Modul B3: Molekylær medicin

Studienævn for medicin

Undervisningssprog: Dansk
EKA: S100049102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Bachelor

UVA-kode: S100049101
ECTS-point: 13

Godkendelsesdato: 29-08-2019


Varighed: 1 kvartal

Fagets navn

Modul B3: Molekylær medicin

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Grith Lykke Sørensen glsorensen@health.sdu.dk

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Bartosz Marcin Pilecki bpilecki@health.sdu.dk
Frank Kjeldsen frankk@bmb.sdu.dk
Janne Kudsk Klitgaard jkklitgaard@health.sdu.dk
Martin Røssel Larsen mrl@bmb.sdu.dk
Morten Gjerstorff MGjerstorff@health.sdu.dk
Rasmus Siersbæk siersbaek@bmb.sdu.dk
Thomas J. D. Jørgensen tjdj@bmb.sdu.dk
Ulrike Muscha Steckelings usteckelings@health.sdu.dk

Sekretær

Navn E-mail Institut By
Rigmor Jepsen RJepsen@health.sdu.dk

Formål og overordnet indhold



Generelle målbeskrivelser:

Modulet bidrager til, at de studerende kan opnå de bachelorspecifikke målbeskrivelser (fremhævet).

Viden:

  • BA(1) Angive og analysere kroppens opbygning
  • BA(2) Demonstrere viden om sundhedsfremme, sygdomsforebyggelse og rehabilitering
  • BA(3) Angive og analysere kroppens funktion
  • BA(4) Analysere de genetiske, molekylære, cellulære og fysiologiske processer, der regulerer og vedligeholder kroppens normale funktioner
  • BA(5) Analysere de biologiske variationer og processer som karakteriserer livscyklus og køn
  • BA(6) Analysere hvilke ydre faktorer der kan påvirke den menneskelige organisme og organismens reaktioner på disse
  • BA(7) Analysere menneskers adfærd og reaktionsmønstre ud fra biologiske, psykologiske, sociale, kulturelle og etniske forudsætninger
  • BA(8) Analysere ændret struktur og funktion af kroppen og dens væsentligste organsystemer ved forskellige sygdomme og tilstande
  • BA(9) Demonstrere videnskabelig nysgerrighed og forholde sig kritisk reflekterende til viden og antagelser

Færdigheder:

  • BA(10) Demonstrere kliniske færdigheder med optagelse af sygehistorie, objektiv undersøgelse og formulering af udredningsplan
  • BA(11) Fortolke videnskabelig litteratur, stille spørgsmål og konkludere på fund
  • BA(12) Anvende videnskabelig metode til at analysere, fortolke og vurdere de metoder og principper, der danner grundlag for diagnostik, behandling og interventioner.
  • BA(13) Anvende medicinsk informationsteknologi til at søge og formidle viden
  • BA(14) Demonstrere evne til at kommunikere hensigtsmæssigt med kolleger, patienter og pårørende

Kompetencer:

  • BA(15)Identificere og analysere etiske problemstillinger
  • BA(16) Demonstrere hensigtsmæssig adfærd i omgang med patienter og i samarbejde med kolleger og andre personalegrupper
  • BA(17) Demonstrere evne til formulering af egne læringsmål og videreudvikling af kompetencer

Obligatoriske forudsætninger

Ingen 

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Biomedicinspor: 

Læringsmål:

  • Forklare cellens molekylære opbygning, herunder proteinsyntese, energiomsætning og enzymer. Redegøre for celledeling og cellecyklus.

Undervisningsformer:

  • Forelæsninger og holdtimer (med gruppearbejde).

Prøveform:

  • Skriftlig eksamen uden hjælpemidler. 

Sammenhæng:  I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger inden for molekylær biologi og biokemi.


    Målbeskrivelse - viden

    FS1Anvende viden om molekylers basale fysiske og kemiske egenskaber til at forklare deres rolle i biologiske systemer.
    FS2Beskrive de cellulære biokemiske byggesten.
    FS3Forklare cellens molekylære opbygning.
    FS4Beskrive puriner og pyrimidiner, samt redegøre for informationsbevarelse (genomets reparation), kopiering og videregivelse (replikation, mitose, cytokinese) og aflæsning (gener, transkription og proteinsyntese).  
    FS5Redegøre for proteiners syntese, foldning, subunits, posttranslationel processering samt reguleret nedbrydning.
    FS6Forklare energiomsætning i forbindelse med det oxidative stofskifte.
    FS7Redegøre for enzymers opbygning, omsætning, funktion og betydning.
    FS8Redegøre for cellecyklus.
    FS9Forklare hvordan påvirkning af celledeling kan føre til ændring af cellens vækst, aldring og død og hvilke mekanismer cellen har til at reparere sig selv.

    Målbeskrivelse - færdigheder

    -

    Målbeskrivelse - kompetencer

    -

    Pensum / anbefalet litteratur

    Marks’ Basic medical Biochemistry, Lippincott, Williams & Wilkins, 4. udg., 2013
    Marks’ Basic medical Biochemistry, Lippincott, 5. udg., 2017 
    Rang & Dale: Pharmacology, 8. udg., Elsevier, 2016 eller 9. udg., Elsevier, 2019 ELLER Basal & Klinisk Farmakologi, 5. Udgave, 2014

    Indhold og forløb

    Formålet med modulet er, at den studerende lærer de biokemiske og molekylærbiologiske processer, der er grundlaget for udvikling og funktion af celler. 


    FORELÆSNING

    Læringsmål er samlet efter afsnit med holdundervisning.


    F1 – Kemiske komponenter i cellen

    Primært repetition af de grundlæggende kemiske begreber og færdigheder.

    NB! Optagelseskravet til medicin-studiet er Kemi B, og vi forventer, at dette niveau er præsent. Hvis dette ikke er tilfældet, så forventer vi, at du på eget ansvar sørger for dette. Så hvis du synes, at dine kemikundskaber er lidt ”rustne”, kan du med fordel (men helt frivilligt) sætte dig ind i den grundlæggende kemi ved hjælp af et lille kemikompendium, som du finder på Blackboard.

    Forudsætninger: Marks’ basic Medical Biochemistry, 4. ed. Kap. 4 side 41-47. Kap. 5 side 54-58. 

    ’5. ed. Kap. 4 side 47-53. Kap. 5 side 62-66. 


    F2 – Introduktion til aminosyrers struktur

    Introduktion til aminosyrernes struktur og kemiske egenskaber, samt opbygningen af kulhydrater og fedtstoffer.

    Forudsætninger: Marks’ basic Medical Biochemistry, 4. ed. Kap. 5 side 58-64. Kap. 6 side 70-78.

    ’5. ed. Kap. 5 side 66-72. Kap. 6 side 80-88. 


    F3 – Proteiners opbygning

    Introduktion til proteiners generelle opbygning og de molekylære interaktioner, der stabiliserer proteiners struktur.

    Forudsætninger: Marks’ basic Medical Biochemistry, 4. ed. Kap. 7 side 88-97. 5. ed. Kap. 7 side 100-109. 


    F4 – Proteiners opbygning og funktion I 

    Introduktion til nogle specifikke proteiners struktur og funktion/dysfunktion.

    Forudsætninger: Marks’ basic Medical Biochemistry, 4. ed. Kap. 7 side 97-100 og Kap. 6 side 78-87. 

    ’5. ed. Kap. 7 side 109-114. Kap. 6 side 88-97. 


    F5 – Proteiners opbygning og funktion II 

    Introduktion til nogle specifikke proteiners struktur og funktion/dysfunktion.

    Forudsætninger: Marks’ basic Medical Biochemistry, 4. ed. Kap. 7 side 101-111 og Kap. 49 side 928-929. 5. ed. Kap. 7 side 114-125. Kap. 47 side 979-980. 


    F6 – Enzymer 

    Celler omsætter energi, og dette medieres af katalytisk aktive proteiner - enzymerne. Michaelis-Menten kinetikken og basale elementer fra termodynamik introduceres. Energi-begreber og enzymkinetik sættes i relation til, hvordan enzymer, som proteiner, er opbygget og kontrolleres. Der gennemgås eksempler på sygdomme og tilstande, hvor ændret enzymaktivitet er medvirkende til udviklingen af det kliniske billede.

    Forudsætninger: Marks’ basic Medical Biochemistry, 4. ed. Kap 8 (bortset fra 117m-125), kap 9, kap 19 (s. 338-344m); 5. ed. kap 8, kap 9, kap 19 (indtil s. 402).  Kompendium på e-learn.


    F7 – Cellebiologi og biokemi: membraner 

    Introduktion til membranproteiner og biologiske membraners grundlæggende opbygning.

    Forudsætninger: Marks’ basic Medical Biochemistry, 4. ed. Kap. 10 side 152-157. 5. ed. Kap. 10 side 169-174. 


    F8 – Cellesignalering 

    Gennemgang af hvordan kemiske stoffer, udskilt fra kroppens celler, er i stand til at indvirke og modulere signaleringsveje i celler, der har indflydelse på cellens virke.

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, 4. og 5. ed. kapitel 11


    F9 – DNA og kromosomer 

    Gennemgang af opbygningen og strukturen af levende organismers arveanlæg i form af DNA og kromosomet samt RNA.

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry 4. og 5. ed, kapitel 12.


    F10 – DNA replikation og repair 

    Gennemgang af hvorledes DNA syntetiseres i både prokaryote og eukaryote organismer, samt hvorledes skader i DNA sekvensen kan repareres.

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, 4. og 5. ed. kapitel 13


    F11 – Fra DNA til RNA 

    Gennemgang af transkription af DNA til RNA i både prokaryote og eukaryote organismer.

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, 4. og 5. ed. kapitel 14


    F12 – Fra RNA til protein 

    Gennemgang af de forskellige trin i translationen af RNA til protein. 

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, 4. og 5. ed. kapitel 15


    F13 – Regulering og ekspression 

    Gennemgang af mekanismer for regulering af gen-ekspression i både prokaryoter og eukaryoter.

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry: 4. og 5. ed. kapitel 16


    F14 – DNA teknikker i molekylær medicin 

    Introduktion til molekylære teknikker som anvendes indenfor molekylær medicin til diagnosticering og behandling af sygdomme.

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry: 4. og 5. ed. kapitel 17


    F15 – Molekylærbiologi i cancer 

    Introduktion af mekanismer, der regulerer cellecyklus og apoptosis. Desuden beskrives hvordan disregulering af dette kan føre til cancer.

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry 4. og 5. ed.: kapitel 18 (side 344-362) forventes læst


    F16 – Basic pharmacodynamics: Receptors and signal transduction. Forelæsning på engelsk.

    Forelæsningen giver jer grundlæggende viden om de vigtigste typer af receptorer, de væsentligste intracellulære signaleringskaskader, som initieres ved aktivering af disse receptorer, samt om principper for lægemiddel-receptor-interaktion. Forelæsningen er vigtig for forståelsen af de fleste lægemidlers virkningsmekanisme, der vil blive behandlet i farmakologiforelæsninger på dette og efterfølgende moduler.

    Forudsætninger: Forelæsning F8; Rang & Dale: kap 2 - How drugs act: general principles ELLER Basal og klinisk Farmakologi, kap 1 og 2


    F17 – Pharmacological strategies to inhibit cell proliferation (cancer therapeutics). Forelæsning på engelsk.

    Forelæsningen fokuserer på, hvordan almindelige lægemidler til cancerkemoterapi (alkyleringsmidlerne cyclofosfamid og cisplatin, antimetabolitterne methotrexat og fluorouracil, vinka-alkaloiderne vinkristin og vinblastin og tyrosinkinasehæmmeren imatinib) hæmmer celledeling. Desuden gennemgås ovennævnte lægemidlers væsentlige bivirkninger og det forklares, hvorfor de opstår.

    Forudsætninger: Forelæsninger F10 – 12, 16; Rang & Dale, kap. 55 ELLER Basal & Klinisk Farmakologi, kap. 61: læses med fokus på de generelle principper og de substanser, der nævnes i forelæsningen. 


    F18 – Metaboliske reaktionsveje 

    Ved forelæsningen gives et overblik over de generelle metaboliske reaktionsveje for fordøjelse, transport og omsætning af føden. Gennemgang af det termodynamiske grundlag for metabolismen, specielt ATP’s universelle rolle, og hvorledes der bliver frigjort energi ved omsætning af føden. 

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, 4. ed.: side 3-8, 21-26, 336-349, figur 9.6, 9.8, 26.2, 27.2 samt figur 27.13 og figur VI.4 (side 584). 5. ed.: side 3-8, 24-28, 394-407, fig. VI4. side 592. 


    F19 – TCA cyclus 

    Gennemgang af TCA cyklus, som er den centrale reaktionsvej for oxidation af fedtsyrer, glukose og aminosyrer. Endvidere behandles den overordnede regulering af TCA cyklus. 

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, 4. ed.: kap. 20 (Side 355-373). 5. ed.: side 457-473. 


    F20 – Oxidativ fosforylering 

    Ved forelæsningen gives et overblik over den oxidative fosforylering, den overordnede opbygning af elektrontransportkæden, dannelse af protongradienten, kobling mellem elektrontransport og ATP syntese samt transport af metabolitter over den indre mitochondriemembran. 

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, 4. ed.: kap 21 (side 377-385, 388-392) samt figur 20.4. 5. ed.: side 480-487, 493-497.  


    F21 – Cellulær metabolisme af karbohydrat og triglycerider 

    Den cellulære omsætning af glukose under aerobe og anaerobe forhold vil blive behandlet i forelæsningen. Endvidere beskrives glykogens struktur og nedbrydning. Den overordnede regulering af glykogennedbrydningen i muskler og lever skitseres.

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, 4. ed.: kap 22 (side 396-404) og kap 28 (406-410, 512-526 (-515 og 516)) samt figur 27.13 og 47.9. 5. ed.: side 434-440, 443-450, 488-489, 525-538 (-528, -529(A)). 


    F22 – Betaoxidation af fedtsyrer og kreatinphosphat 

    Omhandler betaoxidation af mættede fedtsyrer med lige antal carbonatomer samt omsætningen af ketonstoffer. Endvidere gives en oversigt over skeletmusklens energikilder i hvile og under arbejde.  

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, 4. ed.: kap. 23 (side 414-421, 424-425, 427-431) og kap. 47 (side 890-899). 5. ed.: side 607-614, 617-618, 621-624, 938-947. 


    F23 – Reaktive oxygen forbindelser (ROS/RNOS)

    Forelæsningen giver en introduktion til de biologisk relevante reaktive oxygen forbindelser (ROS) og reaktive nitrogen-oxygen forbindelser (RNOS), herunder deres opståen, bortskaffelse og virkning.

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, 4th ed.: kap. 24 (pp. 437-455). Kap 29 (afsnit 1. p. 534). 5th ed.: Kap 25 (pp. 504-522), Kap 27 (afsnit A., pp. 545-546).


    HOLDUNDERVISNING 

    Bio 1 – Kemiske komponenter i cellen.

    Forudsætninger: som til F1

    Hjemmeopgaver: Molekylmodeløvelsen løses i små grupper til selve holdtimen. Men opgave 1, 2 og 3 løses alene eller i grupper før de tilhørende holdtimer med henblik på præsentation/gennemgang til holdtimen.   


    Bio 2 – Introduktion til aminosyrers struktur.

    Forudsætninger: som til F2

    Hjemmeopgaver: Læs og forsøg at svare på hjemmeopgaverne inden holdtimen. Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor. 


    Bio 3 – Proteiners opbygning.

    Forudsætninger: som til F3

    Hjemmeopgaver: Læs og forsøg at svare på hjemmeopgaverne inden holdtimen. Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor.


    Bio 4 – Proteiners opbygning og funktion I.

    Forudsætninger: som til F4

    Hjemmeopgaver: Læs og forsøg at svare på hjemmeopgaverne inden holdtimen. Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor.


    Bio 5 – Proteiners opbygning og funktion II

    Forudsætninger: som til F5

    Hjemmeopgaver: Læs og forsøg at svare på hjemmeopgaverne inden holdtimen. Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor.


    Bio 6a – Enzymkinetik 1.

    Gruppearbejde (3 per hold) arbejder med cases.

    Forudsætninger: Gennemlæs opgaver på e-learn (tilgængelig en uge før). Medbring 1 computer per gruppe incl Excel eller lignende program. Marks’ basic Medical Biochemistry, 4. ed. Kap 8 (bortset fra 117m-125), kap 9 og kompendium på elearn.

    Hjemmeopgaver: Ingen


    Bio 6b – Enzymkinetik 2. 

    Forudsætninger: Som Enzymkinetik 1.

    Hjemmeopgaver: Ingen


    Bio 6c – Enzymkinetik 3.

    Forudsætninger: Gennemlæs opgaver på e-learn (tilgængelig en uge før). Kap 19 (s. 338-344m) og kompendium på elearn forventes læst. Kendskab til forelæsningsslides, samt Bio 6 – enzymkinetik 1 og 2 er en forudsætning.

    Hjemmeopgaver: Opgave 1 løses hjemmefra


    Bio 7 – Cellebiologi og biokemi: membraner 

    Forudsætninger: som til F7.

    Hjemmeopgaver: Læs og forsøg at svare på hjemmeopgaverne inden holdtimen. Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor.


    Bio 8 – Cellesignalering 

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, kapitel 11. Kendskab til forelæsningsslides er en forudsætning.

    Hjemmeopgaver: Besvarelse af hjemmeopgaverne inden holdtimen (tilgængelige på e-learn 1 uge før). Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor.


    Bio 9 – DNA og kromosomer

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry: kapitel 12.

    Hjemmeopgaver: Læs og forsøg at svare på hjemmeopgaverne inden holdtimen. Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor.


    Bio 10 – DNA replikation og repair

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry: kapitel 13.

    Hjemmeopgaver: Læs og forsøg at svare på hjemmeopgaverne inden holdtimen. Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor.


    Bio 11 – Fra DNA til RNA

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry: kapitel 14.

    Hjemmeopgaver: Læs og forsøg at svare på hjemmeopgaverne inden holdtimen. Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor.


    Bio 12 – Fra RNA til protein 

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, kapitel 15. Kendskab til forelæsningsslides er en forudsætning.

    Hjemmeopgaver: Besvarelse af hjemmeopgaverne inden holdtimen (tilgængelige på e-learn 1 uge før). Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor.


    Bio 13 – Regulering og ekspression

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, kapitel 16. Kendskab til forelæsningsslides er en forudsætning.

    Hjemmeopgaver: Besvarelse af hjemmeopgaverne inden holdtimen (tilgængelige på e-learn 1 uge før). Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor.


    Bio 14 – DNA teknikker i molekylær medicin

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry: kapitel 17.

    Hjemmeopgaver: Læs og forsøg at svare på hjemmeopgaverne inden holdtimen. Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor.


    Bio 15 – Moleylær biologi i cancer

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry: kapitel 18.

    Hjemmeopgaver: Besvarelse af dele af opgavesættet inden holdtimen (Hvilke, angives på e-learn 1 uge før). Øvrige opgaver løses i grupper i timerne. Opgaverne bliver gennemgået i holdtimen af de studerende med støtte fra instruktor.


    Bio 17 – farmakologi 

    Forudsætninger: Rang & Dale: kap 2 - How drugs act: general principles ELLER Basal og klinisk Farmakologi, kap 1 og 2.

    Hjemmeopgaver: Opgaver på e-learn løses alene eller i grupper før de tilhørende holdtimer med henblik på præsentation/gennemgang på holdet


    Bio 18 – Metaboliske reaktionsveje

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, side 3-8, 21-26, 336-349 samt figur 27.13 og figur VI.4 (side 584).

    Hjemmeopgaver: Opgaver på e-learn løses alene eller i grupper før de tilhørende holdtimer med henblik på præsentation/gennemgang på holdet


    Bio 19 – TCA cyklus

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry kap. 20 (Side 355-373).

    Hjemmeopgaver: Opgaver på e-learn løses alene eller i grupper før de tilhørende holdtimer med henblik på præsentation/gennemgang på holdet


    Bio 20 – Oxidativ fosforylering

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry kap 21 (side 377-385, 388-392).

    Hjemmeopgaver: Opgaver på e-learn løses alene eller i grupper før de tilhørende holdtimer med henblik på præsentation/gennemgang på holdet


    Bio 21 – Cellulær metabolisme af karbohydrat og triglycerider

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry kap 22 (side 396-404) og kap 28 til 30 (side 512-526).

    Hjemmeopgaver: Opgaver på e-learn løses alene eller i grupper før de tilhørende holdtimer med henblik på præsentation/gennemgang på holdet


    Bio 22 – Betaoxidation af fedtsyrer og kreatinphosphat

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry kap. 23 (side 414-421, 424-425, 427-431) og kap. 47 (side 890-899).

    Hjemmeopgaver: Opgaver på e-learn løses alene eller i grupper før de tilhørende holdtimer med henblik på præsentation/gennemgang på holdet


    Bio 23 – Reaktive oxygen forbindelser (ROS/RNOS) 

    Forudsætninger: Marks’ Basic Medical Biochemistry, 4th ed.: kap. 24 (pp. 437-455). Kap 29 (afsnit 1. p. 534). 5th ed.: Kap 25 (pp. 504-522), Kap 27 (afsnit A., pp. 545-546).

    Hjemmeopgaver: Opgaver på e-learn løses alene eller i grupper før de tilhørende holdtimer med henblik på præsentation/gennemgang til holdtimerne.


    Detaljerede målsætninger

    F1

    •Beskrive ioniske, kovalente og polære kovalente bindinger.

    •Beskrive hydrogenbindinger og van der Waals (London) bindinger og genkende disses betydning i intra-og intermolekylære interaktioner. 

    •Beskrive vands egenskaber som opløsningsmiddel i cellen.

    •Definere syrer og baser og redegøre for syre-base reaktioner.

    •Definere pH begrebet og beregne pH, stoffers og ioners koncentrationer i fortyndede opløsninger af stærke og svage syrer og baser.

    •Kende de kemiske strukturer af

    • oalifatiske kulbrinter
    • oaromatiske kulbrinter
    • oalkoholer 
    • oaldehyder 
    • oketoner
    • oEthere
    • oSyreanhydrider
    • oThioestere
    • oPhosphoestere
    • oaminer og angive deres syre/base egenskaber.
    • ocarboxylsyrer og angive deres deres syre/base egenskaber.
    • oestere og angive deres kemiske egenskaber, i særlig grad deres hydrolyse.
    • oamider og angive deres kemiske egenskaber, i særlig grad deres hydrolyse. 


    F2

    •Kende kulhydraters, fedtsyrers og triacylglycerolers overordnede kemiske struktur. 

    •Kende den generelle struktur af aminosyrerne samt den kemiske struktur for sidekæderne for de 20 fundamentale aminosyrer, samt anvende trebogstavskoden for aminosyrerne.

    •Kende aminosyrernes kemiske karakteristika, herunder spejlbillede-isomeri, hydrofobe og hydrofile egenskaber, syre-base egenskaber.


    F3

    •Kunne definere hvad et protein er, samt tegne peptidbindingen.

    •Beskrive de interaktioner, der indgår i foldning/opretholdelse af et proteins struktur.

    •Beskrive -helix og -sheet strukturene og forklare hvordan de kan indgå i proteinstrukturer.

    •Definere begreberne primær, sekundær, tertiær og kvarternær struktur af proteiner samt kende begreberne proteindomæner og subunit.


    F4

    •Kende begreberne proteinfamilier og protein isoformer.

    •Beskrive disulfidbindingen og dens betydning for opretholdelse af et proteins struktur.

    •Angive hvilke aminosyrerester, der kan fosforyleres og angive hvilken betydning fosforylering kan have for proteiners funktion.

    •Beskrive insulins opbygning og funktion.

    •Gøre rede for hæmoglobins og myoglobins generelle opbygning og funktion.

    •Beskrive seglcelle-hæmoglobin og seglcelleanæmi.


    F5

    •Beskrive immunoglobulinernes generelle opbygning og funktion.

    •Beskrive strukturen af det fibrillære protein kollagen og de af strukturen afledte egenskaber.

    •Gøre rede for protein foldning og de proteiner, der hjælper med denne proces.

    •Gøre rede for amyloide fibriller.

    •Gøre rede for prioner og protein misfoldning.

    •Gøre rede for protein denaturering.


    F6

    •Redegøre for enzymers overordnede struktur, funktion og hvorledes ydre faktorer påvirker et enzyms katalytiske aktivitet

    •Redegøre for forløbet i en simpel enzymkatalyseret reaktion, herunder skitsering af Michaelis-Menten og Lineweaver-Burk plots og disses anvendelse. Redegøre for mulig regulering af enzymaktiviteten

    •Redegøre for forskelle mellem kompetitive, non-kompetitive og irreversible inhibitorer i forhold til binding til enzymet og påvirkning af Km og Vmax

    •Redegøre for principperne bag allosteriske enzymer og regulering af disse

    •Redegøre for kinetiske og termodynamiske principper og begreber som benyttes til at analysere forløbet af en kemisk reaktion herunder skitsere et energidiagram for en reaktion med og uden enzymer


    F7

    •Kende biologiske membraners bestanddele og beskrive disses indbygning i membranen.

    •Gøre rede for membraners fluiditet og deres asymmetriske opbygning.

    •Kunne definere hvad et membranprotein er, herunder kunne skelne mellem integrale og perifere membranproteiner.

    •Beskrive hvorledes membranproteiner associeres til lipiddobbeltlaget.

    •Gøre rede for celleoverfladens kulhydratlag (glycocalyx).


    F8

    •Beskrive begreberne signal-transduktion og chemical messengers

    •Gøre rede for forskellen mellem endokrine, parakrine og autokrine chemical messengers

    •Angiv hvilken slags chemical messengers de tre hovedsignaleringssystemer (endokrine, nerve og immunsystemet) anvender

    •Gøre rede for funktionen af intracellulære receptorer og kende til de mest almindelige.

    •Gøre rede for funktionen af Plasma Membran receptorer

    •Beskrive funktionen og interaktionen mellem de to enzymgrupper kinaser og fosfataser i forbindelse med signal transduktion

    •Kende til 7-transmembran receptorer og funktionen af disse

    •Gøre rede for begrebet signal-terminering (desensitization)


    F9

    •Redegøre for nukleosid og nukleotid 

    •Beskrive de kræfter (Watson-Crick baseparring og ”base stacking”), som holder en DNA dobbelthelix sammen

    •Redegøre for polariteten og opbygning af DNA dobbelthelix

    •Beskrive interaktionen af DNA med histone-proteiner

    •Beskrive DNA’s pakning i kromosomer, og redegøre for, at et kromosom er et DNA molekyle med associerede proteiner

    •Beskrive strukturen af de forskellige typer af RNA 


    F10

    •Redegøre for replikationsprocessen og dens komponenter, herunder involverede enzymer, replikationsorigin, telomerer og proofreading

    •Forklare hvordan DNA polymeraser fungerer 

    •Redegøre for DNA “repair” og dets vigtighed for genomets bevarelse


    F11

    •Beskrive funktionen af RNA polymerasen. 

    •Angive de tre eukaryote RNA polymeraser og deres forskellige funktioner  

    •Redegøre for transkriptionsprocessen og dens komponenter. 

    •Angive, at de primære transskripter af tRNA, rRNA og mRNA bliver processeret og eksporteret 

    •Beskrive følgende for mRNA: Splicing, 5´-capping og 3´-polyadenylering. 

    •Redegøre for introns, exons og nukleær eksport af mRNA

    •Angive forskellen mellem prokaryot og eukaryot genekspression


    F12

    •Redegøre for den genetiske kode.

    •Redegøre for tRNAs konformation og adapterfunktion   

    •Redegøre for kodon-antikodon interaktion, læseramme (reading frame), aflæsningsretning for RNA.

    •Forklare funktionen af aminoacyl-tRNA syntetaser

    •Angive ribosomets opbygning i protein og RNA-komponenter, samt de to subunits

    •Redegøre for translationsprocessens forskellige trin; initiering, elongering og terminering

    •Kende til forskellen mellem syntese af cytoplasmiske og membran/ekstracellulære proteiner.       

    •Angive, at proteiner syntetiseres i retningen N- mod C-terminal 


    F13

    •Gøre rede for den overordnede regulering af genekspression i prokaryoter.

    •Definere begreberne Operon, Inducer, Repressor, Co-repressor og sigma faktorer.

    •Gøre rede for den overordnede regulering af genekspression i eukaryoter.

    •Gøre rede for transkriptionsfaktorers interaktion med DNA og beskrive de vigtigste principper for DNA-protein interaktion. 

    •Beskrive hvorledes protein-protein og protein-DNA-interaktion regulerer transkriptionen.

    •Forklare hvordan DNA- og histon-modifikationer regulerer transkriptionen.

    •Redegøre for, hvorledes forskellige celletyper udtrykker forskellige gener herunder hvorledes genekspression kan ændres fx af vækstfaktorer og ved ydre påvirkninger

    •Redegøre for ”RNA interferens” 

    •Forklare post-transkriptionel kontrol af genekspression

    •Forklar hvordan RNA (mRNA, siRNA, miRNA) kan regulerer translationen 

    •Forklare hvordan gener kan ændres, dupliceres og give ophave til protein isoformer (fx alternativ splicing).

    •Beskrive organiseringen af det humane genom med hensyn til forskellige kodende og ikke-kodende DNA-regioner. 


    F14

    •Forklare hvad restriktions enzymer er og hvad de kan anvendes til

    •Forklare princippet i DNA-sekventering

    •Definere begreberne DNA denaturering (melting), renaturering (re-annealing), og hybridisering 

    •Forklare principperne i genkloning   

    •Beskrive PCR og dets anvendelser. 

    •Forklar hvordan DNA polymorismer kan identificeres

    •Beskrive hvorledes molekylære teknikker kan anvendes til forebyggelse og behandling af sygdomme, inklusive genetisk vejledning og genterapi.

    •Forklare anvendelsesmulighederne for proteomics


    F15

    •Redegøre for cellecyklus og cellecyklus checkpoints

    •Redegøre for proteiner/komplekser, der kontrollerer cellecyklus (cyklin-cdk/cdk-inhibitorer)

    •Redegøre for, at celle proliferation afhænger af signaler fra andre celler 

    •Angive, at celleantal kontrolleres ved en blanding af intracellulære ”programmer” og ekstracellulære signaler, der tilsammen kontrollerer proliferation, overlevelse og død. 

    •Redegøre for apoptose og mekanismer der medfører apoptose

    •Redegøre for oncogener, tumor-suppressor-gener, ”gain of function”, ”loss of function”

    •Beskrive hvorledes ændringer af gener og genekspression kan have betydning for udvikling af cancer

    •Angive, at cancer-celler ikke adlyder den normale sociale kontrol af cellevækst og overlevelse


    F16

    •Have kendskab til de vigtigste typer af receptorer, kunne nævne konkrete eksempler på hver type receptor og forklare vigtige signaleringsmekanismer

    •Gøre rede for begreberne agonist, antagonist, partiel agonist og invers agonist.


    F17

    •Redegøre for, hvordan almindelige lægemidler til cancerkemoterapi (de alkylerende midler cyclofosfamid og cisplatin, antimetabolitterne methotrexat og fluorouracil, vinka-alkaloiderne vinkristin og vinblastin og tyrosinkinasehæmmeren imatinib) hæmmer celledeling.

    •Have kendskab til ovennævnte lægemidlers væsentligste bivirkninger og redegøre for, hvorfor de opstår.


    F18

    •Angive at føden består af kulhydrat, lipid (og protein)

    •Beskriv opbygningen af kulhydrater (glukose & glykogen) og lipider (TG og FA) og beskriv kort optagelse fra tarm samt transport i blodet 

    •Beskriv funktionen af GLUT4 i muskelceller

    •Angiv at insulin og glukagon regulerer blodglukose niveauet

    •Definer og beregn ΔG’ for given reaktion 

    •Forklar, hvordan en termodynamisk ugunstig reaktion (endergon) kan bringes til at forløbe ved kobling til en termodynamisk gunstig (exergon) reaktion

    •Beskriv ATP’s centrale rolle i cellernes energiomsætning og forklar den strukturelle baggrund for ATP’s højenergetiske fosfatbindinger

    •Angiv at andre forbindelser indeholder højenergetiske bindinger

    •Beskriv, hvorledes hovedparten af cellens ATP dannes ved en fuldstændig oxidation af føden til CO2 og vand, og at NAD+ og FAD fungerer som vigtige elektroncarriers i cellens redoxprocesser

    •Genkende strukturen af NAD+ og FAD og beskriv forskellen mellem den oxiderede og reducerede form

    •Beregn ΔE0’for en redoxproces

    •Angiv at enzymer fremmer reaktionshastigheden ved at sænke aktiveringsenergien (EA) uden at påvirke ΔG’ for processen

    •Definer et allosterisk enzym og beskriv hvorledes aktiviteten kan fremmes/hæmmes

    •Beskriv hvorledes enzymaktivitet kan ændres ved kovalent modifikation


    F19

    •Beskriv den overordnede funktion af TCA

    •Opskriv netto reaktionen for processen og bemærk at det producerede GTP er dannet ved substratniveau fosforylering

    •Angiv den intracellulære lokalisation af citronsyrecyklus 

    •Opskriv citronsyrecyklus med angivelse af navne på substrater og enzymer for hver enkel delreaktion. Der kræves IKKE strukturformler for substrater/produkter men en redegørelse for, hvad der sker med kulstof og elektroner i hver delreaktion

    •Genkend strukturen af NAD+ og FAD og beskriv forskellen mellem den oxiderede og reducerede form af co-enzymerne

    •Erkend at Acyl-SCoA indeholder en energi-rig thioesterbinding

    •Opskriv den oxidative decarboxylering af pyruvat og angiv at reaktionen er irreversibel. Beskriv funktionen af de forskellige prostetiske grupper og coenzymer i α-keto-DH complexer

    •Identificer de endergone og exergone reaktioner i TCA

    •Beskriv reguleringen af TCA samt den overordnede regulering af PyrDH complexet


    F20

    •Beskriv overordnet, hvorledes reducerede co-faktorer dannet ved oxidation af føden, f.eks. i TCA, overfører elektroner til elektrontransportkæden, som reducerer ilt til vand. Energien frigjort ved disse redoxprocesser udnyttes til at danne en protonomotorisk gradient over IMM, som danner energigrundlaget for syntesen af ATP (oxidativ fosforylering) 

    •Angiv at respirationskæden er opbygget af 3 membranbundne enzymkomplekser forbundet med mobile elektroncarriers. Beskrive den overordnede struktur og funktion af de prostetiske grupper: flavinnukleotider, jernsvovl centre, quinoner samt cytochromer

    •Forklar, hvordan reduktionsækvivalenter fra f.eks. TCA og β-oxidation overføres til respirationskæden

    •Angiv at complex I III og IV fungerer som elektrondrevne protonpumper, der skaber en protonomotorisk gradient (ΔP) over den indre mitochondriemembran (IMM); ΔP består af ΔΨ og ΔpH

    •Beskriv, hvorledes ΔP driver syntesen af ATP via ATP-synthasen (kemiosmose)

    •Beskrive ATP-syntasens asymmetriske placering i membranen samt forklare F0's og F1's rolle. Giv en kort beskrivelse af enzymets mekanisme

    •Beskriv energiudbyttet ved oxidation af NADH og succinat i elektrontransportkæden 

    •Angiv at ADP udøver ”respiratorisk kontrol” og at en intakt IMM er essentiel for den oxidative fosforylering. Bemærk at under højt energiniveau i matrix vil citrat kunne forlade mitochondriet

    •Beskriv, hvorledes DNP kemisk kan afkoble ATP-syntesen fra elektrontransporten og angiv at ”uncoupling proteins” (UCP) spiller en vigtig rolle i thermogenesen


    F21

    •Redegør for aerob og anaerob nedbrydning af glukose

    •Beskriv, hvorledes glukose optages i muskelcelle

    •Opskriv glykolysens delreaktioner med angivelse af navne på mellemprodukter og enzymer; der kræves ikke strukturformler

    •Opskriv nettoreaktionen for glukoses omdannelse til pyruvat og bemærk at det producerede ATP er dannet ved substratniveau fosforylering

    •Beskriv hvorledes der opretholdes redoxbalance af glykolysen under aerobe såvel som anaerobe forhold i muskelcellen

    •Sammenlign nettoudbyttet af ATP ved omsætning af 1 mol glukose under aerobe og anaerobe betingelser

    •Beskriv adenylat kinasens rolle i ændringer i ATP, ADP og AMP koncentrationerne i den arbejdende muskel

    •Beskriv den overordnede regulering af glykolysen med allosterisk regulering af PFK-1 og pyrDH samt G 6-P’s hæmning af HK. Redegør for citrats hæmning af PFK og hvilke forhold der betinger at citratkoncentrationen i cytoplasmaet stiger.

    •Beskriv struktur og opbygningen af glykogen - musklens største energidepot

    •Angiv at glykogenolyse er nedbrydning af glykogen. Glykogen fosforylase benytter Pi til at bryde α-1,4- bindinger i den ikke-reducerende ende af glykogenkæderne hvorved der frigøres glukose 1-P. Fosfoglukomutase katalyserer omdannelse af G 1-P til G 6-P

    •Beskriv den overordnede regulering af glykogenfosforylasen under muskelarbejde

    •Beskriv hvorledes AMP sikrer at glykogenolyse og glykolyse er aktive samtidigt


    F22

    •Beskriv kort lipidfordøjelse og funktionen af kylomikroner

    •Beskriv aktivering af FA og angiv, at transport af FA til matrix sker via carnitin

    •Beskriv β-oxidationens grundreaktioner for en mættet fedtsyre med lige antal C (der kræves ikke navne eller strukturformler)

    •Beregn energiudbyttet for oxidation af en mættet fedtsyre med lige antal C

    •Beskriv reguleringen af β-oxidationen

    •Angiv at acetoacetat og β -hydroxybutyrat hører til de såkaldte ”ketonstoffer”

    •Beskriv aktivering og nedbrydning af ketonstoffer i musklen

    •Beregn energiudbyttet ved oxidation af ketonstoffer

    •Angiv at ketonstoffer er en vigtig energikilde i muskler under faste

    •Angiv at muskler opbevarer højenergetiske fosfatforbindelser i form af creatinfosfat

    •Beskriv musklens energikilder i hvile 

    •Beskriv musklens energikilder under bevægelse: blodglukose, glykogen og FA og forklar hvad der betinger, at den ene energikilde benyttes frem for den anden


    F23

    •Redegøre for opståen og bortskaffelse af reaktive iltforbindelser

    •Redegøre for hovedtræk af virkningerne af reaktive iltforbindelser

    •Redegøre for hovedtræk af opståen, virkninger og bortskaffelse af nitrogen oxid og reaktive nitrogen-oxygen forbindelser






    Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

    Forelæsninger og holdtimer (med gruppearbejde). 

    Skemaoplysninger

    Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

    Information følger 

    Eksamensbestemmelser

    Eksamen

    Navn

    Eksamen

    Tidsmæssig placering

    I tilknytning til modulet.

    Udprøvninger

    Eksamen

    EKA

    S100049102

    Navn

    Eksamen

    Beskrivelse

    Skriftlig eksamen uden hjælpemidler (kortsvars-, essays- og beregningsopgaver).

    Prøveform

    Skriftlig stedprøve

    Censur

    Intern prøve, to eller flere bedømmere

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Dansk

    Varighed

    4-timers skriftlig prøve uden hjælpemidler 

    Hjælpemidler

    Ingen hjælpemidler er tilladt. Se nærmere information på Blackboard. 

    Udlevering af opgave

    I print 

    Indlevering af besvarelse

    SDU Assignments 

    ECTS-point

    13

    Uddybende information

    Se Blackboard

    Ekstern kommentar

    Et af 2 elementer på Modul B3: Molekylær medicin. Modulet er bestået, når alle elementer er bestået.

    Modulet er identisk med 3520541 Modul B3: Molekylær medicin. Brugte prøveforsøg overføres automatisk.