Strategic Brand Management
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Adgangskrav til HD 2. del.
Dette valgfri modul skal ses som en udbygning og faglig progression af modulerne Markedskommunikation & Branding på 1. semester og Global Marketing på 2. semester.
Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.
Formål og sigte
At den studerende opnår viden om hvordan virksomheden definerer og anvender branding proaktivt i sin marketingstrategi. Specifikt skal den studerende blive i stand til at definere og fastlægge virksomhedens branding strategi. Modulet skal også ses som en udbygning af modulet Markedskommunikation & Branding i forhold til hvordan virksomheden opbygger og vedligeholder sine brands.
Der vil kun i mindre udstrækning blive fokuseret på kommunikation i forhold til branding.
Indhold
• Introduktion til begrebet Branding samt forbruger- og makrotendenser
• Definition og ledelse af brands
• Definition/måling af et brands værdi og styrke
• Identifikation af elementer der indgår i et brand
• Fastlæggelse og udvikling af virksomhedens nuværende og fremtidige branding strategier
• Brandbuilding
• Samspillet mellem brands – hvordan sammensætter virksomheden sin portefølje af brands for at optimere sin markedsposition
• Storytelling, oplevelsesøkonomi og sanser som ingredienser i forbindelse med virksomhedens branding
• Internationale brandingstrategier
Målbeskrivelse
Den studerende skal overordnet opnå praktisk indsigt og viden til selvstændigt at kunne identificere og analysere de muligheder og udfordringer som en given virksomhed måtte have i forhold til at brande og positionere sig på såvel det nationale som det internationale marked.
Den studerende skal:
Målbeskrivelse - viden
• Kunne forklare og redegøre for modulets teorier, modeller og begreber således, at den studerende kan relatere det teoretiske begrebsapparat i forhold til en praktisk problemstilling
Målbeskrivelse - færdigheder
• Kunne analysere virksomhedens situation for derved fremadrettet at formulere den rette brandingstrategi og efterfølgende vurdere de afledyte konsekvenser af den valgte strategi
• Kunne analysere og anbefale virksomhedens portefø’lje af brands
• Kunne analysere og vurdere virksomhedens verbale og visuelle identitet herunder de forskellige elementer der indgår i et brand
• Kunne analysere virksomhedens Brand værdikæde
• Kunne analysere og måle et brands styrke
• Kunne analysere og foreslå brand building
• Selvstændigt med udgangspunkt i forbruger- og makrotendenser kunne udarbejde en branding strategi samt forslag til implementering
• Kunne analysere og anbefale hvordan virksomheden kan anvende storytelling som en del af branding strategien
• Kunne vurdere og anbefale strategier for relancering og revitalisering af et brand
• Kunne analysere og vurdere hvilken international branding strategi virksomheden bør følge og efterfølgende give et forslag til implementering af strategien
Målbeskrivelse - kompetencer
• Selvstændigt være i stand til at foretage refleksioner indenfor fagområdet med afsæt i de gennemgåede teorier og modeller
• Udvise et fagligt overblik og kunne foretage selvstændige sammenligninger og vurderinger på tværs af centrale områder i pensum
• Med udgangspunkt i vurderinger af potentielle brandingstrategier/-muligheder selvstændigt kunne fremkomme med forslag til fremtidige branding strategier
Litteratur
Keller, Forlaget Pearson 2013. ISBN: 978-0-273-77941-4
”Storytelling – Branding in Practice”, Klaus Fog, Christian Budtz, Philip Munch, Forlaget Samfundslitteratur 2010.
ISBN: 9788759314746
Relevante og aktuelle artikler vil desuden blive en del af undervisningsforløbet samt der vil blive fokuseret på en række praktiske cases.
Undervisningsform
Undervisningen er tilrettelagt efter Blended Learning konceptet. Der vil være en vekselvirkning mellem forelæsninger, dialogundervisning og cases. Som en integreret del af forløbet tilrettelægges undervisningen således at der gives rum til at den studerende i samarbejde med medstuderende arbejder selvstændigt med modulets centrale emner. Denne proces understøttes løbende af underviser, opgaver, cases og videoklip som gøres tilgængelig for den studerende på Blackboard.
Arbejdsbelastning
Konfrontationstimer med fokus på teori 28 arbejdstimer
Forberedelse til konfrontationstimer 72 -
Repetition og eksamensforberedelse 35 -
Total arbejdsbelastning = 135 arbejdstimer
På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen i januar.
Re-eksamen i februar/marts.
Udprøvninger
Eksamen.
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt, herunder brug af egen PC.
Der er ikke mulighed for håndskrevne noter.
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven.
Udlevering af opgave
Fysisk i eksamenslokalet.
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Deltagelse i re-eksamen forudsætter deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin.
Syge-/ re-eksamen kan afholdes som mundtlig eksamen, såfremt antallet af tilmeldte eksaminander tilsiger denne eksamensform som den mest hensigtsmæssige.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Strategic Brand Management, 8070901.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.