Markedsføring på forbrugermarkedet (B2C)
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt.
Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.
Formål og sigte
Faget, Markedsføring på forbrugermarkedet indgår som en væsentlig del af uddannelsens mål om at ruste de studerende til at agere i en markedsorienteret virksomhed, hvis succes i høj grad er afhængigt af en god forståelse af forbrugernes købsadfærd. Mere specifikt er faget afgørende for at de studerende kan designe og udføre relevante markedsanalyser.
Formålet er at give den studerende indsigt i, hvorledes den enkelte forbruger og grupper af forbrugere efterspørger produkter og serviceydelser i det moderne samfund med henblik på at kunne forstå og bruge denne indsigt til selvstændigt at kunne identificere og løse forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med betydning for virksomhedens eller organisationens ledelsesbeslutninger - på nationalt og internationalt plan.
Det er endvidere sigtet at sætte den studerende i stand til at analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med henblik på at kunne udforme målrettede marketingaktiviteter, herunder valg af distributionskanaler.
Indhold
Indføringen i og analyser af forbrugeradfærd sker med særligt henblik på, at virksomheder kan tilrettelægge og implementere marketingaktiviteter, som reflekterer forbrugernes værdier, behov, ønsker, interesser og holdninger.
For at kunne nå og påvirke forbrugerne må virksomhederne søge at forstå de ofte komplicerede mekanismer og processer, der ligger til grund for forbrugerens eller forskellige gruppers adfærd, og koble og anvende denne indsigt til beslutninger i salgs- og marketingindsatsen.
Med henblik på at kunne erhverve den ønskede viden, færdigheder samt kompetencer indgår følgende centrale problemområder:
•Markedsføringsplanlægning
•Markedsbeskrivelse og markedsafgrænsning
•Analyser og forbrugeradfærd
•Køb, brug og bortskaffelse af produkter (kortvarige og langvarige goder) og serviceydelser
•Forbrugernes beslutningstagning i forbindelse med varekøb
•Former for valg mellem forskellige alternativer
•Forbrugernes indlæringsprocesser * Informationsmodtagelse og -bearbejdning
•Kulturel og social indflydelse m.v.
•Symbolsk forbrug og identitet (fortolkende forbrugerforskning)
•Værdier, livsstil, segmentering
•Forbrugernes butiksvalgs-adfærd, in-store, on-line versus off-line adfærd m.v.
•Forbrugerne og dagligvarehandelen
•Hvordan integrere forbrugeradfærdsanalyser i en markedsføringsplan?
Det skal tilstræbes, at valgte eksempler i fagmodul 3: Anvendt markedsanalyse relateres/koordineres med problemstillinger inden for forbrugeradfærdsmodulet.
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal:
•Have viden om og indsigt i fagområdets anvendte begreber, teorier, modeller og metoder
•Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal kunne:
•Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere modulets begreber, modeller og teorier med henblik på identifikation, analyse og løsning af forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med betydning for virksomhedens ledelsesbeslutninger
•Vurdere relationerne mellem forbrugere og produkter/mærker/virksomheder/det offentlige samt kunne begrunde de valgte handlinger og løsninger i forhold til vedligeholdelse og forbedring af disse relationer
•Vurdere behovet for, iværksætte og drive den strategiske markedsføringsplanlægningsproces, der med udgangspunkt i kundesegmenternes ønsker og behov sikrer, at virksomhedens produkter og services kontinuerligt udvikler sig i overensstemmelse med efterspørgselen på virksomhedens markeder og de konkurrencemæssige krav
•Formulere krav til hvilke data, informationer og viden om udvalgte forbrugeres/målgruppers holdninger, beslutningstagning og adfærd, som er nødvendige med henblik på valg af optimalt parametermix, herunder eventuelt forslag til ny informationsindsamling/-bearbejdning
•Anvende empiriske data og resultater til opnåelse af en forståelse af, hvorledes forbrugerne bearbejder information, træffer beslutninger og i øvrigt agerer på markedet
•Forholde sig kritisk til det anvendte teoriapparat, til informationers reliabilitet og validitet samt til anvendelse af alternative modeller/teorier, herunder kunne argumentere for eventuel påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og konklusioner
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal kunne:
•Udvise et godt overblik over - og en fyldestgørende opfyldelse af modulets/fagelementets mål og centrale elementer og sammenhænge
•Udvise en god evne til at kunne identificere, forstå, analysere og selvstændigt vurdere købsadfærd og købsbeslutninger på forbrugermarkedet ud fra fagets begrebsapparat, indfaldsvinkler og øvrige rammer
•Dokumentere en anvendelsesorienteret forståelse af såvel helheder som centrale delområder inden for forbrugeradfærdsområdet og på basis heraf være i stand til at kombinere teorier, modeller og metoder med henblik på at kunne foretage en målrettet marketingindsats i forhold til både markedet generelt og til forskellige markedssegmenter
•Udvise en god evne til at kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis
•Udvise en god evne til at træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger, herunder tillige kunne belyse de markedsføringsrelaterede implikationer på forbrugermarkedet for virksomheder, organisationer eller myndigheder
•Udvise en god velargumenteret evne til udformning af handlingsalternativer til løsning af problemet, herunder at sætte disse i et større helhedsorienteret perspektiv
•Udvise gode evner til at vurdere og diskutere metodemæssig validitet, reliabilitet og virkefelt for generaliseringer af konklusioner på foretagne analyser
Litteratur
Michael Solomon, Gary Bamossy, Søren Askegaard and Margarat Hogg : Consumer Behaviour. A European Perspective, Prentice Hall, seneste udgave. ISBN-13: 9780273717263.
NY UDGAVE AF SOLOMON: CONSUMER BEHAVIOUR UDK 7. UDGAVE JUNI 19
Undervisningsform
Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger og dialogundervisning suppleret med øvelser, gruppearbejde og cases.
Arbejdsbelastning
Aktivitet Timer
Konfrontationstimer med fokus på teori 28
Forberedelse til konfrontationstimer 72
Repetition og eksamensforberedelse 35
Total arbejdsbelastning 135
På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen: December/januar
Syge-/re-eksamen: Februar/marts
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Mundtlig eksamen: 30 minutter inklusive votering og karaktergivning.
Omfang
Modulet afsluttes med udarbejdelse af en individuel 5 siders synopsis der inden for fagområdet belyser et specifikt teoriområde. Emnet for synopsen skal godkendes af underviseren.
Indlevering af besvarelse
Synopsen afleveres i SDU assignment.
ECTS-point
Uddybende information
Synopsen danner efterfølgende udgangspunkt for en mundtlig eksamination uden forberedelse. Eksamen skal teste opfyldelsen af fagbeskrivelsens læringsmål, der er beskrevet under "Målopfyldelse".
Den studerende bedømmes ud fra en helhedsvurdering af såvel synopsis som præstationen ved den mundtlige udprøvning.
Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
EKA
B910008502
B910008202
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Markedsføring på forbrugermarkedet (B2C), 8078001.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.