørelidelser

Undervisningsform:
Forelæsninger, eksaminsatorier, laboratorieøvelser, e-læring, selvstændige studier

Prøveform:
Individuel skriftlig prøve

Sammenhæng:
I undervisningen anvendes ugentlige skriftlige opgaver ved E-test som en del af læringen. Eksamensformen er ligeledes skriftlig.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal:

  • kende de aktuelt gældende teorier for detektions- og perceptionsfysiologien i cochlea
  • kende teorier for hvordan de almindeligt forekommende øresygdommes (cochleære og retrocochleære) vil udvikle patofysiologiske tilstande og hvordan disse kan påvirke den auditive detektion og perception

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal:

  • detaljeret kunne beskrive de aktuelt gældende teorier for detektions- og perceptionsfysiologien i cochlea
  • kunne beskrive teorier for de perceptive fysiologiske processer i den retrocochleære del af det auditive system inklusive teorier for sekundære auditive centres og efferente baners fysiologi
  • kunne opstille teorier for hvordan de almindeligt forekommende øresygdommes (cochleære og retrocochleære) vil udvikle patofysiologiske tilstande og hvordan disse kan påvirke den auditive detektion og perception
  • kunne beskrive hvordan der ud fra patofysiologien kan/bør stilles krav til høreapparaters funktionsmåde

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal:

  • med udgangspunkt i viden og færdigheder kunne arbejde selvstændigt, struktureret og målrettet med problemstillinger vedrørende hørelsens fysiologi og patofysiologi

Pensum / anbefalet litteratur

JO Pickles: An introduction to the physiology of hearing. 4th ed. Emerald Group Publishing

Indhold og forløb

Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forsknings baseret indføring i de teorier der gælder for de fysiologiske og neurofysiologiske processer i det auditive nervesystem. Den studerende bibringes detaljeret kendskab til patofysiologiske tilstande i det auditive system og til teorier for hvordan dette vil påvirke den auditive detektion og perception. I øvelseslaboratorium udføres non-invasive målinger af fysiologiske processer i cochlea, hjernestamme og cortex.

Lektion 1 - JCD

  • Indhold: Introduktion og basal akustik
  • Undervisningsform: F
  • Forberedelse: Pickles, kap. 1

Lektion 2 - JCD

  • Indhold: Cochlea
  • Undervisningsform: F
  • Forberedelse: Kap. 3

Lektion 3 - TA

  • Indhold: Ydre øre og mellemøre
  • Undervisningsform: F
  • Forberedelse: Kap. 2

Lektion 4 - TA

  • Indhold: Høretab - mellemøre
  • Undervisningsform: F
  • Forberedelse: Pickles, kap 2

Lektion 5 - JCD

  • Indhold: Cochlea-mekanik
  • Undervisningsform: F
  • Forberedelse: Kap. 5

Lektion 6 - JCD

  • Indhold: Hårceller (øvelse: måling af OAE)
  • Undervisningsform: Ø
  • Holdstørrelse: Hold 1+2
  • Forberedelse:

Lektion 7 - TA

  • Indhold: Høretab – cochlea
  • Undervisningsform: F
  • Forberedelse: Kap.10

Lektion 8 - JCD

  • Indhold: Nervefysiologi - hørenerve
  • Undervisningsform: F
  • Forberedelse: Kap. 4

Lektion 9 - JCD

  • Indhold: Kerneområder (retningshørelse)
  • Undervisningsform: F
  • Forberedelse: Kap. 6

Lektion 10 - JCD

  • Indhold: Cortex
  • Undervisningsform: F
  • Forberedelse: Kap. 7

Lektion 11 – TA+JCD

  • Indhold: Cortex (øvelse: måling af evoked potentials)
  • Undervisningsform: Ø
  • Holdstørrelse: Hold 1+2
  • Forberedelse:

Lektion 12 - JHS

  • Indhold: Centrifugale pathways
  • Undervisningsform: F
  • Forberedelse: Kap. 8

Lektion 13 - JCD

  • Indhold: Fysiologi - psykofysik korrelater
  • Undervisningsform: F
  • Forberedelse: Kap. 9

Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

Forelæsninger, eksaminatorier, selvstændige studier.

Feedback: De studerende har mulighed for at aflevere (ikke-obligatoriske) ugentlige e-tests, som de vil få feedback på

Antal undervisningstimer

2 timer per uge

Skemaoplysninger

Undervisningssprog

Dansk

Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

Modulet har et omfang på 5 ECTS svarende til 5x25,7 timer = 128,5 arbejdstimer

Konfrontationstimer: ialt 26 timer
Forelæsninger: 22 timer
Laboratorieøvelser: 4 timer

Forberedelse til forelæsninger og øvelser: 26*2,5 = 65 timer
E-tests (frivillige) 12 timer
Spørgetime: 2 timer

Eksamensforberedelse 15 timer

Ialt 130 arbejdstimer (skøn)

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Efter semesterets afslutning

Udprøvninger

Eksamen

EKA

S850011102

Navn

Eksamen

Beskrivelse

Individuel skriftlig prøve under tilsyn. Computer skal benyttes. 

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Dansk

Varighed

4-timers skriftlig stedprøve

Hjælpemidler

Ingen hjælpemidler er tilladt

ECTS-point

5

Uddybende information

Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og niveauet på kandidatuddannelsens 1. semester lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i § 1. nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1-5, 7-8, og 10, som faget i særlig grad understøtter.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen. Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.

Reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Ekstern kommentar

Faget er identisk med tidligere fag med samme titel (UVAkode: 7838821). Brugte eksamensforsøg overføres automatisk. 

Udbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2020 Obligatorisk Kandidatuddannelsen i Audiologi - optaget 2020 Kandidat i Audiologi | Odense 1
Efterår 2020 Obligatorisk Kandidatuddannelsen med specialisering i pædagogisk Audiologi - kun optag 2020 - 2022 for retskravsstuderende Kandidat i Audiologi | Odense 1

Kassogrammer