Digitalisering og disruption i et ledelsesperspektiv
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Digitaliseringen påvirker organisationer i den offentlige sektor på mange kanter, kravet om kontinuert inno-vation udfordrer ledelsen og medarbejderne samtidig med at nye trends dukker op i horisonten. Kravet om udvikling af den offentlige sektor fortsætter med at udfordre ledelsen i enhver offentlig organisation.
Hvordan kan vi anvende forskellige typer af data til at træffe beslutninger? Hvordan sikrer vi, ikke kun igang-sættelse af innovative projekter, men også at disse gennemføres med succes? Disse spørgsmål udfordrer ikke kun dagligdagen, men også ledelsen. Faget introducerer disse temaer og giver deltagerne viden og værktøjer til at håndtere spørgsmålene i egen organisation.
Indhold
Dette fag giver en indføring i ledelse af organisatoriske processer i lyset af de nyeste trends i den offentlige sektor med særligt fokus på digitaliseringen og dataficeringen af de offentlige organisationer. Samtidig med at behovet for innovation er stadigt stigende, således er kravene om øget og mere strategisk anvendelse af data og inddragelse af borgere og brugere. Faget giver således de studerende kompetencer til at træffe beslutninger på tværs af de tre hovedemner: innovationsledelse, digitalisering og brugerinvolvering.Tilsammen giver disse emner forskellige indgange og perspektiver på at brede innovation ud på tværs af organisationen og med inddragelse af eksterne kilder til innovation – uanset om disse er borgere, brugere, eller datakilder.
Centrale temaer for undervisningen
Nedenfor er listet nogle af de centrale temaer, som undervisningen vil berøre:
• Innovation som grundlæggende afsæt for forandring
• Teknologiske muligheder og begrænsninger
• Innovationsledelse som særlig disciplin
• Big Data, små data og andre datatyper
• Levering af øget værdi i offentlige organisationer på baggrund af data og digitalisering
• Konkrete metoder til brugerinvolvering og brugerdreven innovation
• Betydning af digitalisering i brugerinvolvering/brugerdreven innovation i offentlige organisationer
• Nye teknologiske trends og metoder til at identificere trends med betydning for ledelsen af organisationen
Målbeskrivelse - viden
Målbeskrivelse - færdigheder
Målbeskrivelse - kompetencer
Litteratur
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: December/januar
Omprøve: Februar
Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at fx. udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøve. Næste adgang til eksamen vil i givet fald være førstkommende eksamen.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Ekstern kommentar
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2019 | Valgfag | MPM | Master i Public Management | Master of Public Management (MPM) | Odense | |
Efterår 2019 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jens Martinus Pedersen | jmpe@sam.sdu.dk | Odense | |
Mette Præst Knudsen | mpk@sam.sdu.dk | Odense | |
Patricia Wolf | pawo@sam.sdu.dk | Odense | |
Rasmus Koos Hartmann | koss@sam.sdu.dk | Odense |