Fortolkning i kontekst

Samdrift - henvend dig hos dit eget studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: H910006102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: H910006101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 07-03-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

H910006101

ECTS-point

10

Fagtitel

Fortolkning i kontekst

Antal undervisningstimer

3 timer per uge

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Esben Nedenskov Petersen esben@sdu.dk

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Camilla Schwartz cas@sdu.dk Odense
Søren Mads Mau smau@sdu.dk Odense

Overordnet målbeskrivelse

De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal efter endt undervisning

  • demonstrere overblik over og indsigt i teoretiske diskussioner om konteksters betydning for fortolkning

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning
  • vurdere og anvende avancerede fortolkningsmetoder i forhold meningsbærende fænomener som ord, tekster, billeder, film og handlinger i kontekst inden for humanistiske traditioner

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning

  • se fortolkning i en videre kulturel eller interkulturel kontekst, samt idémæssig sammenhæng, og forstå betydningen heraf
  • arbejde tværfagligt

Indhold

Kurset beskæftiger sig med, hvordan det er muligt at afkode og forstå det komplekse samspil mellem kontekst og den mening, man forsøger at aflæse, afkode eller skabe. Kurset omfatter såvel teoretiske diskussioner som danske og udenlandske eksempler på hvordan teoretiske positioner kan omsættes til konkrete fortolkningsstrategier og -praksisser. Internationale elementer inddrages. 

Kurset består af fire dele, der giver hver deres bidrag til en samlet forståelse af det komplekse forhold mellem fortolkning og kontekst:

(1)Sproglig belysning af forholdet mellem semantik og pragmatik ud fra teoretikere som fx Grice, Austin og Wittgenstein. 

(2)Diskursteoretisk belysning af relationen mellem tekster og bagvedliggende forståelser ud fra teoretikere som fx Laclau, Mouffe og Fairclough. 

(3)Analyser af ideologi og magt mhp den betydning, som interesser og magtstrukturer har for vores fortolkningspraksis. Baggrunden er teoretikere som fx Althusser, Agamben, Foucault, Said og Zizek.

(4)Analyser af køn og begær som tematiserer kønnets og begærets funktion og betydning i forskellige æstetiske og kulturelle fortolkningspraksisser. Baggrunden er teoretikere som fx Zizek, Kristeva og Butler. 

Undervisnings- og arbejdsformer

Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: Forelæsninger, oplæg, diskussioner og øvelser baseret på tværfagligt relevante cases. De studerende forventes også at præsentere deres individuelle eller fælles projekter undervejs. Projekterne kan bl.a. involvere analyser af tekster og andre typer sproglig kommunikation på såvel dansk som engelsk. Underviserne på kurset fremlægger ved kursets begyndelse en plan som danner grundlag for en aftale med de studerende om forløbets aktiviteter.


Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum: 
  • Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
  • Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
  • Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
  • Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Undervisernes forslag til kursuslitteratur bør (lige som litteraturen selv) foreligge senest medio august således at de studerende har mulighed for at begynde arbejdet med kursets emner på dette tidspunkt. 

Undervisningens omfang: Svarende til 2 timer + 1 VIP-øvelsestime ugentligt. Timerne afholdes med 2 x 2 timer ugentligt først i semestret.

Undervisningssprog

Dansk

Pensum

Ca. 900 sider.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

I slutningen af semestret.

Udprøvninger

Afsluttende prøve

EKA

H910006102

Navn

Afsluttende prøve

Beskrivelse

Fri skriftlig hjemmeopgave, som afleveres primo december (nærmere tidspunkt offentliggøres ved opslag). Det er en betingelse for aflevering, at den studerende forinden har fået godkendt petitum og emne af vejlederen. 

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Omfang

En studerende max. 20 normalsider (48.000 typeenheder) - ved to studerende max. 30 sider (72.000 typeenheder).

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres i SDU´s e-læringsportal.

ECTS-point

10

Uddybende information

Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.

Flere studerende kan bidrage til besvarelsen: Ja, opgaven kan skrives af to studerende i fællesskab. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang".

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Skema for faget

Yderligere information

Undervisningstidspunkter
Mandag kl. 10-13 og fredag kl. 14-17
Der tages forbehold for ændringer.
Se nærmere oplysninger i MitSkema/ovenstående link til MitSkema.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2018 Obligatorisk KA Oldtidskundskab 70 ECTS Optag 2017 cand.mag. i oldtidskundskab og [sidefag], cand.mag. i oldtidskundskab | Odense
Efterår 2018 Obligatorisk KA Oldtidskundskab 120 ECTS Optag 2018 cand.mag. i oldtidskundskab og [sidefag], cand.mag. i oldtidskundskab | Odense
Efterår 2018 Obligatorisk KA filosofi 120 ECTS Optag 2017 og frem KA Filosofi | cand.mag. i filosofi, cand.mag. i filosofi og [sidefag] | Odense
Efterår 2018 Obligatorisk KA filosofi 75 ECTS Optag 2017 og frem KA Filosofi | cand.mag. i filosofi, cand.mag. i filosofi og [sidefag] | Odense
Efterår 2018 Obligatorisk KA filosofi 70 ECTS optag 2017 og frem KA Filosofi | cand.mag. i filosofi, cand.mag. i filosofi og [sidefag] | Odense
Efterår 2018 Obligatorisk KA dansk 120 ECTS optag 2017 og frem cand.mag. i dansk, cand.mag. i dansk og [sidefag] | Odense
Efterår 2018 Obligatorisk KA dansk 75 ECTS optag 2017 og frem cand.mag. i dansk, cand.mag. i dansk og [sidefag] | Odense
Efterår 2018 Obligatorisk KA dansk 70 ECTS optag 2017 og frem cand.mag. i dansk, cand.mag. i dansk og [sidefag] | Odense
Efterår 2018 Obligatorisk SAMDRIFT - skal kun bruges til udbud Samdrift (KA) | Odense

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode