Digitalisering og disruption i et ledelsesperspektiv

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770028102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master

Fagnummer: B770028101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 04-04-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770028101

Fagtitel

Digitalisering og disruption i et ledelsesperspektiv

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

04-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Mette Præst Knudsen mpk@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i offentlig ledelse

Formål og sigte

Digitaliseringen påvirker organisationer i den offentlige sektor på mange kanter, kravet om kontinuert inno-vation udfordrer ledelsen og medarbejderne samtidig med at nye trends dukker op i horisonten. Kravet om udvikling af den offentlige sektor fortsætter med at udfordre ledelsen i enhver offentlig organisation.

Hvordan kan vi anvende forskellige typer af data til at træffe beslutninger? Hvordan sikrer vi, ikke kun igang-sættelse af innovative projekter, men også at disse gennemføres med succes? Disse spørgsmål udfordrer ikke kun dagligdagen, men også ledelsen. Faget introducerer disse temaer og giver deltagerne viden og værktøjer til at håndtere spørgsmålene i egen organisation. 


Målet er på denne baggrund at styrke lederens viden og kompetencer til at lede en organisation i lyset af nye teknologiske trends, og et stadig øget behov for at indfange og omfavne nye tendenser inden for digi-talisering. 

Indhold

Dette fag giver en indføring i ledelse af organisatoriske processer i lyset af de nyeste trends i den offentlige sektor med særligt fokus på digitaliseringen og dataficeringen af de offentlige organisationer. Samtidig med at behovet for innovation er stadigt stigende, således er kravene om øget og mere strategisk anvendelse af data og inddragelse af borgere og brugere. Faget giver således de studerende kompetencer til at træffe beslutninger på tværs af de tre hovedemner: innovationsledelse, digitalisering og brugerinvolvering.Tilsammen giver disse emner forskellige indgange og perspektiver på at brede innovation ud på tværs af organisationen og med inddragelse af eksterne kilder til innovation – uanset om disse er borgere, brugere, eller datakilder.

Centrale temaer for undervisningen
Nedenfor er listet nogle af de centrale temaer, som undervisningen vil berøre:
• Innovation som grundlæggende afsæt for forandring
• Teknologiske muligheder og begrænsninger
• Innovationsledelse som særlig disciplin
• Big Data, små data og andre datatyper
• Levering af øget værdi i offentlige organisationer på baggrund af data og digitalisering
• Konkrete metoder til brugerinvolvering og brugerdreven innovation
• Betydning af digitalisering i brugerinvolvering/brugerdreven innovation i offentlige organisationer
• Nye teknologiske trends og metoder til at identificere trends med betydning for ledelsen af organisationen


Målbeskrivelse - viden

Det er fagets formål at bibringe den studerende kritisk viden om og forståelse for innovationsledelse, digitalisering og brugerinvolvering med særligt fokus på teorier og metoder.

Målbeskrivelse - færdigheder

• Indblik i og forståelse for digitalisering, datatyper og disruption
• Indsigt i konkrete eksempler fra andre dele af den offentlige sektor, der har gennemført forløb inden for digitalisering.

Målbeskrivelse - kompetencer

• Evne til at bringe viden om fagets hovedtemaer tilbage til egen organisation via konkrete tiltag
• Med udgangspunkt i den opnåede viden og færdigheder får den studerende kompetencer til at analyse forskellige datatyper og digitalisering i lyset af problematikker inden for ledelsesinnovation.

Litteratur

Der forberedes et kompendium med artikler. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.

Undervisningsform

Undervisningsformen er diskussionsbaseret lærerledet undervisning med indlagte forelæsninger kombineret med gruppearbejde og diskussion af deltagernes egne ledelsesmæssige udfordringer. Der vil være en præsentation fra hver studerende (evt. i mindre grupper) af en konkret problemstilling, der evt. vil kunne danne afsæt for eksamensopgaven.

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 timer i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Konfrontationstimer: 30
Forberedelse: 50
Gruppearbejde: 0
Forberedelse af præsentation: 7
Eksamensforberedelse og eksamen: 48
I ALT 135 timer.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: December/januar

Omprøve: Februar

Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at fx. udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøve. Næste adgang til eksamen vil i givet fald være førstkommende eksamen.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

Hjemmeopgave

Omfang

Hjemmeopgaven må have et omfang af max 7 normalsider à 2400 anslag (ekskl. bilag og forside, alt andet inkl.)

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt.

Indlevering af besvarelse

Besvarelsen afleveres digitalt via Blackboard.

ECTS-point

5

Uddybende information

Hjemmeopgaven skal indeholde en teoretisk analyse og diskussion af en empirisk problemstilling (fra den studerendes daglige arbejde) under en bred anvendelse af teori og viden fra faget.

EKA

B770028102

Ekstern kommentar



Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2019 Valgfag MPM Master i Public Management | Master of Public Management (MPM) | Odense
Efterår 2019 Valgfag FMOL 2019 Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jens Martinus Pedersen jmpe@sam.sdu.dk Odense
Mette Præst Knudsen mpk@sam.sdu.dk Odense
Patricia Wolf pawo@sam.sdu.dk Odense
Rasmus Koos Hartmann koss@sam.sdu.dk Odense

URL til Skemaplan

Deltagerbegrænsning

40