Anvendt markedsanalyse

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B910004X12, B910004X02, B910004512, B910004212, B910004502, B910004202
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Slagelse, Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: HD

Fagnummer: B910004X01, B910004501, B910004201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 15-04-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B910004X01
B910004501
B910004201

Fagtitel

Anvendt markedsanalyse

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

15-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Bang Nguyen bng@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Slagelse, Kolding

Niveau

HD

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt.
Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger faget, forventes at:
Have et grundlæggende kendskab til virksomheder og organisationers problemstillinger i forbindelse med markedsføring.
Have et grundlæggende kendskab til statistik, herunder at kunne foretage basale statistiske tests og beskrive et datamateriale.

Almene studiekompetencer:
Faget forudsætter aktiv deltagelse, kendskab til SDU’s e-læringssystem og der må påregnes at den studerende skal udarbejde casebesvarelser i forbindelse med undervisningen

Formål og sigte

Udviklingen i informationsteknologien er en væsentlig determinant for en virksomheds markedsstrategi på såvel forbruger- som på det professionelle marked. Besiddelse af relevant og tilstrækkelig information er blevet en vital handlingsparameter, idet en bedre evne til at indsamle og fortolke relevante data samt omsætte dem til effektiv fremadrettet markedsføringsstrategi adskiller en succesrig virksomhed fra dens mindre succesrige konkurrenter.
Det overordnede formål med faget er derfor at sætte den studerende i stand til at identificere den nødvendige information, som skal danne grundlaget for virksomheders gennemførelse af markedsføringsplanlægning og strategisk markedsplanlægning på såvel nationale som internationale markeder. Faget skal give den studerende en kompetence, der sætter vedkommende i stand til selvstændigt at kunne udarbejde markedsføringsstrategier på baggrund af markedsdata.
Herved bliver faget en naturlig del af Marketing Management uddannelsen, da den tilfører den studerende viden, færdigheder og kompetencer, som er væsentlige i forhold til uddannelsens sigte.
Faget sigter derfor på at give en brugerorienteret indføring i indsamling, analyse og anvendelse af markedsdata.
Faget danner udgangspunkt for flere af linjens øvrige fag på 1.semester: Modul 1: Markedsføring på forbrugermarkedet (B2C) og modul 2: Markedsføring på det professionelle marked (B2B). Problemstillinger fra disse to moduler inddrages og relateres til dataindsamling og dataanalyse, hvorved den studerende får både en teoretisk og praktisk tilgang til potentielle analyser.
Faget indgår på HD 2. dels første semester og kan derved finde anvendelse for den studerende i både fag på første og på andet semester samt i forhold til den afsluttende opgave.


Indhold

Faget indeholder følgende hovedelementer:
•    Vidensproduktionsprocessen med samspillet mellem problem, teori, empiri og problemløsning
•    Markedsanalyseprocessen og problemidentifikation.
•    Udarbejdelse af undersøgelsesdesign
•    Primære og sekundære datakilder.
•    Kvalitative og kvantitative undersøgelser.
•    Måling og skalering.
•    Repræsentative undersøgelser og stikprøvestørrelse.
•    Design af spørgeskema og stikprøvevalg.
•    Kausalitetsanalyser.
•    Vurdering af undersøgelsers reliabilitet og validitet
•    Analysetyper og markedsføringsproblemer
Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger, dialogundervisning og øvelsesopgaver.

Forløbet er bygget op om 3 fremmøde-lektioner (á 4 lektioner) samt 7 forløb (modsvarende 4 lektioner) gennemført som e-læring/fjernundervisning.

Fremmødeundervisningen vil endvidere være suppleret med videoklip.

Målbeskrivelse

-

Målbeskrivelse - viden

•    Opnå viden om og indsigt i fagområdets anvendte begreber, teorier, modeller og metoder.
•    Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis.
•    Have viden om analytiske tilgange til at løse konkrete markedsanalytiske problemstillinger og til at vurdere kvaliteten af egne og andres markedsanalyser.

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal kunne:
•    Forstå og reflektere over den informationsindsamling, informationsformidling og vidensdeling, som er grundlaget for den strategiske markedsføringsproces og forudsætningen for en effektiv beslutningsproces i virksomhedens ledelse. Definere, formulere og afgrænse relevante afsætningsøkonomiske problemer og oversætte disse til konkrete analyseopgaver
•    Opnå en række konkrete færdigheder og generelle analytiske kompetencer i at anvende samfundsvidenskabelige metode på konkrete afsætningsøkonomiske problemstillinger.
•    Opstille konkurrerende og/eller supplerende analysedesigns samt foretage et begrundet valg mellem disse.
•    Kunne reflektere over forskellige metoders egnethed og gyldighed i forbindelse med et konkret problem samt foretage et begrundet valg mellem forskellige muligheder til at undersøge problemets natur
•    Kunne udarbejde forslag til /respektivt gennemføre en markedsanalyse af en sådan kvalitet, at analysens resultat kan bidrage med et kvalificeret grundlag til at træffe afsætningsrelaterede beslutninger.
•    Fortolke analyseresultater og kunne forholde sig kritisk til det anvendte teoriapparat og til informationers reliabilitet og validitet.
•    Fortolke og afrapportere analyseresultater, herunder udvise en forståelse for, hvordan resultaterne kan implementeres i virksomhedens diagnosticerede beslutningsproblem.
•    Fungere i rollen som kompetent informationsbehandler respektivt informationskøber og -bruger.

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal kunne udvise:
•    Et godt overblik over fagets/fagelementets mål og centrale elementer, værktøjer og sammenhænge.
•    En god evne til at kunne identificere, forstå og reflektere over den informationsindsamling, som er grundlaget for den strategiske markedsføringsproces og forudsætningen for en effektiv beslutningsproces i virksomhedens ledelse.
•    En god og sikker viden om såvel markedsanalyseprocessens forskellige delelementer som et helhedsorienteret overblik over, hvordan de forskellige elementer spiller sammen.
•    En sikker og præcis kompetence i at overskue, identificere og afgrænse et konkret afsætningsøkonomisk problem samt på en hensigtsmæssig måde at formulere dette til et anvendelsesorienteret, markedsanalytisk problem.
•    En god kompetence i at foretage et begrundet valg mellem forskellige markedsanalytiske metoder og teknikker med henblik på at udarbejde et sammenhængende analysedesign.
•    En helhedsorienteret vurdering af kvaliteten af en konkret markedsanalyse, samt fortolkning af markedsanalysens resultater med henblik på anvendelse i problemstillingens kontekst.
•    En god evne til at sammenfatte og formidle opnåede undersøgelsesresultater, herunder diskutere og anvise, hvordan resultaterne kan implementeres i virksomhedens løsning af det opstillede beslutningsproblem
•    En kompetence til selvstændigt at kunne udarbejde markedsføringsstrategier på baggrund af markedsdata.

Litteratur

Poul Faarup & Kenneth Hansen (2008): Markedsanalyse i teori og praksis, Academica. ISBN: 9788776756222

Udleveret materiale, cases mv.

Undervisningsform

Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger, dialogundervisning og øvelsesopgaver.

Arbejdsbelastning

For at sætte de studerende i stand til at opnå læringsmålene for faget, er det tilrettelagt således at:

Aktivitet     Timer
Konfrontationstimer (forelæsning, holdtimer)    28
Forberedelse    56
Udarbejdelse af obligatorisk case    20
Udarbejdelse af eksamenscase    20
Eksamensforberedelse    10
Eksamen    1
Total    135

På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.

Eksamensbestemmelser

Obligatorisk opgave

Navn

Obligatorisk opgave

Tidsmæssig placering

OBLIGATORISK OPGAVE:

Dato for opgavens udlevering, aflevering og offentliggørelse af bedømmelsen fremgår af studieplanen.

EKSAMEN:

Ordinær eksamen i december/januar
Syge-/re-eksamen i februar/marts



Udprøvninger

Obligatorisk opgave

Navn

Obligatorisk opgave

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

3 uger.

Omfang

Opgaven udarbejdes individuelt og skal have et omfang på maksimalt 10 normalsider (2.400 anslag pr. side).

Udlevering af opgave

SDU’s e-læringsplatform

Indlevering af besvarelse

SDU’s e-læringsplatform

ECTS-point

0

Uddybende information

Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin

Reeksamen

Prøveform

Hjemmeopgave

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Varighed

14 dage fra offentliggørelse af bedømmelse af obligatorisk opgave.

Indlevering af besvarelse

SDU's e-læringsplatform.


Uddybende information

I tilfælde af, at den studerende ikke består den obligatoriske opgave, skal en revideret opgave indleveres inden 14 dage.

EKA

B910004X12
B910004512
B910004212

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

3 uger til udarbejdelsen af besvarelsen,

Mundtlig eksamen: 30 minutter inklusive votering og karaktergivning.

Omfang

Maksimalt 12 normalsider, 2.400 anslag pr. side.

Hjælpemidler

Alle hælpemidler tilladt.

Udlevering af opgave

SDU’s e-læringsplatform

Indlevering af besvarelse

SDU’s e-læringsplatform

ECTS-point

5

Uddybende information

Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Udprøve B910004X12, Obligatorisk opgave B910004X01, Anvendt markedsanalyse

EKA

B910004X02
B910004502
B910004202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Anvendt markedsanalyse, 8078401.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2019 Obligatorisk HD 2. del Marketing Management HD 2. del Marketing Management | HD Marketing Management | Slagelse, Kolding 1

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Bent Ole Nørregaard bon@sam.sdu.dk Kolding

URL til Skemaplan

Slagelse
Vis fuldt skema
Kolding
Vis fuldt skema
Unexpected error has occurred