Anvendt markedsanalyse
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt.
Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger faget, forventes at:
Have et grundlæggende kendskab til virksomheder og organisationers problemstillinger i forbindelse med markedsføring.
Have et grundlæggende kendskab til statistik, herunder at kunne foretage basale statistiske tests og beskrive et datamateriale.
Almene studiekompetencer:
Faget forudsætter aktiv deltagelse, kendskab til SDU’s e-læringssystem og der må påregnes at den studerende skal udarbejde casebesvarelser i forbindelse med undervisningen
Formål og sigte
Udviklingen i informationsteknologien er en væsentlig determinant for en virksomheds markedsstrategi på såvel forbruger- som på det professionelle marked. Besiddelse af relevant og tilstrækkelig information er blevet en vital handlingsparameter, idet en bedre evne til at indsamle og fortolke relevante data samt omsætte dem til effektiv fremadrettet markedsføringsstrategi adskiller en succesrig virksomhed fra dens mindre succesrige konkurrenter.
Det overordnede formål med faget er derfor at sætte den studerende i stand til at identificere den nødvendige information, som skal danne grundlaget for virksomheders gennemførelse af markedsføringsplanlægning og strategisk markedsplanlægning på såvel nationale som internationale markeder. Faget skal give den studerende en kompetence, der sætter vedkommende i stand til selvstændigt at kunne udarbejde markedsføringsstrategier på baggrund af markedsdata.
Herved bliver faget en naturlig del af Marketing Management uddannelsen, da den tilfører den studerende viden, færdigheder og kompetencer, som er væsentlige i forhold til uddannelsens sigte.
Faget sigter derfor på at give en brugerorienteret indføring i indsamling, analyse og anvendelse af markedsdata.
Faget danner udgangspunkt for flere af linjens øvrige fag på 1.semester: Modul 1: Markedsføring på forbrugermarkedet (B2C) og modul 2: Markedsføring på det professionelle marked (B2B). Problemstillinger fra disse to moduler inddrages og relateres til dataindsamling og dataanalyse, hvorved den studerende får både en teoretisk og praktisk tilgang til potentielle analyser.
Faget indgår på HD 2. dels første semester og kan derved finde anvendelse for den studerende i både fag på første og på andet semester samt i forhold til den afsluttende opgave.
Indhold
Faget indeholder følgende hovedelementer:
• Vidensproduktionsprocessen med samspillet mellem problem, teori, empiri og problemløsning
• Markedsanalyseprocessen og problemidentifikation.
• Udarbejdelse af undersøgelsesdesign
• Primære og sekundære datakilder.
• Kvalitative og kvantitative undersøgelser.
• Måling og skalering.
• Repræsentative undersøgelser og stikprøvestørrelse.
• Design af spørgeskema og stikprøvevalg.
• Kausalitetsanalyser.
• Vurdering af undersøgelsers reliabilitet og validitet
• Analysetyper og markedsføringsproblemer
Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger, dialogundervisning og øvelsesopgaver.
Forløbet er bygget op om 3 fremmøde-lektioner (á 4 lektioner) samt 7 forløb (modsvarende 4 lektioner) gennemført som e-læring/fjernundervisning.
Fremmødeundervisningen vil endvidere være suppleret med videoklip.
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
• Opnå viden om og indsigt i fagområdets anvendte begreber, teorier, modeller og metoder.
• Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis.
• Have viden om analytiske tilgange til at løse konkrete markedsanalytiske problemstillinger og til at vurdere kvaliteten af egne og andres markedsanalyser.
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal kunne:
• Forstå og reflektere over den informationsindsamling, informationsformidling og vidensdeling, som er grundlaget for den strategiske markedsføringsproces og forudsætningen for en effektiv beslutningsproces i virksomhedens ledelse. Definere, formulere og afgrænse relevante afsætningsøkonomiske problemer og oversætte disse til konkrete analyseopgaver
• Opnå en række konkrete færdigheder og generelle analytiske kompetencer i at anvende samfundsvidenskabelige metode på konkrete afsætningsøkonomiske problemstillinger.
• Opstille konkurrerende og/eller supplerende analysedesigns samt foretage et begrundet valg mellem disse.
• Kunne reflektere over forskellige metoders egnethed og gyldighed i forbindelse med et konkret problem samt foretage et begrundet valg mellem forskellige muligheder til at undersøge problemets natur
• Kunne udarbejde forslag til /respektivt gennemføre en markedsanalyse af en sådan kvalitet, at analysens resultat kan bidrage med et kvalificeret grundlag til at træffe afsætningsrelaterede beslutninger.
• Fortolke analyseresultater og kunne forholde sig kritisk til det anvendte teoriapparat og til informationers reliabilitet og validitet.
• Fortolke og afrapportere analyseresultater, herunder udvise en forståelse for, hvordan resultaterne kan implementeres i virksomhedens diagnosticerede beslutningsproblem.
• Fungere i rollen som kompetent informationsbehandler respektivt informationskøber og -bruger.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal kunne udvise:
• Et godt overblik over fagets/fagelementets mål og centrale elementer, værktøjer og sammenhænge.
• En god evne til at kunne identificere, forstå og reflektere over den informationsindsamling, som er grundlaget for den strategiske markedsføringsproces og forudsætningen for en effektiv beslutningsproces i virksomhedens ledelse.
• En god og sikker viden om såvel markedsanalyseprocessens forskellige delelementer som et helhedsorienteret overblik over, hvordan de forskellige elementer spiller sammen.
• En sikker og præcis kompetence i at overskue, identificere og afgrænse et konkret afsætningsøkonomisk problem samt på en hensigtsmæssig måde at formulere dette til et anvendelsesorienteret, markedsanalytisk problem.
• En god kompetence i at foretage et begrundet valg mellem forskellige markedsanalytiske metoder og teknikker med henblik på at udarbejde et sammenhængende analysedesign.
• En helhedsorienteret vurdering af kvaliteten af en konkret markedsanalyse, samt fortolkning af markedsanalysens resultater med henblik på anvendelse i problemstillingens kontekst.
• En god evne til at sammenfatte og formidle opnåede undersøgelsesresultater, herunder diskutere og anvise, hvordan resultaterne kan implementeres i virksomhedens løsning af det opstillede beslutningsproblem
• En kompetence til selvstændigt at kunne udarbejde markedsføringsstrategier på baggrund af markedsdata.
Litteratur
Poul Faarup & Kenneth Hansen (2008): Markedsanalyse i teori og praksis, Academica. ISBN: 9788776756222
Udleveret materiale, cases mv.
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
For at sætte de studerende i stand til at opnå læringsmålene for faget, er det tilrettelagt således at:
Aktivitet Timer
Konfrontationstimer (forelæsning, holdtimer) 28
Forberedelse 56
Udarbejdelse af obligatorisk case 20
Udarbejdelse af eksamenscase 20
Eksamensforberedelse 10
Eksamen 1
Total 135
På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.
Eksamensbestemmelser
Obligatorisk opgave
Navn
Tidsmæssig placering
OBLIGATORISK OPGAVE:
Dato for opgavens udlevering, aflevering og offentliggørelse af bedømmelsen fremgår af studieplanen.
EKSAMEN:
Ordinær eksamen i december/januar
Syge-/re-eksamen i februar/marts
Udprøvninger
Obligatorisk opgave
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Udlevering af opgave
SDU’s e-læringsplatform
Indlevering af besvarelse
SDU’s e-læringsplatform
ECTS-point
Uddybende information
Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin
Reeksamen
Prøveform
Identifikation
Varighed
14 dage fra offentliggørelse af bedømmelse af obligatorisk opgave.
Indlevering af besvarelse
Uddybende information
I tilfælde af, at den studerende ikke består den obligatoriske opgave, skal en revideret opgave indleveres inden 14 dage.
EKA
B910004512
B910004212
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
3 uger til udarbejdelsen af besvarelsen,
Mundtlig eksamen: 30 minutter inklusive votering og karaktergivning.
Omfang
Maksimalt 12 normalsider, 2.400 anslag pr. side.
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
SDU’s e-læringsplatform
Indlevering af besvarelse
SDU’s e-læringsplatform
ECTS-point
Uddybende information
Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Udprøve | B910004X12, Obligatorisk opgave | B910004X01, Anvendt markedsanalyse |
EKA
B910004502
B910004202
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Anvendt markedsanalyse, 8078401.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2019 | Obligatorisk | HD 2. del Marketing Management | HD 2. del Marketing Management | HD Marketing Management | Slagelse, Kolding | 1 |