Avanceret Sundhedsøkonomi - sundhedsøkonomisk analyse af aktuelle temaer

Studienævn for Kandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk Sygepleje og Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse

Undervisningssprog: Dansk, Engelsk
EKA: S900007102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

UVA-kode: S900007101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 01-04-2019


Varighed: 1 kvartal

Fagets navn

Avanceret Sundhedsøkonomi - sundhedsøkonomisk analyse af aktuelle temaer

UVA-kode

S900007101

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Kandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk Sygepleje og Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse

Godkendelsesdato

01-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Line Bjørnskov Pedersen lib@health.sdu.dk

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Line Bjørnskov Pedersen lib@health.sdu.dk
Lise Desireé Hansen lise@sdu.dk
Trine Kjær tkj@sdu.dk

Sekretær

Navn E-mail Institut By
Ditte Nygaard dnygaard@health.sdu.dk Odense

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 kvartal

Formål og overordnet indhold

Formål og indhold
Formålet med modulet er, at de studerende selvstændigt og med fortrolighed kan anvende økonomisk teori og metode samt viden om økonomiske relationer og mekanismer på konkrete sundhedsfaglige og hertil relaterede problemstillinger. Det implicerer, at de studerende kan analysere og kritisk vurdere konsekvenser af tiltag med sundhedsøkonomisk relevans samt grundlaget for og effekterne af incitamenter og andre styringsinstrumenter på sundheds- og velfærdsrelaterede emner og problemstillinger.

Formålet med undervisningen er at konsolidere den økonomisk viden, som de studerende har erhvervet sig gennem tidligere moduler. Sigtet er, at de studerende selv kan identificere teoridrevne forskningsspørgsmål, foretage analyser med stor sikkerhed og kan fortolke resultater. Der fokuseres på konkrete cases og temaer med relation til det sundheds- og velfærdsfaglige genstandsfelt. Ambitionen er at skabe basis for, at de studerende kan besidde stillinger med et sundhedsøkonomisk indhold og/eller varetage nære samarbejdsrelationer med økonomiske kolleger.

Obligatoriske forudsætninger

For at kunne deltage i modulet skal den studerende opfylde optagelseskravene for én af de fem uddannelser. 

Anbefalede forudsætninger

Det forventes, at de studerende har forudgående kendskab til basal (sundheds-)økonomisk teori og metode svarende til det obligatoriske modul Sundhedsøkonomi.

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Undervisningsform / læringsaktiviteter: 
Undervisningen afvikles almindeligvis med 4 konfrontationstimer per uge over kvartalet og med samlet 24 KT. Modulet består af et antal konfrontationstimer med fokus på forskningsbaseret undervisning samt andre selvstændige eller gruppebaserede læringsaktiviteter før, under og efter undervisningssessionerne, og der undervises (overvejende) på dansk. 

Prøveform: 
Skriftlig opgave. 

Målbeskrivelse - viden

Modulet kvalificerer de studerende til at kunne:
  • Redegøre for økonomiske begreber, teorier, mekanismer og metoder
  • Redegøre for initiativer og tiltag med økonomisk relevans
  • Redegøre for incitamenter og andre styringsinstrumenter 
  • Redegøre for forskellige typer af evalueringsdesign

Målbeskrivelse - færdigheder

Modulet kvalificerer de studerende til at kunne:
  • Anvende økonomisk teori og metode på konkrete cases 
  • Identificere forskellige initiativer og tiltag med et økonomisk udgangspunkt og redegøre for grundlaget bag og implikationer af forskellige initiativer og tiltag
  • Identificere styringsinstrumenter, som kan bruges til at påvirke sundhedsrelateret adfærd og redegøre for disse
  • Diskutere og vurdere evalueringsdesign

Målbeskrivelse - kompetencer

Modulet kvalificerer de studerende til at kunne:
  • Indtænke og vurdere økonomiske problemstillinger i en konkret situation og kontekst
  • Analysere og vurdere forudsætninger for og implikationer af forskellige styringstiltag indenfor sundhedssektoren og relaterede sektorer
  • Vurdere hvilke mulige evalueringsdesigns, der kan anvendes i konkrete situationer

Pensum / anbefalet litteratur

Der anvendes ingen grundbog. Der henvises til lektionsplanen for pensum.

Indhold og forløb

Uddybende modulbeskrivelse

I modulet vil de studerende få kendskab til en række sundhedsøkonomiske teorier og metoder, herunder principal-agent teorien, motivations- og selvbestemmelsesteorien, den betingende værdisætningsmetode, diskret valg eksperimentet m.fl. og lære, hvordan teorierne og metoderne kan anvendes til at analysere sundhedsprofessionelles og patienters adfærd og præferencer. Der tages afsæt i kendt stof fra det obligatoriske modul Sundhedsøkonomi, hvor tidligere introducerede emner udfoldes ved brug af konkrete eksempler og cases. Ligeledes introduceres der nye områder inden for det sundhedsøkonomiske forskningsfelt.

Et underliggende tema for modulet er brugen af forskellige evalueringsdesigns, og hvordan disse kan anvendes til at evaluere effekten af forskellige tiltag såsom introduktion af nye afregnings- eller kontrolsystemer på behandlersiden eller brugen af brugerbetaling, bøder eller ’nudges’ på patientsiden. 

Endelig vil et fokus i modulet være prioriteringen af sundhedsydelser. Vi vil se nærmere på, hvordan der prioriteres i sundhedsvæsenet i dag, og hvilke værktøjer der findes i sundhedsøkonomernes værktøjskasse til at give kvalificerede inputs til prioriteringsdiskussionen.

Modulet baserer sig i overvejende grad på den nyeste forskning inden for området, og undervisningen er forskningsbaseret.



Lektionsplan

Uge 46: Lektion 1: Introduktion til faget; Styring af sundhedsprofessionelle vha. økonomiske incitamenter

Ugedag: tirsdag den 12. nov. kl. 14.00-18.00
Lokale: WP17.110 
Mål: I denne lektion præsenteres typer af sundhedsøkonomiske forskningsspørgsmål (og bevæggrunde) og grundstenene for de næste lektioners emner lægges. Vi ser på hvordan ekstern styring vha. økonomiske incitamenter kan påvirke adfærd blandt sundhedsprofessionelle. Eksamensformen gennemgås. 
Underviser: Line Bjørnskov Pedersen
Litteratur:
Anbefalet:
  • Scott A., Sivey P., Ait Ouakrim D., Willenberg L., Naccarella L., Furler J., Young D. 2011. The effect of financial incentives on the quality of health care provided by primary care physicians. The Cochrane Library, 1-13
  • Lindenauer P.K., Remus D., Roman S., Rothberg M.B., Benjamin E.M., Ma A., Bratzler D.W. 2007. Public reporting and pay for performance in hospital quality improvement. New England Journal of Medicine, 356(5), 486-95 
  • Eijkenaar F., Emmert M., Scheppach M., Schöffski O., 2013. Effects of pay for performance in health care: a systematic review of systematic reviews. Health policy, 110(2), 115-129
Supplerende:
  • Pedersen L.B. 2011. En lus mellem to negle eller herre i eget hus? Den praktiserende læges rolle som dobbeltagent i almen praksis. Månedsskrift for almen praksis, 73-81

Uge 47: Lektion 2: Styring på patientsiden vha. incitamenter

Ugedag: tirsdag den 19. nov. kl. 10.00-14.00
Lokale: WP17.110
Mål: I denne lektion gennemgås, hvordan patienters og forbrugeres adfærd påvirkes af forskellige typer af incitamenter – økonomiske som ikke økonomiske - så som brugerbetaling, bøder og ”nudging”.
Underviser: Trine Kjær
Litteratur:
Anbefalet:
  • Kronborg, C., Pedersen, L.B., Fournaise, A., Kronborg, C. 2017. User Fees in General Practice: Willingness to Pay and Potential Substitution Patterns-Results from a Danish GP Patient Survey. Applied Health Economics and Health Policy, 15(5), 615-624
  • Bech, M. 2005. The economics of non-attendance and the expected effect of charging a fine on non-attendees. Health Policy, 74(2), 181-189
  • Loewenstein, G., Asch, D. A., Friedman, J. Y., Melichar, L. A., & Volpp, K. G. (2012). Can behavioural economics make us healthier? Bmj, 344, e3482
  • Galizzi, M. M. (2012). Label, nudge or tax? A review of health policies for risky behaviours. Journal of public health research, 1(1), 14.’
  • Jensen, J. D., & Smed, S. (2013). The Danish tax on saturated fat–short run effects on consumption, substitution patterns and consumer prices of fats. Food Policy, 42, 18-31.
  • Halpern, S. D., French, B., Small, D. S., Saulsgiver, K., Harhay, M. O., Audrain-McGovern, J., ... & Volpp, K. G. (2015). Randomized trial of four financial-incentive programs for smoking cessation. New England Journal of Medicine, 372(22), 2108-2117.
  • Kroese, F. M., Marchiori, D. R., & de Ridder, D. T. (2015). Nudging healthy food choices: a field experiment at the train station. Journal of Public Health, 38(2), e133-e137.
Supplerende:
  • Stutzer, A., Goette, L., & Zehnder, M. (2011). Active decisions and prosocial behaviour: a field experiment on blood donation. The Economic Journal, 121(556), F476-F493
  • Gneezy U., Rustichini A. 2000. A fine is a price. The Journal of Legal Studies, 29.1., 1-16
  • Kristensen, T., Pedersen, L. B., & Olsen, K. (2013). Brugerbetaling i Almen Praksis: Hvad vil der ske, hvis vi indfører brugerbetaling for besøg hos den praktiserende læge? I Etik og prioritering i sundhedsvæsenet - hvorfor er det så svært? Det Etiske Råd, pp. 87-96.
  • Vlaev, I., King, D., Dolan, P., & Darzi, A. (2016). The theory and practice of “nudging”: changing health behaviors. Public Administration Review, 76(4), 550-561.


Uge 48: Lektion 3: Styring af sundhedsprofessionelle vha. ikke-økonomiske incitamenter

Ugedag: tirsdag den 26. nov. kl. 10.00-14.00

Lokale: WP17.110

Mål: I denne lektion ser vi på hvordan ekstern styring af sundhedsprofessionelle vha. ikke-økonomiske incitamenter kan påvirke deres adfærd og motivation, og hvordan effekten af interventioner afhænger af, hvordan de opfattes af modtageren. 

Underviser: Line Bjørnskov Pedersen

Litteratur:

Anbefalet:

  • Frey, B.S. 1993. Does monitoring increase work effort? The rivalry with trust and loyalty. Economic Inquiry 31.4, 663-668
  • Pedersen, L.B., Andersen, M.K., Jensen, U.T., Waldorff, F.B., Jacobsen, C.B. 2018. Can External Interventions Crowd In Intrinsic Motivation? A Cluster Randomized Field Experiment on Mandatory Accreditation of General Practice in Denmark. Social Science & Medicine, 211, 224-233
  • Andersen L.B., Pallesen T., Pedersen L.H. 2011. Does ownership matter? Public service motivation among physiotherapists in the private and public sectors in Denmark. Review of Public Personnel Administration 31.1, 10-21
  • Jensen, U.T., Andersen, L.B., 2015. Public service motivation, user orientation, and prescription behaviour: doing good for society or for the individual user? Public Administration 93, 753–768.

Supplerende:

  • Frey, B.S. and Jegen, R. 2001. Motivation Crowding Theory. Journal of Economic Surveys 15.5, 589-607
  • Kesternich I., Schumacher H., Winter J., 2015. Professional norms and physician behavior: homo oeconomicus or homo hippocraticus? Journal of Public Economics 131, 1-11
  • Andersen, M.K., Pedersen, L.B., Siersma, V.D., Bro, F., Reventlow, S., Søndergaard, J., Kousgaard, M.B., Waldorff, F.B. 2017. Accreditation in general practice in Denmark: Protocol of a randomized controlled trial. Trials, 18, 69-77
  • Olsen, K.R., Gyrd-Hansen, D., Hartung-Hansen, S., Bøgh, A. 2009. GPs as citizens agents – prescription behaviour and altruism. European Journal of Health Economics, 10(4), 399-407.
  • Bellé 2015: Performance-Related Pay and the Crowding Out of Motivation in the Public Sector: A Randomized Field Experiment. Public Administration Review, 75(2), 230-241


Uge 49: Lektion 4: Prioritering i sundhedsvæsenet – afvejning af lighed og effekt

Ugedag: tirsdag den 3. dec. kl. 8.00-12.00

Lokale: WP17.110

Mål: I denne lektion sættes der fokus på, hvordan sundhedsvæsenet kan anvende sundhedsøkonomiske fordelingsprincipper og måleenheder til prioritering af sundhedsressourcer. Enheden kvalitetsjusterede leveår (QALY) introduceres og værdien af en QALY diskuteres i en prioriteringskontekst. 

Underviser: Lise Desiree Hansen

Litteratur:

Anbefalet:

  • Olsen, J. 1997. Theories of justice and their implications for priority setting in health care. Journal of Health Economics, 16, 625-639.
  • Whitehead, S. and Ali, S. 2010. Health Outcomes in Economic Evaluation: the QALY and Utilities, British Medical Bulletin; 1–17
  • Linley, W., Hughes, D. 2013. Societal views on NICE, cancer drugs fund and value-based pricing criteria for prioritizing medicines: A cross-sectional survey of 4118 adults in Great Britain. Health Economics, 22, 948-964.
  • Gyrd-Hansen, D. 2018. Is there additional value attached to health gains at the end of life? A revisit. Health Economics, 27 (1) e71-e75.

Supplerende:

  • Diderichsen et al. 2011. Health inequalities - determinants and policies. Scandinavian Journal of Public Health, 2012; 40(Suppl 8): 12–105
  • Tsuchiya, A., Dolan, P. 2009. Equality of what in health? Distinguishing between outcome egalitarianism and gain egalitarianism. Health Economics, 18. 147-159.
  • Wadmann, S., 2017. Viden, værdi og omstridt ekspertise: Analyse af den danske debat om lægemiddelprioritering. Politik, Nummer 2, Årgang 20, 2017.
  • Kronborg, C., Pedersen, L.B., Draborg, E., Kristensen, T. 2013. Brugerbetaling og ulighed. Månedsskrift for Almen Praksis, oktober 2013.


Uge 50: Lektion 5: Brug af økonomisk evaluering til prioritering

Ugedag: tirsdag den 10. dec. kl. 10.00-14.00

Lokale: WP17.110

Mål: I denne lektion fortsættes diskussionen om prioritering i sundhedsvæsenet, og der gives et overblik over hvilke metoder, der kan anvendes til at kvalificere prioriteringsdiskussionen.

Underviser: Line Bjørnskov Pedersen

Litteratur:

Anbefalet:

  • Gyrd-Hansen, D. 1997. Is it cost-effective to introduce screening programmes for colorectal cancer? Illustrating the principles of optimal resource allocation. Health Policy, 41, 189-199
  • Pedersen, L.B., Gyrd-Hansen, D. & Kjær, T. 2011. The influence of information and private versus public provision on preferences for screening for prostate cancer: A willingness-to-pay study. Health Policy, 101, 277-289.
  • Ryan M., Major, K., Skåtun, D. 2005. Using discrete choice experiments to go beyond clinical outcomes when evaluating clinical practice. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 11(4), 328–338
  • Pedersen, L.B., Hess, S., Kjær, T. 2016. Asymmetric information and user orientation in general practice. Exploring the Agency relationship in a best worst scaling study. Journal of Health Economics, 50, 115-130 

Supplerende:

  • Gyrd-Hansen D (2002). Økonomisk evaluering – hvad handler det om? Månedsskrift for Praktisk Lægegerning, 80(4), 529-43 
  • Determann et al. 2014. Acceptance of vaccinations in pandemic outbreaks: A discrete choice experiment. Plos One, 9(7), e102505


Uge 51: Lektion 6: Præsentation af case-ideer

Ugedag: tirsdag den 17. dec. kl. 13.00-17.00

Lokale: WP17.110

Mål: I denne lektion er der mulighed for at præsentere jeres valg af eksamenscase og diskutere jeres ideer til anvendt teori og evalueringsdesign i grupper. Der vil desuden være et oplæg om at skrive en god akademisk opgave, og der vil være tid til efterfølgende at arbejde med jeres problemformulering, søge litteratur mv. Modulet evalueres mundtligt, og der gives derudover tid til skriftlig evaluering via SDUs elektroniske evalueringssystem. 

Underviser: Line Bjørnskov Pedersen


Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

Modulet består af et antal konfrontationstimer samt andre selvstændige eller gruppebaserede læringsaktiviteter før, under og efter undervisningssessionerne.

Undervisningen er dialogbaseret og der gives løbende feedback i undervisningen fra underviser til studerende. Den sidste undervisningsgang er afsat til at feedback på valg af eksamensopgave fra underviser og medstuderende. 

Undervisningssprog: Primært dansk, dele af undervisningen kan være på engelsk. 

Antal undervisningstimer

28 timer per kvartal

Skemaoplysninger

Undervisningssprog

Dansk, Engelsk

Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27,5 timer pr. ECTS. I alt 137,5 timer i dette modul. Timerne fordeler sig på følgende vis: 
  • Konfrontationstimer: 24 timer
  • Litteratur: 52 timer
  • Øvrig Forberedelse: 12 timer
  • Eksamen: 50 timer

Eksamensbestemmelser

Skriftlig eksamen

Navn

Skriftlig eksamen

Tidsmæssig placering

Den ordinære eksamen finder sted umiddelbart efter modulets afslutning.

Udprøvninger

Skritflig eksamen

EKA

S900007102

Navn

Skritflig eksamen

Beskrivelse

Skriftlig individuel hjemmeopgave på max. 12.000 anslag (med mellemrum). Opgaven skal demonstrere, at den studerende har tilegnet sig de beskrevne læringsmål. 

Den skriftlige modulprøve er en individuel opgave, som tager udgangspunkt i modulets emner og i den dertil knyttede anbefalede litteratur. Den studerende vælger – inden for modulets emner – en case fra det virkelige liv, som analyseres ud fra teorien præsenteret i den anbefalede litteratur. 

Opgaven må skrives på dansk eller engelsk.


Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Dansk, Engelsk

Hjælpemidler

Ikke relevant for denne prøveform.

Udlevering af opgave

Modulprøven kan påbegyndes på et hvilket som helst tidspunkt i undervisningsforløbet men skal afleveres på et nærmere fastsat tidspunkt og skal opfylde de formalia og krav, som er formuleret. 

Indlevering af besvarelse

Opgaven skal afleveres i pdf-format senest den 27. januar 2020 kl.12.00 via SDU Assignment på Blackboard. 

ECTS-point

5

Uddybende information

Kriterier for udtømmende målopfyldelse

For at opnå karakteren 12, den fremragende præsentation, skal den studerende demonstrere opfyldelse af modulets læringsudbyttemål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Tilbagemelding

Bedømmelsen offentliggøres senest fire uger efter aflevering medmindre andet oplyses. 

Studerende, der ikke har bestået prøven tilbydes mundtlig feedback på deres opgave. Det anbefales at studerende kontakter underviser snarest muligt efter offentliggørelse af bedømmelsen pr. mail for at aftale tidspunkt for feedback.

Omprøve:

Ved ikke-bestået prøve gives mulighed for genindlevering af en revideret opgave. Omprøven finder sted indenfor samme semester som den ordinære prøve eller i umiddelbar forlængelse heraf. De studerende skal selv tilmelde sig via Selvbetjeningen senest 1 uge før dato for omprøve. 

Den reviderede opgave skal afleveres som PDF-fil via SDU-assignment på Blackboard senest mandag den 9. marts 2020 kl.12.00.

Ekstern kommentar

Faget er identisk med tidligere fag med samme titel (EKA 3361152). Brugte prøveforsøg fra EKA: 3361152 overføres automatisk. 

Evaluering af modulet

Evaluering af hele modulet foregår elektronisk. Ved sidste undervisningsdag udsendes e-mail (til studentermailen), hvor I vil blive bedt om at evaluere modulet. Der afsættes 15 minutter til evaluering af modulet ved sidste undervisningsdag.

Udbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Kassogrammer

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode

Deltagerbegrænsning

36