HRM i teori og praksis
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Flemming Smedegaard | fsm@sdu.dk | Odense | |
Stina Rydell Brøgger | srb@sdu.dk | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning
- demonstrere indsigt i forskningsbaseret teoretisk og metodisk viden om HRM.
- forstå sammenhængen mellem egen kompetenceprofil og det akademiske arbejdsmarked
Målbeskrivelse - færdigheder
- kunne afgrænse og definere et en opgave inden for HRM-faget
- kunne udvælge, anvende, diskutere og vurdere den for emnet relevante forskningslitteratur
- kunne udvælge, indsamle, analysere og vurdere relevante data for emnet på et solidt videnskabeligt niveau
- kunne kommunikere egne kompetencer skriftligt og mundtligt
- kunne identificere og arbejde med eget netværk i et karriereperspektiv
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning
- kunne udarbejde relevante løsningsforslag på det opstillede faglige problem
- kunne evaluere på anvendelsen af egne kompetencer og reflektere over forløbet, samt vurdere hvordan faget HRM i teori og praksis spiller sammen med egen studieprofil og ønsker til et fremtidigt arbejdsliv.
- kunne træffe personlige karrierevalg og sætte sig karrieremæssige mål
Indhold
Den studerende får en generel introduktion til den centrale rolle, HRM har i samspillet mellem person, job, leder og organisation, et grundigt overblik over fagområdets nøglebegreber, en indføring i den væsentligste danske og internationale forskning på området, mange eksempler fra praksis samt ikke mindst konkrete forslag til, hvordan man arbejder med HRM i dagligdagen i forskellige typer af organisationer.
I kurset vil følgende særlige HRM-udfordringer blive behandlet: rekruttering, sammen-sætning og udvikling af teams, motivation, arbejdstid og det grænseløse arbejdsliv, job- og karriereudvikling, mangfoldighedsledelse og ligestilling, medarbejderudviklingssamtaler og bedømmelsessystemer, løn og personalegoder, psykisk arbejdsmiljø, stress, sygefravær, mobning, forandringsledelse og forandringskommunikation samt afskedigelser, ligesom der i løbet af kurset vil blive gennemgået de vigtigste juridiske forhold, som man skal kende, når man skal arbejde med HR.
I kurset drøftes de aktuelle udfordringer og dilemmaer, som HRM-faget står i, bl.a. hvilke internationale og interkulturelle HRM-udfordringer globaliseringen medfører for danske virksomheder, hvordan man særligt arbejder med HRM i de mange små og mellemstore virksomheder, som er de dominerende i Danmark, og som oftest ikke har en selvstændig HR-funktion, hvordan HRM-faget kan legitimere sig, samt om der kan måles en effekt af HRM.
Et centralt element i kurset er kompetenceafklaring. Indledningsvist arbejder den studerende med at afklare, hvilke faglige, personlige og erfaringsbaserede forudsætninger han/hun har for at arbejde med HRM. I selve forløbet lærer den studerende at anvende egne og andres kompetencer i arbejdet med HRM. I slutningen af kurset evaluerer den studerende, hvilke nye kompetencer han/hun har fået med fra faget, og slutter af med at vurdere sine muligheder for at arbejde videre med HRM i det videre studium og fremtidige arbejdsliv.
Gennem undervisningen i Career Management Skills vil den studerende blive trænet i at udnytte egne karriereressourcer. Temaer i denne undervisning vil inkludere kompetenceafklaring, skriftlig formidling i en jobsøgningssammenhæng, forståelse og brug af netværk i karriereperspektiver, forståelse af dynamikker i en jobsamtalesituation samt udvikling af egen karrierestrategi. Som en del af undervisningen i Career Management Skills får den studerende desuden stillet en personlig karrierementor til rådighed fra en offentlig eller privat virksomhed, organisation eller institution. Den studerende vil have løbende kontakt til sin mentor, samt følge sin mentor en dag på job, i et ”job-shadowing forløb”.
Undervisnings- og arbejdsformer
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Den afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
En fri hjemmeopgave.
Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende prøve, at undervisningsdeltagelsen i det Karriereforberedende forløb er bestået. Se eksamensbestemmelser for det Karriereforberedende forløb.
Får den studerende ikke bedømt undervisningsdeltagelsen til godkendt (ordinær forudsætningsprøveform), foregår afløsningen for forudsætningen i henhold til nedenstående afløsningsbestemmelser.
Studerende der ikke benytter sig af muligheden for hurtig afvikling af afløsningen for forudsætningen, eller skal op for 3. gang, kan ved næste ordinære udbud vælge om de vil deltage i forudsætningsprøven på ordinære prøvevilkår eller deltage i afløsningen efter de fastsatte bestemmelser.
Afløsning for forudsætningen: 4 bundne individuelle hjemmeopgaver á 2 – 3 normalsider pr. hjemmeopgave.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Bemærk venligst: Studerende, der også er tilmeldt projektorienterede forløb (praktik), skal ikke deltage i den obligatoriske Career Management Skills undervisning i forbindelse med deres valgfag, da denne undervisning i stedet indgår som en del af deres projektorienterede forløb.
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Flere studerende kan bidrage til besvarelsen: Ja, op til 3 studerende kan bidrage til en besvarelse. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang".
Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Udprøve | H910011102, Karriereforberedende forløb | H910011101, Karriereforberedende forløb |