BB822: Matematisk Miljømodellering 1
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: Dansk, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N110026102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidatkursus forhåndsgodkendt som Ph.d.-kursus
STADS ID (UVA): N110026101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 11-11-2019
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til økologi og miljøproblemstillinger
- Kunne anvende basal matematik
Formål
Kurset har til formål, at de studerende gennem en tematiseret
undervisning opnår et grundigt kendskab til anvendeligheden af
matematisk modellering som værktøj, og ved hjælp af modelværktøjer
bliver i stand til at bearbejde lokale såvel som globale miljø- og
klima-temaer.
undervisning opnår et grundigt kendskab til anvendeligheden af
matematisk modellering som værktøj, og ved hjælp af modelværktøjer
bliver i stand til at bearbejde lokale såvel som globale miljø- og
klima-temaer.
Kurset bygger oven på den viden, der er
erhvervet i kurserne [økologi (BB510), Miljøkvalitet og Miljøbedømmelse i
ferskvand(BB825)], og giver et fagligt grundlag for de studerende at
benytte matematiske modeller i speciale-projektet.
erhvervet i kurserne [økologi (BB510), Miljøkvalitet og Miljøbedømmelse i
ferskvand(BB825)], og giver et fagligt grundlag for de studerende at
benytte matematiske modeller i speciale-projektet.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at de studerende kan:
- Give kompetence til at styre arbejds- og udviklingssituationer og tage ansvar for egen faglig udvikling.
- Give
færdigheder i at planlægge og udføre modelbaserede analyser af simple
og komplekse miljøproblemstillinger og i at anvende, diskutere og
perspektivere simple og komplekse modelstimuleringsresultater - Give viden om matematiske modellers anvendelse i miljøproblemstillinger
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Strukturere
et modelleringsforløb, indeholdende en kritisk følsomhedsanalyse,
parameterisering, kalibrering- og valideringsprocedure. - Anvende modellerne til opstilling af og simulering af egnede scenarier.
- Begrunde det specifikke valg af integrationsrutiner i dynamisk modelleringsforløb.
- Diskutere og perspektivere modelresultater på et miljøfagligt grundlag.
- Analysere og anvende konceptuelle modeller for simple såvel som komplekse miljøproblemstillinger.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Introduktion til miljø-modellering
- Klassificering af modeller: statiske modeller, dynamiske modeller
- Numerik i dynamisk modellering
- Terrestriske modeller
- Vandkvalitets-modeller
- Atmosfære modeller
- Øko-toksikologisk modellering
- Miljømanagement modeller
- Klima- og klimatilpasnings-modeller
- Case-studier
- Kobling af dynamiske modeller og GIS-modeller
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver der bedømmes samlet
EKA
N110026102
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
5
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 14
- Træningsfase: Antal timer: 36, heraf 30 timer eksaminatorie og 6 timer laboratorie
Undervisningsform: De enkelte miljøfaglige temaer og de koblede modeludfordringer præsenteres i forelæsninger. Derefter bearbejder de studerende emnet i grupper hvor de opstiller modeller og simulerer den specifikke miljøproblemstilling. Opgaverne afsluttes med en mindre rapport eller præsentation for holdet.
Aktiviteter i studiefasen : Fokus er fordybelse i stoffet, forståelse og udvikling af samarbejdskompetencer ved gruppe-opgaver.