Markedsføring på forbrugermarkedet (B2C)

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B910008X02, B910008502, B910008202
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Slagelse, Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: HD

Fagnummer: B910008X01, B910008501, B910008201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 15-04-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B910008X01
B910008501
B910008201

Fagtitel

Markedsføring på forbrugermarkedet (B2C)

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

15-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Dannie Kjeldgaard dkj@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Slagelse, Kolding

Niveau

HD

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt.

Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.

Formål og sigte

Faget, Markedsføring på forbrugermarkedet indgår som en væsentlig del af uddannelsens mål om at ruste de studerende til at agere i en markedsorienteret virksomhed, hvis succes i høj grad er afhængigt af en god forståelse af forbrugernes købsadfærd. Mere specifikt er faget afgørende for at de studerende kan designe og udføre relevante markedsanalyser.

Formålet er at give den studerende indsigt i, hvorledes den enkelte forbruger og grupper af forbrugere efterspørger produkter og serviceydelser i det moderne samfund med henblik på at kunne forstå og bruge denne indsigt til selvstændigt at kunne identificere og løse forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med betydning for virksomhedens eller organisationens ledelsesbeslutninger - på nationalt og internationalt plan.

Det er endvidere sigtet at sætte den studerende i stand til at analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med henblik på at kunne udforme målrettede marketingaktiviteter, herunder valg af distributionskanaler.

Indhold

Indføringen i og analyser af forbrugeradfærd sker med særligt henblik på, at virksomheder kan tilrettelægge og implementere marketingaktiviteter, som reflekterer forbrugernes værdier, behov, ønsker, interesser og holdninger.

For at kunne nå og påvirke forbrugerne må virksomhederne søge at forstå de ofte komplicerede mekanismer og processer, der ligger til grund for forbrugerens eller forskellige gruppers adfærd, og koble og anvende denne indsigt til beslutninger i salgs- og marketingindsatsen.

Med henblik på at kunne erhverve den ønskede viden, færdigheder samt kompetencer indgår følgende centrale problemområder:
•Markedsføringsplanlægning
•Markedsbeskrivelse og markedsafgrænsning
•Analyser og forbrugeradfærd
•Køb, brug og bortskaffelse af produkter (kortvarige og langvarige goder) og serviceydelser
•Forbrugernes beslutningstagning i forbindelse med varekøb
•Former for valg mellem forskellige alternativer
•Forbrugernes indlæringsprocesser * Informationsmodtagelse og -bearbejdning
•Kulturel og social indflydelse m.v.
•Symbolsk forbrug og identitet (fortolkende forbrugerforskning)
•Værdier, livsstil, segmentering
•Forbrugernes butiksvalgs-adfærd, in-store, on-line versus off-line adfærd m.v.
•Forbrugerne og dagligvarehandelen
•Hvordan integrere forbrugeradfærdsanalyser i en markedsføringsplan?

Det skal tilstræbes, at valgte eksempler i fagmodul 3: Anvendt markedsanalyse relateres/koordineres med problemstillinger inden for forbrugeradfærdsmodulet.

Målbeskrivelse

-

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal:
•Have viden om og indsigt i fagområdets anvendte begreber, teorier, modeller og metoder
•Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal kunne:
•Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere modulets begreber, modeller og teorier med henblik på identifikation, analyse og løsning af forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med betydning for virksomhedens ledelsesbeslutninger
•Vurdere relationerne mellem forbrugere og produkter/mærker/virksomheder/det offentlige samt kunne begrunde de valgte handlinger og løsninger i forhold til vedligeholdelse og forbedring af disse relationer
•Vurdere behovet for, iværksætte og drive den strategiske markedsføringsplanlægningsproces, der med udgangspunkt i kundesegmenternes ønsker og behov sikrer, at virksomhedens produkter og services kontinuerligt udvikler sig i overensstemmelse med efterspørgselen på virksomhedens markeder og de konkurrencemæssige krav
•Formulere krav til hvilke data, informationer og viden om udvalgte forbrugeres/målgruppers holdninger, beslutningstagning og adfærd, som er nødvendige med henblik på valg af optimalt parametermix, herunder eventuelt forslag til ny informationsindsamling/-bearbejdning
•Anvende empiriske data og resultater til opnåelse af en forståelse af, hvorledes forbrugerne bearbejder information, træffer beslutninger og i øvrigt agerer på markedet
•Forholde sig kritisk til det anvendte teoriapparat, til informationers reliabilitet og validitet samt til anvendelse af alternative modeller/teorier, herunder kunne argumentere for eventuel påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og konklusioner

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal kunne:
•Udvise et godt overblik over - og en fyldestgørende opfyldelse af modulets/fagelementets mål og centrale elementer og sammenhænge
•Udvise en god evne til at kunne identificere, forstå, analysere og selvstændigt vurdere købsadfærd og købsbeslutninger på forbrugermarkedet ud fra fagets begrebsapparat, indfaldsvinkler og øvrige rammer
•Dokumentere en anvendelsesorienteret forståelse af såvel helheder som centrale delområder inden for forbrugeradfærdsområdet og på basis heraf være i stand til at kombinere teorier, modeller og metoder med henblik på at kunne foretage en målrettet marketingindsats i forhold til både markedet generelt og til forskellige markedssegmenter
•Udvise en god evne til at kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis
•Udvise en god evne til at træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger, herunder tillige kunne belyse de markedsføringsrelaterede implikationer på forbrugermarkedet for virksomheder, organisationer eller myndigheder
•Udvise en god velargumenteret evne til udformning af handlingsalternativer til løsning af problemet, herunder at sætte disse i et større helhedsorienteret perspektiv
•Udvise gode evner til at vurdere og diskutere metodemæssig validitet, reliabilitet og virkefelt for generaliseringer af konklusioner på foretagne analyser

Litteratur

Michael Solomon, Gary Bamossy, Søren Askegaard and Margarat Hogg : Consumer Behaviour. A European Perspective, Prentice Hall, seneste udgave. ISBN-13: 9780273717263.

NY UDGAVE AF SOLOMON: CONSUMER BEHAVIOUR UDK 7. UDGAVE JUNI 19

Undervisningsform

Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger og dialogundervisning suppleret med øvelser, gruppearbejde og cases.

Arbejdsbelastning

Aktivitet    Timer
Konfrontationstimer med fokus på teori    28
Forberedelse til konfrontationstimer    72
Repetition og eksamensforberedelse   35
Total arbejdsbelastning   135

På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.


Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær eksamen: December/januar
Syge-/re-eksamen: Februar/marts

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Mundtlig eksamen: 30 minutter inklusive votering og karaktergivning.

Omfang

Modulet afsluttes med udarbejdelse af en individuel 5 siders synopsis der inden for fagområdet belyser et specifikt teoriområde. Emnet for synopsen skal godkendes af underviseren.

Indlevering af besvarelse

Synopsen afleveres i SDU assignment.

ECTS-point

5

Uddybende information

Synopsen danner efterfølgende udgangspunkt for en mundtlig eksamination uden forberedelse. Eksamen skal teste opfyldelsen af fagbeskrivelsens læringsmål, der er beskrevet under "Målopfyldelse".

Den studerende bedømmes ud fra en helhedsvurdering af såvel synopsis som præstationen ved den mundtlige udprøvning.


Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.

EKA

B910008X02
B910008502
B910008202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Markedsføring på forbrugermarkedet (B2C), 8078001.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

URL til Skemaplan

Slagelse
Vis fuldt skema
Kolding
Vis fuldt skema