Digitale teknologier og Supply Chain Innovation
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
Indhold
- Introduktion til Supply Chain Management
- Supply Chain Innovation analyseramme (processer, teknologi og netværksstruktur)
- Supply Chain Performance
- Supply Chain strategi
- Design og udvikling af Supply Chain og Supply Networks
- Supply Chain relaterede forretningsprocesser (design og redesign)
- Innovationsteori til forklaring af virksomheders innovationsstrategier
- Supply Chain teknologier og disruptive technologies
- Udfordringer med at prioritere drift contra udvikling (ambidexterity)
- Innovationsprocesser
- Supply Chain og forretningsmodeller
- Valg og ledelse af portefølje
- Faseopdelte udviklingsprojekter - alternativt ledelse af udviklingsprojekter teknologi.
Målbeskrivelse
Formålet med faget er, at formidle en samlet og helhedsorienteret forståelse af teknologidrevet Supply Chain Innovation. I faget lægges der vægt på at formidle indsigt i og opøve evnen til på en kritisk og konstruktiv måde at forholde sig til og anvende fagområdets centrale modeller og værktøjer.
Deltagerne opnår teoretisk og anvendelsesorienteret viden om, hvorledes der kan skabes teknologidrevne Supply Chain Innovationer i virksomheder.
Deltagerne får gennem fagpakken:
- Viden om og indsigt i Supply Chain Management og innovationsteori
- Indsigt i Supply Chain Innovation analyseramme (processer, teknologi og netværksstruktur)
- Kendskab til fremgangsmåder med kortlægning af forretningsprocesser og systemanalyser
- Eksterne relationers betydning for virksomheders adgang til viden om teknologi og marked
- Demonstrere overblik over teorier ved at diskutere og argumentere for valg af teori og dets eventuelle begrænsninger
- Gennemføre relevant indsamling og sammenhængende analyse af data til besvarelse af problemstillingen, baseret på en teoretisk tilgang til problemet,
- Opstille alternative forslag til forbedring af praksis på baggrund af analyser
Opnåelse af karakteren 12: Fremragende
Gives for en eksamensbevarelse, der demonstrerer at: Den studerende har et overbevisende og kompetent overblik over såvel generelle som specifikke problemstillinger forbundet med teknologidrevet Supply Chain Innovation Den studerende skal have en særdeles god indsigt i og forståelse af og evnen til at anvende relevante teorier, modeller og metoder. Endvidere besidder den studerende en selvstændig kompetence til at kunne tilpasse og udvikle på gængse modeller og værktøjer. Den studerende har en overbevisende indsigt i grundlæggende antagelser bag teorier og modeller Den studerende har en fremragende kompetence til at identificere og overskue praktiske problemstillinger og argumentere for, hvad der er væsentlige og knap så væsentlige aspekter. Den studerende kan på overbevisende vis demonstrere indsigt i konsekvenserne af konkrete løsningsforslag, herunder teori- og metodevalg. Der er tale om en fremragende præstation, der demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål, med kun uvæsentlige mangler.
Opnåelse af karakteren 02: Den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål
Gives for en eksamensbesvarelse, der demonstrerer at: Den studerende har et minimum af acceptabel forståelse af såvel generelle som specifikke problemstillinger forbundet med teknologidrevet Supply Chain Innovation Den studerende har en mangelfuld og ustruktureret, men dog netop acceptabel forståelse og evne til at anvende relevante teorier, modeller og metoder. Endvidere besidder den studerende kun begrænsede evner til at kunne tilpasse og udvikle gængse modeller og teknikker. Den studerende har en begrænset, men netop acceptabel indsigt i grundlæggende antagelser bag teorier og modeller. Den studerende besidder en mangelfuld, men dog netop acceptabel indsigt i at identificere og overskue praktiske problemstillinger og argumentere for, hvad der er væsentlige og knap så væsentlige aspekter. Den studerende kan kun i meget begrænset omfang demonstrere indsigt i konsekvenserne af konkrete løsningsforslag, herunder teori- og metodevalg.
For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende opnår følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Målbeskrivelse - viden
- Beskrive centrale problemstillinger indenfor teknologidrevet Supply Chain Innovation herunder dets bidrag til skabelse af konkurrencemæssige fordele
Målbeskrivelse - færdigheder
- Kritisk og konstruktivt at forholde sig til og anvende fagområdets centrale modeller og værktøjer indenfor Supply Chain Innovation
- At kunne udvælge og anvende fagets modeller og teorier og i forlængelse heraf vurdere, begrunde og formidle resultaterne af gennemførte analyser.
- At kunne forretningsudvikle sammen med eksterne leverandører, videninstitutioner og evt. studerende
Målbeskrivelse - kompetencer
- Beskrive centrale problemstillinger indenfor teknologidrevet Supply Chain innovation herunder dets bidrag til skabelse af konkurrencemæssige fordele
- Beskrive, analysere og vurdere betydningen af teknologidrevet Supply Chain innovationer i virksomheder med anvendelse af relevante teorier og metoder.
- Diskutere betydningen af teknologi i Supply Chain Innovation.
- Analysere og vurdere hvordan virksomheder kan forretningsudvikle gennem redesign af Supply Chain relaterede forretningsprocesser med anvendelse af relevante teorier og metoder.
- Vurdere relevansen af og anvende relevante teorier og metoder, der knytter sig til teknologi og Supply Chain Innovation.
- Reflektere over, udvikle og foreslå løsninger indenfor teknologidrevet Supply Chain Innovation, der skaber konkurrencemæssige fordele for såvel private som offentlige organisationer
Litteratur
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Regler
Udprøvninger
Mundtlig prøve
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Den mundtlige prøve er uden forberedelse.
Deltagelse i omprøven kræver deltagelse i ordinær prøve i samme eksamenstermin. Det vil sige, at f.eks. udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøve. I givet fald vil næste adgang til eksamen være ved førstkommende ordinære eksamen.
EKA
Skriftlig stedprøve
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Der er to udprøvninger på faget, begge prøver skal bestås som delprøver, og karakteren udtrykkes med en vægtning på 50/50%.
Faget afsluttes med en individuel, skriftlig stedprøve af tre timers varighed. Prøven afholdes om eftermiddagen den sidste undervisningsdag i faget.
Deltagelse i omprøven kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at f.eks. udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøve. I givet fald vil næste adgang til eksamen være ved førstkommende ordinære eksamen.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9910411.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
.
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Christopher Rajkumar | cra@sam.sdu.dk | Kolding | |
Jan Stentoft | stentoft@sam.sdu.dk | Kolding | |
Morten Brinch | mobr@sam.sdu.dk | Kolding | |
Ole Stegmann Mikkelsen | osm@sam.sdu.dk | Kolding |