Praktisk seminar - HD-MM
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Det er en forudsætning for deltagelse i Praktisk seminar, at den studerende har deltaget i eksamen i fagene på 1. og 2. semester.
Formål og sigte
Formålet med det praktiske seminar er at træne den studerende i at definere, formulere, afgrænse samt analysere praktiske problemstillinger, herunder demonstrere evne til at diagnosticere et afgrænset problem for en konkret virksomhed.
I det praktiske seminar integreres viden, færdigheder og kompetencer fra de øvrige moduler på specialeretningen. Ved udarbejdelsen af det praktiske seminar fokuseres der på det problemafklarende og metoder, teorier og processer. Det praktiske seminar skal derfor ses som en vigtig træning til udarbejdelse af HD Afgangsprojektet på 4. semester.
Indhold
Udvikle den studerendes viden, færdigheder og kompetencer inden for følgende områder og processer :
• Problembeskrivelse og afgrænsning
• Problemformulering - eksplicit formuleret i afledte spørgsmål
• Valg af overordnet metode og fremgangsmåde til løsning
• Valg af teori og modeller som han forklare og begrunde metode
• Indsamling af data
• Dataanalyse
• Vurdering og diskussion af resultaterne i analysen
• Formulere klare anbefalinger til problemløsende handlinger for opdragsvirksomheden herunder implementeringsmæssige konsekvenser
• Konklusion i forhold til problemformuleringen
• Perspektivering
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
• Have viden om og indsigt i at få afklaret hvad problemet er, dels centrale områder, metoder, teorier og processer
• Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis
Målbeskrivelse - færdigheder
• Demonstrere færdigheden i at anvende det afsætningsøkonomiske begrebs-, teori- og modelapparat på en konkret praktisk problemstilling
• Kunne identificere og argumentere for væsentlige afsætningsøkonomiske problemstillinger for en virksomhed i en given situation og på et givent marked
• Skal kunne diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri ud fra den praktiske situation og den teoretiske forståelse
• Demonstrere færdigheden i at opbygge hypoteser omkring forholdene på et konkret marked herunder angive, hvilke oplysninger det er nødvendigt at indsamle for at kunne drage relevante konklusioner om vigtige forhold
• Vise færdigheden i problemidentifikation, problemformulering, problemafgrænsning og problembehandling med henblik på at kunne diagnosticere et afgrænset problem for en konkret virksomhed og i en form der kan styre den efterfølgende analyse og forslag til løsning af det opstillede problem
• Kunne reflektere kritisk over de(n) valgte teori(er), metode(r) og empiri samt kunne vurdere deres anvendelighed for besvarelse af den opstillede problemformulering
Målbeskrivelse - kompetencer
• Udvise overblik over og opfylde seminarets mål og centrale elementer og faglige sammenhænge
• Håndtere en iterativ proces hvor bearbejdning af viden og formulering af problem er gensidigt influerende
• Analysere og diskutere såvel opdragsgivers som markedets problemstillinger ' Identificere, vurdere og prioritere de mest centrale problemer for den valgte opdragsgiver herunder argumentere for de foretagne valg
• Forholde sig selvstændigt og kritisk over for givne problemstillinger såvel som det præsenterede pensum og de inddragede afsætningsøkonomiske begreber og metoder
• Udvise gode kompetencer til at vurdere og diskutere metodemæssig validitet, reliabilitet og virkefelt for generaliseringer af konklusioner på foretagne analyser
• Udvikle klare anbefalinger til problemløsende strategier og handlinger for opdragsvirksomheden herunder angive, hvordan disse kan implementeres i virksomheden under hensyntagen til virksomhedens situation og de gennemførte analyser
• Demonstrere kompetencen til at kunne reflektere over såvel proces som output
Litteratur
Det er den praktiske problemstilling, der danner grundlag for søgning efter og udvælgelse af litteratur til Praktisk seminar. Det forventes, at den studerende selvstændigt opsøger og udvælger relevante modeller og teorier inden for det afsætningsøkonomiske område som løsningsværktøjer til udarbejdelse af seminaret.
Undervisningsform
Seminaret udarbejdes individuelt under vejledning af en tildelt vejleder. Den studerende fremsender emne til vejleder som skal godkende om emnet er velegnet som grundlag for udarbejdelse af seminaret. Det er den studerende der har initiativet i vejledningsprocessen som tager udgangspunkt i de spørgsmål og forslag som den studerende kommer med.
Arbejdsbelastning
Der er afsat 135 arbejdstimer fordelt således:
- opgaveskrivning 115
- vejledning 10
- eksamen (inkl. forberedelse) 10
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Den studerende afleverer emne til Praktisk seminar primo efterårssemestret. Vejledning gives efterfølgende til afleveringstidspunktet medio december.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Den mundtlige eksamination er uden forberedelse og varer 30 minutter inklusive votering og karaktergivning.
Omfang
Seminaropgavens omfang: max 25 normalsider (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, litteraturoversigt og bilag). En normalside regnes som 2.400 anslag inklusive mellemrum.
Indlevering af besvarelse
Aflevering via fagets side i Blackboard.
ECTS-point
Uddybende information
Seminar evalueres på grundlag af den skriftlige opgave og en individuel afsluttende mundtlig eksamination af opgaven.
Den studerende bedømmes ud fra en helhedsvurdering af de to eksamensdele.
Deltagelse i re-eksamen forudsætter deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin.
Re-eksamen: Hvis seminaret ikke bestås skal der udarbejdes et helt nyt seminar i et nyt emne. Til udfærdigelse af det nye seminar gives 6-8 uger efter godkendelse af seminaremne.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Praktisk seminar (HD-MM), 8065601.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2019 | Obligatorisk | HD 2. del Marketing Management | HD 2. del Marketing Management | HD Marketing Management | Slagelse, Kolding |