Investeringsrådgivning
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Faglige forudsætninger
Studerende der følger faget forventes at;
opfylde de adgangsgivende krav til HD 2. del
have kendskab til kerneydelsen i finansielle virksomheder og en generel forståelse for den finansielle sektors karakteristika
Almene studiekompetencer
Faget forudsætter aktiv deltagelse i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger. I forbindelse med studenterpræsentationer, forventes den studerende at kunne formidle konklusionerne af de i undervisningen stillede Godkendelsesopgaver samt anvende gængse præsentationsprogrammer ifm. formidlingen (f.eks. Microsoft PowerPoint, Prezi eller lignende).
Formål og sigte
Med særlig henblik på finansielle virksomheder, er formålet med faget at give de studerende viden om investeringsteori for at give dem de færdigheder der gør dem i stand til at afveje afkast og risiko på forskellige typer af investeringsaktiver. Der fokuseres på aktier og obligationer og hvordan de bør indgå i en portefølje. Faget giver de studerende kompetencer som gør dem i stand til at skabe overblik over hvorledes finansielle risici påvirker finansielle beslutninger.
Indhold
Faget præsenterer relevante og udvalgte dele af fagområdets teorier, modeller, begreber og metoder. Af overordnede centrale emneområder kan nævnes:
•Risikobegrebet
•Usikkerhed
•Porteføljeteori
•Investeringsanalyse
•CAPM
•Obligationer (prissætning, varighed og konveksitet)
•Afledte fordringer (terminskontrakter, futures og optioner)
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Demonstrerer viden om fagets emner, således at de er i stand til at:
•redegøre for og beskrive fagområdets anvendte/udvalgte begreber, teorier, modeller og metoder.
•kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis.
Målbeskrivelse - færdigheder
Demonstrerer færdigheder, således at de er i stand til at:
•kunne redegøre for de mest almindelige finansielle aktiver, eksempelvis aktier, obligationer, investeringsbeviser, forsikringsporteføljer
•analysere afvejning mellem afkast og risiko
•sammensætte porteføljer intelligent, så der tages hensyn til diversifikationsgevinster
•forklare sammenhængen mellem aktivers afkastkrav og risiko, som er formuleret i CAPM
•foretage benchmarking af porteføljeforvalteres afkast
•forklare betydningen af antagelsen om effektive kapitalmarkeder
•demonstrere en forståelse for opbygningen af forskellige lånetyper samt for forskellige grundlæggende begreber på obligationsmarkedet (nominel rente, effektiv rente, vedhængende rente, nulkuponrente, forwardrente, diskonteringsfaktor, kurs)
•beregne risikonøgletallene varighed og konveksitet og demonstrere anvendelsen af disse
•klargøre de centrale egenskaber ved forskellige afledte instrumenter, såsom optioner og futures
Målbeskrivelse - kompetencer
Demonstrerer kompetence, således at de er i stand til at:
•kunne gennemskue sammenhængen mellem risiko og afkast, og hvorledes dette påvirker finansielle beslutninger.
Litteratur
I faget tages der udgangspunkt i følgende litteratur;
•Michael Christensen, Aktieinvestering - Teori og praktisk anvendelse, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, nyeste udgave
•Michael Christensen, Obligationsinvestering - Teori og praktisk anvendelse, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, nyeste udgave
Undervisningsform
For at sætte de studerende i stand til at opfylde læringsmålene for faget tilrettelægges undervisningen gennem en kombination af:
Fremmødeundervisning
•Gennemgang af udvalgte og relevante teorier og teoretiske problemstillinger.
•Gennem den dialogbaserede forelæsning, kobles forskellige finansielle kontekster til gennemgåede teorier og modeller.
Case baserede diskussioner
•I undervisningen vil der blive benyttet forskellige cases, som vil danne udgangspunkt for diskussioner og refleksioner.
2 stk. hjemmeopgaver
•Godkendelsesopgave 1 + 2, som den studerende afleverer efter nærmere fastsatte anvisninger og tidspunkter
•Ingen individuel feedback, men blot "godkendt" eller "ej godkendt".
•Præsentationer af oplæg overfor klassen, foretaget af de studerende pba. af deres besvarelser og efter nærmere fastsatte rammer.
Hjemmeforberedelse og -læsning
Eksamensforberedelse.
Arbejdsbelastning
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Aktivitet Timer
Konfrontationstimer 32
Forberedelse 139
Udarbejdelse af "Godkendelsesopgaver" 25
Forberedelse af præsentation af "Godkendelsesopgaver" 10
Eksamensforberedelse 60
Eksamen 4
Total 270
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær: I umiddelbar forlængelse af undervisningsforløbet dvs november.
Re-eksamen: Snarest muligt efter resultat af ordinær eksamen.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven.
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
Der foretages elektronisk aflevering i SDU assignment.
Der er ikke mulighed for aflevering af håndskrevne noter
ECTS-point
Uddybende information
Den skriftlige opgave har til formål at evaluere den studerendes opfyldelse af fagets mål.
Deltagelse i re-eksamen forudsætter deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin
Syge-/re-eksamen kan afholdes som mundtlig eksamen, såfremt antallet af tilmeldte eksaminander tilsiger denne eksamensform som den mest hensigtsmæssige.
EKA
B930003502
B930003202
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Investeringsrådgivning, 8075301.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2019 | Obligatorisk | HD 2. del Finansiel rådgivning | HD 2. del Finansiel rådgivning | HD Finansiel rådgivning | Slagelse, Roskilde, Næstved, Kolding | 1 |